fredag 23 september 2011

Vi toppar division 1 norra

Helgen kunde inte ha börjat bättre. Vinst med 36-33 (19-16) efter en nervkittlande tillställning, precis som jag förutspådde. Publiken var där, 508 stycken, och de hade säkert en ljuvlig Handbollsfredag om de höll på oss.

Nya VIP-hyllan var färdigställd och fylld med folk. De fick nu se handbollen ur en helt ny synvinkel inne i Sporthallen. Tror de trivdes rätt bra.

På planen levererade samtliga i vårat gäng. Vi höll oss till matchplanen och spelade som ett lag. Jag träffade på Asps anger management-terapeut, herr Björkman, efter matchen.

- Det här var nog det bästa och mest mogna spel jag sett er spela de senaste åren. Det såg ut som att alla var 28 år och inte gjort annat än att spela handboll.

Han var smått lyrisk. Jag och de andra i laget hade samma känsla. Vi spelade disciplinerat och fokuserat i princip hela matchen. Något vi hade väldigt svårt med under stora delar av förra säsongen.

Med tanke på hur lite spelare som Martin Pettersson och Niklas "Fogel" Fogelgren spelade förra året är jag helt stum av beundran över hur dessa två skötte sig ikväll. Jag har inte sett dem prestera så här bra tidigare.

Nya Amel Suljevic, från Katrineholm, har tidigare på säsongen visat upp ett fint register. Idag var han bättre än jag någonsin sett honom. Kan väl inte bli mycket roligare för han än att debutera inför 500 personer och få göra en sådan här match.

Jag själv och Axel Eriksson satte väl det vi skulle sätta och satte även andra i lägen. Vi får vara nöjda.

Rikard Ahlin var en jobbig jäkel för motståndarna. Både framåt och bakåt. Han var nyttig värre.

Både Emil och Pelle fick stå i matchen. Några grymma räddningar blev det även om HK Tyrold firade stora triumfer från kanterna. Emil räddade två av två straffar.

Men bäst var ändå den stekhete Melcher Melchersson. Har aldrig sett Melcher spela så fokuserat och bestämt. Han satte sanslösa åtta av åtta straffar och gjorde fem utöver det. Ändå satt han på botbänken två gånger. Fin belöning blev det också via matchens lirare-priset. 500 spänn på XL-Bygg och 300 spänn på Restaurang Fazana. Lyllos.

Kassem, Mackan, Viktor, Westerlind och Lidas stöttade på bästa sätt från bänken, där också ledarna skötte sig grymt. Bra balans med Jacke och Dalin där Stugan håller koll på materialet. Viktor var väl inne en stund och stångades om jag inte minns fel. Jäkligt tuff konkurrens på den positionen.

Sådär då. Lätt lyrisk och bara en massa positiva saker. Ja, det är svårt att vara annat efter en sådan här kväll med den inramningen.

Tack till P 99 med ledarna Sara och Mats i spetsen som var värdlag och hejade på hela matchen och tack till alla andra inblandade. Ni gör handbollen roligare!

Hoppas ni kommer tillbaka!

***

Målskyttar IFK Nyköping: Melcher Melchersson 13 (8), Amel Suljevic 5, Martin Pettersson 5, Niklas Fogelgren 5, Rikard Ahlin 4, Axel Eriksson 2, Rickard Söderberg 2.

Målskyttar HK Tyrold: Karl Ågren 11, Lukas Algesjö 6, Rasmus Andén 6, Andreas Halvarsson 3, Felix Vejdegren 3, Robin Sundberg 3, Toni Johansson.

Utvisningar IFK Nyköping: 5 x 2 min + 1 direktrött.

Utvisningar HK Tyrold: 3 x 2 min.

***

Karl Ågren var en säker, snabb och spänstig sak i bortalaget. M9:an Toni Johansson var inte så långsam heller. Bra samarbete mellan dessa två.

***

Klart som tusan att matchens lirare ska vara med på bild.



Melcher, jag ska justera felstavningen på Slipnot, jag menar Slipknot. Och Fogel, din låt ska komma med nästa gång. Jag var usel idag med felstavningar och annat. Jag skäms i egenskap av att vara Mr. Korrekturläsare. Fast du var sanslöst bra idag Melcher så jag kanske ska fortsätta att jävlas med dig och dina dödsmetallband.

***

SN har lagt in en liten blänkare med några fräscha bilder. Inte så konstigt att bilderna blev bra eftersom K-G Z höll i kameran.

7 kommentarer:

Asp sa...

TVÅ POÄNG, TVÅ POÄNG, TVÅ POÄÄÄÄÄNG!!! Så jävla kul läsning. Underbart att se, gubbs! Fortsätt bjud på fint fredagsgodis så kommer jag o brorsan o skriker när vi är spellediga oxå!

Lennart i norr sa...

Heja IFK fan vad skönt med en vinst. Så underbart att läsa! Glädje i referatet! Enjoy. Love<3

Briefen sa...

IFK!!! HEJA !! kul att se så lite tekniska fel. bra fart framåt men i försvarsspelet finns det mycket att jobba på men det kommer och då kommer våra keeprar upp på rätt nivå. Ett stort grattis pojkar till 2 pinnar och (hk) extra plus till Melcher som sätter 8 av 8 straffar.. grymt bra ..träna flitigt och lyssna på Jackes kloka eller okloka ideer så kan det bli en rolig säsong...tyvärr blir det inte så mkt fotboll för er ...Go SWANSEA Go...

SG i Sthlm sa...

Detta är en helt fantastisk BLOGG, en av de bästa i skvallerhandbollens världar, tackar och bockar!
Tyvärr kan jag som utomsocknes konstatera att för Nyköpings del behövs sannerligen en ”handbollsentusiastens” Michelin Guide. Inför träningsmatchen mot Mantorp intogs en OK-middag på den lokale Thai:en, Ok käk men helt sönderpratad av en kurriluste till kypare, inför fredagens match mot Tyrold kan konstateras att haket i korsningen Västra Storgatan – Sank Annelutspelgatan serverades det en pepparbiff som får fem spyor av fem. Och inte blev man gladare av korvmojen utan för hallen – en tunnbrödsrulle som för tre spyor – var i hel… ska vi äta om vi besöker Nyköping.
Fredagens stora behållning är ett HELT FANTASTISKT arrangemang runt en div 1 match – helt i klass med SM-slutspel, heder och tack för detta, kommer framledes att prioritera Nyköpings matcher framför STHLM:s elitseriematcher – den stämning som var i hallen har inte upplevts sen Bajen senast var i slutspel. Tror till och med att jag skulle kunna köpa en plats på ”hyllan” bara därför att…

Söderberg sa...

Härliga kommentarer gott folk!!!

Vet inte vem du är, SG i Sthlm, men det låter fantastiskt kul att du fastnat så för Handbollsfredag och att du uppskattar bloggen.

Vad gäller dina taskiga matupplevelser i stan så är det väl bara att beklaga. Du kan väl höra av dig vad du är sugen på för käk så kan jag försöka guida dig efter min egen smak. ;-)

Rubb sa...

Kan bara instämma en riktigt bra och läsvärd blogg i alla fall om man är handbollsnörd. Visserligen har bara serien inletts men att det ska skilja 22 mål på toppen och botten känns inte bra. Cyrus imponerade utan höglund mot ett mycket blekt S/W. Att döma av resultatet Täby-Ström kommer nog bottenstriden bli tuff också precis som toppen som Tyresö verkar vilja va med i. Ingen oro hos Eskil skulle jag tro men finns mer att önska. Återstår att se hur RP-Country spelar funderar att va på plats där med tror på tuff fight.

Söderberg sa...

Tackar Rubb! Fortsätt vara aktiva med kommentarer. Alltid kul med respons!