måndag 12 september 2011

Skön seger i genrepet!!

Ja, idag stod Mantorp för motståndet i vår första hemmamatch för säsongen. Serien tar fart först den 23:e men det här var alltså genrepet. Mantorp trillade ur söderettan ifjol och har tappat några lirare. Tyckte ändå att jag kände igen de flesta från fjolårets lag. Vi själva kom till start med i stort sett fullt lag frånsett att Germe var frånvarande. Glömde dock att fråga varför han inte deltog då han var nere och såg matchen från läktarhåll.

Som i alla genrep vill man se att bitarna har fallit på plats och inför fighten gjorde Jacke klart att det var vinst som gällde och att resultatet var av vikt. Eskil cup bjöd på ett par bottennapp från vår sida där jag tycker Skånelafighten var under all kritik. Men idag var det en helt annan fokus vilket jag märkte direkt på uppvärmningen. Som ofta får man en bra matchinledning om man har gjort en bra och fokuserad uppvärmning och vi inleder bra direkt.

Första halvlek slutar 19-14 till oss och vi har en riktigt bra period minuterna 10-20 där vi rycker ifrån till 16-8 innan vi tappar lite igen sista tio. Dock inte ett sådant jättetapp som vi har haft i de tidigare träningsmatcherna och det var en positiv känsla inför andra. Där bytte jag och Emil av varandra och han får en helt magisk start med säkert 5-6 kvalificerade räddningar direkt. Lite negativt är väl att han faktiskt tvingas göra dem och att vi inte rikigt är på tårna. Andra halvlek är lite segare och vi har inte samma speed i anfallet som i första. Detta till trots vinner vi andra halvlek också med 12-9 och segern är aldrig hotad.

Flera spelare utmärker sig positivt idag då anfallet fungerar bra. Tycker Martin får en riktigt fin utdelning idag då han och hela laget håller sig mer till den kollektiva matchplanen. Amel styr också upp bra och gör ett bra jobb från m9-positionen. Melcher har bra utdelning i målprottot och även våra kantspelare är i stort sett felfria och jag tror vi har 100 % från kanterna. Bra krig på m6 av Ahlin som kommer bli en viktig kugge i årets upplaga av IFK. Bra i defensiven och kämpar på bra offensivt och skapar bra lägen åt skyttarna. Min lirare för dagen är dock ändå Emil som genom ett stort gäng 6-metersräddningar hela tiden håller avståndet till Mantorp och sprider ett lugn på planen. Min egen insats var blek i jämförelse - dessvärre får jag väl säga...

Imorn är det nya tag på träningen imorn och då måste det ju bli FOTBOLL!!!!!

1 kommentar:

Bruno #6 sa...

Härligt att höra att det gick bra nu inför seriepremiären! Alltid lika roligt att läsa och kolla hur det går för er där borta i öst :) stort LYCKA TILL i premiären!!