söndag 25 september 2011

Jimmy Jansson: Det var en fantastisk kväll

Nu har det blivit dags för en intervju med en spelare från högsta serien igen. Den här gången blev det Jimmy Jansson från Guif och han är ytterst aktuell eftersom han nu saknas i Elitserien efter att ha spelat där de 13 senaste säsongerna - i Guif. En profil och en riktig kämpe.

13 säsonger i Elitserien har genererat drygt 300 matcher för din del. Om du får plocka ut några incidenter från några matcher som är särskilt anmärkningsvärda, vilka skulle det då vara och vad hände?
- Drott borta 2001. Vi hade lite skador på niometersspelare så man fick gå upp som hjälpgumma och det gick jävligt bra. Tror jag hängde åtta och Magnus Andersson hade många rynkor efter den matchen. Flyttade även ut Krille till höger när jag kom in och la mig i mitten (var ju faktiskt 9-metare både i Allsvenskan och U-21 landslaget, vilket inte alla vet), det gillade han inte. Sen minns jag framförallt vägarna till finalerna, semi mot Drott -01, Sävehof -09 samt Alingsås -11. Sävehof borta i femte avgörande var helt magiskt. Fick även äran att avgöra med 21-19 med assist från Haukur, assist från Haukur, assist från Haukur (internskämt). Hallen var röd! Finalen 2001 mot RIK, när vi vann andra finalen, var grym. Kändes som vi vann guld den kvällen och hela hallen kokade. Den filmen åker fram då och då.

Härliga minnen förstår jag. Med dina 201 cm över havet och 115 kg, enligt vågen, är det inte många som tar dig i storlek i Elitserien. Vilka spelare i Elitserien har du mött genom åren som har kunnat tävla mot dig på lika villkor vad gäller vikt och längd?
- Inte många men nån har väl varit längre, men inte både och.


Jansson i läget. Foto: Gunnar Johansson.

Du har varit Guif trogen i 13 säsonger. Har du någon gång varit nära att lämna klubben för någon annan, i så fall vilken/vilka?
- 2003 var jag väldigt nära att lämna för världens finaste idrottsförening, Djurgårdens IF. Hade gärna velat klona mig då. Trivdes bra i Guif men Stockholm, min hemstad och Djurgården lockade. Pratade mycket med trevlige Patrik Holmström då men förhandlade med Per Appelgren, känd hammarbyare som inte var så jätteangelägen att jag kom. Dock inget jag ångrar men det var ett tufft beslut.

Har du haft några anbud från utlandet då?
- Yes, Tyskland, Danmark, Norge och Spanien. När Spanien ringde var min farsa "agent". Både min far och spanjoren var knackiga på engelska så det gick så där.

Har det inte varit lockande att spela utomlands?
- Inte direkt, då det inte varit de stora pengarna samt att jag haft bra jobb och tuff högskoleutbildning under mina år i Guif.

Treijner & Söderberg är lite då och då även en fiskeblogg då vi är några stycken som njuter av att fiska när det inte spelas handboll. Även du brukar ta en tur med Niklas "Josen" Johansson från Djurgårdens IF HF. Hur brukar det gå för er när ni fiskar?
- Vi har ett fiskesafari som heter "Johansson och Janssons fiskesafari, 100% fiskegaranti!"

Inte dåligt alls. Var fiskar ni helst och vad fiskar ni då?
- Det går alltid bra och jag är allround som fiskare medans Jozen är Mälargösarnas skräck! Vi kör dock catch and release och fiskar oftast i Mälaren. Företaget borde snart gå med vinst, problemet är dock att vi hellre åker ut själva än med fiskeamatörer som Svalling m.fl..

Har ni några andra storfiskare i Guifs herrlag?
- Zacke lånade min båt en gång och sa att han hade en "jättegädda" på, men dålig utrustning gjorde att han tappade mörten. Annars finns det inte mycket friluftsliv i Guif, trist.

Din bästa fiskehistoria?
- Den får du höra om du bokar en tur med oss!

Vi släpper fisket och går över till lite handboll igen och mediabevakning. Det är något ni är överlägsna med i handbollssverige i Guif där det kan skrivas ifall någon missar en träning eller dyl. Hur är det att vara så bevakad av media när övriga lag i landet inte är i närheten av något liknande? Kan det ibland bli lite överdrivet eller är det bara extra sporrande?
- Man kan inte gömma sig i Eskilstuna som Guifare. Allt kommer fram på gott och ont. För det mesta är det dock en klar fördel och väldigt roligt. Man är som riktig kändis, fast bara på hemmaplan. Man lär sig vad man ska och hur man beter sig. De unga lär sig sakta men säkert.

Bästa Guifaren du spelat tillsammans med?
- Henrik Därth i defensiven och Kristján Andrésson offensivt.

Bästa spelaren du spelat mot och varför?
- Stefan Lövgren, komplett!

Värsta fulknepet på planen som du råkat ut för och har du några egna favoriter i samma genre?
- Ett punggrepp när vi spelade mot Österrike i min första U-landskamp. Fick inte ens frikast och hade ju svårt att avsluta. Själv höll jag inte på med fula tricks, men fasthållning vid rätt tidpunkt vid nedhåll blev jag ganska bra på.


Det här är försvarsspel med Jimmy Jansson. Foto: Gunnar Johansson.

Kommer du vara med i Röda Havet och bidra nu framöver på matcherna?
- Så mycket jag kan. Har dock två små barn som behöver vara hemma ibland.

Vad tror du om dina gamla lagkamraters kommande säsong?
- Minst final!

Ny kapten i laget är Haukur Andrésson. Var han en självklar ersättare till dig tycker du?
- Han var ju vice förra året så det var ju ingen jätteskräll men jag tror det blir bra men trodde kanske Blank skulle bli vald.

Kommer du ha någon roll i Guif framöver?
- Ska hjälpa U-laget på damsidan som instruktör, men bara när tid ges. På sikt ser jag mig som en ungdomsledare, förhoppningvis mina döttrars lag.

Är en comeback helt utesluten eller snörar du på dig skorna igen om exempelvis Blank eller Axell går sönder?
- Tror inte det behövs, men kanske någon annanstans, vid kort behov.

Hur känns det att vara så uppskattad att du fick en avslutningsmatch i din ära?
- Det var en fantastisk kväll, jättemycket folk och nästan alla från 2001 var på plats när vi ganska enkelt slog årets upplaga. Ett minne för livet, som en egen julafton.

Avslutningsvis. Du har lirat på högsta nivån i Sverige drygt ett decennium. Hur tycker du att Elitserien står sig idag jämfört med tidigare? Vad tycker du att man kan göra för att höja kvaliteten på ligan och svensk handboll i allmänhet?
- Svårt att jämföra, men den var nog bättre när jag började spela då spelarna stannade längre på den tiden. Nu däremot kommer det fram många yngre talanger vilket är väldigt roligt. Alla spelarna borde vara heltidsproffs och då behöver vi få in mer tv-pengar samt kanske sänka skatterna för elitidrottare.


Hejdå Elitserien! Foto: Gunnar Johansson.

Vi tackar Jimmy Jansson så mycket för intervjun och passar samtidigt på att lyckönska honom i livet efter elitkarriären som handbollsspelare.

1 kommentar:

mammahandboll sa...

Kan inte annat än att lyfta på hatten för Jimmy! Tack för alla b ra och dråpliga stunder under din karriär. Hoppas att du kan njuta lite av ledigheten, också! Ha de gött!