torsdag 22 september 2011

AB & Expressen har svårt för IFK Skövde

Av åtta olika målskyttar har de bägge stora kvällstidningarna hämtat in helt fel stavningar på fem av dessa i matchen mellan Alingsås HK och IFK Skövde. Samtliga felstavningar hamnade i IFK Skövde. Varför jävlas tidningarna med IFK Skövde?

Andreas Cederholm 4
Andreas Nilsson 4
Rasmus Wrener 3 (1) (rätt: Wremer)
Niklas Fossmo 3 (rätt: Forsmoo)
Markus Litborn 2 (rätt: Marcus)
Fredrik Arvidsson
Daniel Komajes (rätt: Komayesh)
Tobias Warmne (rätt: Warvne)

Lagom kul för Niklas att helt plötsligt bli namne med pastor Helge. Sedan är väl inte de tre rättstavade namnen så värst svåra va?

Nä, det är pinsamt helt enkelt. Det är ju för bövelen Elitserien!

***

Namn är inte heller så lätt om man tittar på det lokala planet. SN brukar ha svårt med några av våra namn i laget. Melcher Melchersson har ett rätt unikt namn vill jag påstå där stavningen kanske är ännu mer unik. Ändå blir det Melker Melchersson. Har man sett hans stavning en gång är det svårt att glömma, tycker jag i alla fall.

Mer om namn då så har mitt eget förnamn den mest udda stavningen av alla med samma namn känns det som, Rickard. Blev rätt nu senast läste jag så jag hoppade förstås högt av glädje och avslutade sedan med att göra "swisch"-tecknet. Richard känns som den vanligaste stavningen och det var också så vår nye M6:a fick heta. Fast han stavar ju Rikard.

Jag vet, jag är korrekturläsningsskadad och det har jag nämnt förut. Viktigt att det blir rätt med namn! Kul när jag fick heta Söderling på förstasidan för övrigt.

***

I artikeln från igår stod det lite kort om lagen i serien. Vad jag reagerade på var att det stod att Erik Mattelin lämnat Sollentuna HK. Stämmer det? Var ska han spela?

Enligt tränare Jan Waltins uttalande i tidningen Mitti blir han kvar (s. 28).

***

Apropå Sollentuna HK så har de en hel del nytt i laget. Nu senast blev det Marcus van Rooy från Åkersberga HK. En flygande holländare? Målskytt à la van Nistelrooy?

***

Division 3-gänget HK Guldkroken (Hjo) har fått hem Magnus Andreasson från Alingsås HK. Han fick stå i skuggan av Charlie Sjöstrand men när han väl fick chansen, av det jag såg på tv, så var han säkerheten själv på att lägga straffar och han lär ju inte göra bort sig i division 3 direkt.

***

RP IF Linköpings V6:a Tobias Bindå väljer att lämna laget till förmån för division 3-gänget Ljungsbro HF. Han hade en mördande konkurrens i RP:s division 1-lag där spelare som Daniel Blomqvist och Adam Sjöö roffar åt sig det mesta av speltiden.

***

Djurgårdaren Timmy Sundin är officiellt klar för spel i Handens SK. Sonny Östermark var också på väg dit men verkar nu istället vara sugen på att spela i laget med de bajsbruna matchtröjorna - Matteuspojkarna (MP). Legendariskt gäng det där.

***

Linjejätten Martin Arvidsson som förra året tillhörde Hammarby IF HF:s organisation, med en hel del spel i Täby HBK, drar ner till Skåne för spel i Vinslövs HK i söderettan.

***

Har använt bilen en gång den här veckan. Körningen tog 10 minuter och vem hör man på radion om inte IFK:s gladaste Björn Fredlund. Sanslöst vad de måste pumpa på med Handbollsfredag på radion.

***

Simon Skuthällas Trelleborgs HBK vände och vann hemma mot nykomlingen Eslövs HF. Återkommer med kommentarer från Simon.

***

Nya pjuxen ska tydligen ha kommit idag.

***

Och lagskivan börjar ju ta form. Inte skiva som i fest utan cd-skiva. Uppvärmningsmusik. Viktigt värre. Rätt bra ös i samtliga låtar men jag ställer mig lite frågande till Sundbergs låtval. Ni får hela listan här vid tillfälle så ni får lite inspiration.

***

RP IF Linköpings Andreas Gimmerborn, nej, jag menar Tyresö IF:s Andreas Gimmerborn. Eller?

Andreas Gimmerborn Tyresö IF till RP IF Linköping 2010-08-30
Andreas Gimmerborn RP IF Linköping till Tyresö IF 2011-07-04
Andreas Gimmerborn Tyresö IF till RP IF Linköping 2011-08-03
Andreas Gimmerborn RP IF Linköping till Tyresö IF 2011-09-22

Om han fortsätter i den här takten finns det faktiskt en möjlighet att han slår IF Hallbys Mats Erlandsson i antal klubbyten.

(Jo, jag vet att två byten handlade om spel i Partille Cup)

***

Kort inlägg för övrigt.

***

Samarbetet mellan Treijner & Söderberg och Svenska Handbollförbundet ser ut att få en fortsättning. Positivt och kul tycker vi.

Samarbetet går alltså ut på att jag tar på mig att sammanställa statistik, likt förra året, för varje omgång i division 1 norra. Ni kommer löpande få ta del av en massa matnyttig statistik här på bloggen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

I vilken "artikel från igår" stod det om Mattelin?

Martin sa...

Tyvärr inte bara AB och Expressen, utan alla tidningar i Sverige som får leveranser av TT. Brukar vara dåligt, men i år har det varit total katastrof.

Här är några fler ur raden av felstavningar som kommit från TT än så länge:

Viktor Fridén (rätt Victor)
Tobias Albrektsson (rätt Albrechtson)
Erik Fritsson (rätt Fritzon)
Erik Schesvert (rätt Eric Forsell Schefvert)
Rasmus Boveryd (rätt Båverud)
Josef Pejol (rätt Pujol)
Kristian Bkiznac (rätt Bliznac)
Mikael Mattsson (rätt Michael)
Christer Hedberg (rätt Christopher)
Jonas Petersson (rätt Peterson)

Söderberg sa...

Sorry, kunde varit mer tydlig där. Artikeln var inför vår match på fredag i SN. Artikeln finns bara i pappersupplagan.

Martin, inte dåligt med fel där heller då. Kasst!!!

Anonym sa...

Söderberg: Kan du inte scanna/fota eller citera, vore intressant att höra vad som stod.

Söderberg sa...

Allt är ju möjligt men att fota eller scanna av hela artikel tänker jag inte göra för att publicera på bloggen. Tror det krockar med upphovsrätt och sånt.

Skicka mig ett mejl annars (klicka in dig på min profil så hittar du den)