söndag 4 september 2011

Eskil Cup dag 2 av 2

Natten och sömnen var ju sådär för egen del, men även för några andra. Jag lyckades få ett hål, lika stort som en 5-krona, på luftmadrassen efter att ha fastnat i ett gångjärn på en garderob. Efter en "säker" lagning med hjälp av bröderna Pettersson, trodde jag att jag skulle få sova som en gud. När belysningen väl dämpats i rummet kände jag hur jag sjönk längre och längre ner. Lagningen hade gett vika och jag fick sova hela natten på golvet. Okej då, på 2 mm gummiunderlag.

När jag vaknade upp hade mina sänggrannar på ena sidan, Melcher och Rikard, haft samma problem. De delade på en bred rackare till luftmadrass och även de hade haft pyspunka och fått sova på golvet.

Det kanske inte var vad våra slitna kroppar behövde men tur att det bara var för en natt.

Matchen klockan 10 var mot Alingsås HK U. De öppnade starkt och tog ledningen med 3-0. Sedan hittade vi motmedlet mot deras skytte och försvarsspelet blev nästintill oigenomkomligt. Vi spelade riktigt bra och hade ledningen med 12-7 i halvtid efter att bl.a. ha hittat in till Rikard och Viktor på M6 vid flertalet tillfällen där de förvaltade på bästa sätt.

Andra halvlek lämnade väl en del övrigt att önska om man säger så. Vi drog på oss några klantiga utvisningar och körde fast fullständigt framåt. Det tighta försvarsspelet från första halvlek byttes ut mot en one-man-show där Emil och Pelle fick tuffa lägen emot sig. Motståndarna var inte heller sena med att utnyttja vår radikala förändring i spelsättet. De vann halvleken med 13-5 och vann alltså med 20-17.

Sedan återstod bara en match. Matchen om vem som skulle hamna på jumboplatsen.

- Vinner vi nu så går vi härifrån som vinnare, blev Jackes visdomsord inför mötet med VästeråsIrsta HK U och några skratt på det lättade upp stämningen där i omklädningsrummet efter förlusten mot AHK U.

Vi hade bra kontroll på de grönklädda Västeråsarna och Lidas gjorde några stabila räddningar i kassen. Framåt hotade vi från flera positioner och Amel visade prov på ett kyligt straffskytte. Vår ledning från hela matchen höll dock på att skita sig mot slutet där Västeråsarna fick en ypperlig chans men det blev istället en Bosse där vår bänk kostade på sig att ropa detsamma i en härlig kör.

Summa summarum då. Vi har rejäla ledningar i alla matcher förutom mot HK Eskil (som sedan vann finalen mot Varberg med 15-14). Vi lyckades inte sätta fingret på varför vi förlorade alla dessa matcher men förhoppningsvis kan vi dra lärdom av det och bara bli bättre.

***

Pelle mötte Jimmy Jansson i foajén i Eskilstunas Sporthall innan vi skulle dra hemåt. Kanske att en intervju är att vänta här inom kort med Jimmy och om livet efter handbollen.

***

Vi hade en såpakändis som bodde på vår skola. Matti Berenett, eller Tom Bovallius från Skilda Världar om ni så vill, är tränare för Skogås HK:s damer.

***

Det råder en Wordfeud-epidemi i stora delar av truppen. Jag är inte smittad men behöver heller inte oroa mig, min mobil klarar inte av spelet.

***

Imorse var Treijner & Söderberg på Guifs VIP-hylla igen för att inmundiga frullen. Fast den här gången hade vi sällskap av övriga i laget men även av HK Varberg och AHK.

***

På tal om HK Varberg så hann jag se lite av deras semifinal mot Åbo IFK. Tyckte att hallänningarna visade upp ett imponerande spel både bakåt och framåt av det lilla jag såg. Förmodligen har de snappat upp ett och annat av tränaren och det gamla Barcelona-proffset Mathias Franzen.

***

Och till en viktig fråga då. Är målvakten Axel Espling i HK Varberg släkt med tvillingbröderna i Djurgårdens IF HF?

***

Vår Kassem Awad gjorde cup-debut i a-laget och åkte alltid dit på allt eftersom han är yngst i laget. Många har vi vandrat den tuffa vägen. Han har uppträtt exemplariskt måste jag säga, både på och utanför planen.

Men även Kassem snubblade dit och kom med i Svarta Boken (noterar du Asp?):

- All kritik är bra kritik!

Avd. All publicitet är bra publicitet?

***

Jag avstod sista matchen. Hopparknät ville inte ställa upp på någon mer idrott för den här gången. Germe hade någon låsning i knät, som han kanske trodde skulle släppa. Melcher hade ont i axeln och armbågen och trodde inte att han kunde skjuta ordentligt.

- Ni tre vänsterhänta kan väl snacka ihop er på ett hörn. Bara två av er kan spela så, var Jacke tydlig med att säga en timme innan sista matchen.

***

Ingen träning imorgon.

***

Melcher tyckte att det var skönt att det inte var någon träning imorgon, eller brottarfys som Stugan skämtade med att det skulle bli.

- Då hade det varit det sista ni såg av mig, sa Melcher och trånade efter en lång och ömsint massage.

***

Rikard gick in på bara kroppen med videokameran inne i omklädningsrummet. Det där materialet bör inte släppas ut. Rikard, hör du det?

***

Elina Engström och Catrin Warg, förra säsongen i IFK, spelade nu med Gökstens BK och de slutade på en tredjeplats. Stabilt!

4 kommentarer:

NIklas sa...

Kassem var ju med redan för två veckor sen i Linköping

http://joomla.twinspot.net/www.rpif.se/index.php?option=com_content&view=article&id=759:rp-if-linkoeping-ifk-nykoeping-30-19&catid=43:sportsligt

världens längsta länk..

Söderberg sa...

Men alldeles riktigt. Ska ju vara cup-debut, som han också sa till mig.

hkv sa...

Jag har videbefodrat er fråga ang Axel Esplings släktskap med iskockeyspelarna till honom så att ni inte ska behöva förstöra er nattsömn.

Roger
HKV

Söderberg sa...

Haha, tackar för det Roger! Men tvillingbröderna Espling är handbollsspelare. En är målvakt och en spelar nia.