tisdag 27 september 2011

Har inte varit mycket Treijner det senaste...

Hej vad tiden går . . . Det har som titeln säger inte varit mycket av mig här i bloggen det senaste men lyckligtvis har jag ju Rille vid min sida - Sveriges bäste handbollsbloggare! Har svårt att själv ta credit för den titeln så lite som jag verkat här det senaste. Till mitt försvar kan jag säga att jag har haft svårt att få ihop tiden då jag flyttar in tjejen i lyan (med allt vad det betyder i IKEA-besök, städning, röjning osv.) och har börjat plugga 50 % i Stockholm. Men jag ska försöka hitta lite mer tid framöver så att Rille inte behöver dra runt bloggen själv.

Som ju alla vet vid det här laget har serien nu dragit igång och vi fick en skön start genom segern mot Tyrold. För det var Tyrold och inte Hammarbyrold vi mötte i fredags i och med att Bajen hade match mot Tumba samma dag. Mötte på Kalle Matsson förra helgen som antydde att Oskar Byrén skulle spela för Tyrold i mötet mot oss, men så blev det alltså inte. Ryktades om skada innan, men han kanske var med mot Tumba? Rille har ju redogjort för matchen och det finns inte mycket att tillägga. Jag blir imponerad av hur våra unga spelare styrde upp anfallet och att vi höll lugnet trots att vi inte lyckades stå emot bakåt. Försvarsspelet lämnade en del att önska, och även målvaktsspelet kan kritiseras. Jag fick en bra start men kom ur matchen och Emil hade det tufft fram till sista delen av matchen. Där växte han dock ut och räddade viktiga bollar. Men det som dröjer sig kvar på näthinnan är ändå vårt spel på nio meter samt Melchers straffskytte. På träningen igår såg vi återigen prov på bra skytte av både Fogel och Melcher och jag hoppas det håller i sig.

Framöver blir det tuffa matcher mot Silwing borta och Country hemma. Silwing lär vara ute efter revansch efter sin förlust mot Cyrus. Läste i någon kommentar att Silwing såg bleka ut men vet inte om det stämmer. Kanske var Cyrus bara ruskigt bra?  Mot oss lär de vara taggade till max och det är ett storvuxet lag vi möter till skillnad från Tyrolds ungdomliga lag. Men av hävd har vi faktiskt stått emot bättre bakåt mot stora lirare än mot små och kvicka killar. Country kommer bli mycket intressant att se då de är en kandidat till seriesegern i mina ögon - åtminstone inför serien. De spelar idag mot RP om jag inte missminner mig vilket också kommer bli en indikator på hur bra de är.

Men som alltid annars handlar det här om oss och inte våra motståndare. Tycker att vi har gradvis börjat träffa rätt och jag tror på vårt spel. Träningarna ser också bättre ut nu kan jag tycka. Igår gjorde vi ett bra pass tycker jag med bra fart. Jacke var grinig av någon anledning och var på oss om detaljerna. BRA tycker jag! Vi visar att det faktiskt går att sätta passen i bröstet på kompisen trots bra bolltempo, trots måndagkväll. Vi visar för varandra att vi har kapacitet och att vi kan höja ribban ytterligare för att utvecklas. Igår stack vi dit näsan bättre och visade att handboll är en kampsport. Inga sura miner för det vad jag kunde se. Precis så som det ska vara med andra ord. Enda sura minerna igår var väl för att Jacke inte lät oss spela fotboll på uppvärmningen trots att vi vann i fredags. Det är ju någon form av grundagsbrott skulle jag tro...

3 kommentarer:

rubb sa...

Det pratas mycket om att norra serien är betydligt ojämnare men att toppen är lika bra som den södra. Detta fick vi ju bevis på i matchen Rioch-Sollentuna eller är detta ett bevis på att Rioch är ruggigt bra. För övrigt Daniel Lindgren i Drott verkar vara i skaplig form och skovde är kraftigt över värderade tom Appelgren just nu

Söderberg sa...

Ricoh är och ska vara ett ruggigt bra lag för division 1 mått mätt. Även med den låga träningsdosen om två träningar i veckan med mycket fotboll på programmet. Holmberg, Henriksson och Båverud kryddat med Quinones, Järeholm och Damberg skulle ta plats i alla allsvenska lag och även i många elitserielag skulle jag tro. Fast då kanske med tre träningar i veckan. ;-)

Men vi vann en match mot dem förra säsongen. Det var bra gjort med vår sargade trupp men jag får väl samtidigt lov att erkänna att många av deras stora stjärnor såg måttligt inspirerade ut av att spela en Handbollsfredag i Nypan.

Men deras hemmamatcher...

***

Om Skövde bara kommer in på vinnarspåret tror jag inte att de kommer att vara "övervärderade" längre. Det måste ju lossna någon gång med det materialet och inledningen av matchen mot Guif visar ändå att de är ett vasst lag.

Men som i alla handbollsmatcher gäller det att hålla i 60 minuter. De kommer nog så småningom.

pelle sa...

Rubb - Det är säkert så att södra serien är jämnare i kvaliteten, men svårt att avgöra. men toppen i Elitserien tycks ju vara lika överlägsen mot förmodade botten där också om man ser till Sävehof - Tumba.

Man kan ju minnas att Sollentuna faktiskt fick en gratisplats till ettan efter att ha misslyckats i kvalet mot oss och har nog en del kvar innan de fyller div 1-kostymen helt. Och de fick sannerligen inte lättaste motståndet i premiären.