torsdag 29 september 2011

Söderberg tippar omgång 2

Omgång 1 är som bekant färdigspelad. Mina tips från förra veckan ser ni inom parantes. Vi kan konstatera att jag bara var i närheten vad gäller vår egen match och målskillnaden där samt i Ricohs match men att jag borde ha lagt till 11 plusmål till dem. Annars hade jag inte rätt med några 1, X eller 2. Och det kan ju ses som något positivt att serien inte är så förutsägbar även om den lär sätta sig efter fem omgångar eller nåt.

RP IF Linköping - HK Country 29-28 (23-25)
Ricoh HK - Sollentuna HK 44-22 (35-24)
IK Cyrus - HK Silwing/Troja 28-19 (29-33)
Tyresö IF - HK Eskil 29-27 (27-31)
Täby HBK - Strömnäs GIF 32-32 (24-28)
IFK Nyköping - HK Tyrold 36-33 (27-25)

***

Men det är inget att hänga läpp för att det gick illa i tippningen. Det är ändå inga pengar inblandade och nu tar jag tjuren vid hornen och tippar omgång 2 istället. Nu ska vi se här, hmm...

HK Tyrold - Täby HBK, fredag kl 19:30 i Tyresöhallen

Den stora utmaningen för mig i den här matchen är att jag inte sett Täby och deras nya lag men de är tydligen sanslöst unga och Tyrold inte fullt så unga men ändå väldigt unga. Mer spänst och muskler i Tyrold och det kommer att avgöra. Billy, med shortsen i kassen, kommer att psyka sönder Täby på straffarna när han ställer sig i ett hörn och pekar var skytten kommer att skjuta. Eller gör som Melcher, blunda och järndra så går allt in. Karl Ågren och Rasmus Andén på Y9 blir giftiga efter att Toni Johansson på M9 stegat i. De har också fina alternativ att sedan spela ut där Y6:orna är spänstiga och säkra i läget. Tyrold bör väl i alla fall se upp med Olle Bristedt som nätade 10 senast och var tydligen 100 %:ig i det mesta han åstadkom.

Mitt tips: 32-25.

HK Eskil - Ricoh HK, fredag kl 19:30 i Eskilstuna Sporthall

Kommer att bli en grym match mellan två tunga lag med bra skytte på respektive Y9-position. Här är målvakterna också väldigt säkra men Olof Damberg i Ricoh är väl seriens bästa målvakt skulle jag tro. Eskil har revansch att utkräva från förra omgången samtidigt som de är stabila på hemmaplan men jag vetti fasen om inte Ricoh är ännu tyngre för det är inget snack om att de är ett bättre lag i år än förra. Mycket bättre t.o.m.. Allt hänger på om Ricoh får med sig hela truppen - då vinner de.

Mitt tips: 28-30.

HK Country - IK Cyrus, lördag kl 16:00 i Skövde Idrottshall

Det verkar som att IK Cyrus har ett visst övertag på HK Country. Förra årets resultat i division 1 södra:

HK Country - IK Cyrus 28-32
IK Cyrus - HK Country 27-25

Jämnt som bara den men likväl ett övertag. Jag har fortfarande inte sett några av lagen spela de senaste åren. IK Cyrus imponerade mot ett, enligt uppgift, blekt HK Silwing/Troja medan HK Country gick på en nit direkt även om RP Linköping är svårspelade. Detta i en dramatisk och jämn match. Nä, HK Country kommer att ta det här med ett fint stöd från hemmapubliken. Nu är seriepremiären avklarad och de måste vinna.

Mitt tips: 29-27.

HK Silwing/Troja - IFK Nyköping, lördag kl 16:30 i Högdalshallen

Liksom i ovanstående match har ett lag 2-0 i matcher om vi kollar in förra säsongen.

HK Silwing/Troja - IFK Nyköping 37-32
IFK Nyköping - HK Silwing/Troja 24-26

Men vi är inte samma lag som förra säsongen. Ganska långt ifrån faktiskt om vi ser till många av positionerna samt bänken. Vi har ett nytt spel och det återstår att se ifall det passar HK Silwing/Troja bra eller dåligt. Vi har en positiv stämning i truppen efter en seger i ryggen. Jag har en positiv känsla i kroppen och tror att nya och ungdomliga IFK vinner här. Vi har inget att förlora och våra målisar har sett heta ut här i veckan.

Mitt tips: 25-27.

Sollentuna HK - RP IF Linköping, söndag kl 15:00 i Sollentuna Sporthall

Inte så mycket att analysera. RP IF Linköping har tagit ett par kliv till i år och de kommer inte att ha några problem att avfärda Sollentuna HK. Blomqvist och Sjöö på V6 kommer att kontra sönder motståndet efter att hela laget har genomfört ett stabilt försvarsspel med Rosén/Robach längst bak som spikar igen. I uppställt spel kommer Calle Andersson att bomba in några också för Linköpings bästa handbollslag.

Mitt tips: 19-35.

Strömnäs GIF - Tyresö IF, söndag kl 15:00 i Norrmalmia Sporthall

Brejdings mannar tog en fin skalp i förra matchen mot HK Eskil. Förstasexan är precis så bra och Brejding har koll på det taktiska. Fast frågan är vad han vet om Pitelaget? De lär få tillbaka fotbollsmålvakten Richard Nordlund och då gäller det bara att han växlar om från utspark till utkast. Lagets store målskytt Simon Karlsson får inte missa planet från Stockholm och samma flight gäller väl även för hans bror Erik, som vi för övrigt spelat mot flera gånger i hans tid i Djurgårdshof och Lidingö. Såg Erik på Handbollsfredag nu senast. Han såg ut att sitta med ett noteringsblock bakom sekretariatet. Scouting eller var det för att granska domarna och sekretariatet?

Match i matchen blir mellan Tyresös V9:or Johan Brun/Mattias Lindahl och Strömnäs försvarsgeneral Rickard Jonsson. Brun är svårstoppad både i 2-fas och i uppställt. Lindahl är ruskigt lång och är beväpnad med ett tungt skott. Men det känns att möta Rickard i Strömnäs så det gäller att Tyresögrabbarna tar för sig om de inte vill bli söndertrasade i sitt spel.

Utan att ha sett Strömnäs spela så säger jag att Tyresö är för bra här även om de måste ta sig de 88 milen som skiljer mellan städerna.

Mitt tips: 24-33.

2 kommentarer:

rubb sa...

Jag håller med dig i stora drag med nagra undantag.
Tyrold-Täby säker seger för hemmalaget med 35-23
Eskil-Rioch blir en höjdare där jag tror att eskil tar en uddamålsseger 26-25
Country-cyrus vet att det står på svenska att Cyrus vann bägge mötena ifjol men detta är fel då Country vann hemma. Mitt tips hemmaseger med 29-25
SW-Nyköping Om du ursäktar så tror jag hemmalaget är grymt revanchsuget efter botten nappet i Jönköping förra helgen så hemmaseger med 30-26
Sollentuna -RP Här tror jag på bortaseger men det blir betydligt jämnare och tipset blir 30-32
Stromsnäs-Tyresö här kommer andra segern för blivande topplaget Tyresö 25-29

Söderberg sa...

Kul med lite åsikter!