måndag 20 februari 2012

Uppföljning av tipsen omgång 18

Nu är inte omgång 18 riktigt färdigspelad utan den rundas av i helgen när HK Silwing/Troja möter Strömnäs GIF. Lite långt att vänta till dess känner jag så det är lika bra att följa upp de fem matcher som spelades nu i helgen. Den sista matchen får sitt utrymme på bloggen om en vecka tillsammans med omgång 19.

HK Eskil - IFK Nyköping 44-17 (Mitt tips: 25-26)
Det blir inte värre än så här. Vi blev mer än utskåpade och jag saknar ord som kan beskriva debaclet uppe i Eskilstuna. HK Eskil var bättre på allt. När vi inledningsvis ledde med 3-2 var känslan att det här kan gå vår väg. Som ni kan se blev mitt tips också rätt humoristiskt. Men vi trodde på det innan matchen och även inledningsvis men det sket sig rätt tidigt och det målmässiga avståndet slutade aldrig att växa. I skrivande stund har det gått några dagar och det är bara att hitta nytt fokus, nämligen Handbollsfredag mot Sollentuna HK. Säsongens viktigaste match - för bägge lagen.

Tyresö IF - IK Cyrus 29-24 (Mitt tips: 34-25)
Bägge trupperna luftade allt manskap. Förutom att IK Cyrus kvitterade till 1-1 och 13-13 så ledde Tyresö IF hela matchen. Nyförvärvet i IK Cyrus från Kärra HF, Jonas Jansen, satte 8 kassar varav 3 på straff. Apropå straffar fortsätter Mattias Landgraff att vara säkerheten själv, 4 av 4 denna gång. Johan Brun som vanligt stabil, 6 mål. Även 19-åringen Joakim Lundström fortsätter leverera efter sina 8 mål och en andraplacering i den interna skytteligan, endast slagen av nyss nämnde Brun.

HK Country - HK Tyrold 37-26 (Mitt tips: 31-28)
Om viktiga spelare som Karl Ågren och Toni Johansson gjort mer än 2 mål tillsammans hade det kunnat bli lite mer spännande för HK Tyrold. 26 mål på bortaplan mot topplaget HK Country är förvisso bra med tanke på Tyresölagets tabellplacering. Jag trodde på en tätare match men Stöpengänget levererade på samtliga positioner där norrmannen Eirik Rolid blev målbäst med sina 9 mål.

Ricoh HK - RP IF Linköping 26-22 (Mitt tips: 27-24)
Rätt jämnt målmässigt, vilket jag också tippade. Nu verkade RP IF Linköping ha varit det bättre laget fram till sista kvarten, enligt Brejdings blogg. Men de sista 15 är oftast helt avgörande i många matcher.

Sollentuna HK - Täby HBK 33-23 (Mitt tips: 28-26)
Enligt Täby HBK:s matchreferat fick de inte alls till offensiven. 23 mål pekar också på det. Samtidigt spelade säkert Mattelin och försvaret rätt bra också. Även här trodde jag på en tätare match, speciellt med tanke på att det var ett sådant typ av motstånd som Täby HBK kan rå på. Men hemmalaget visade sig vara riktigt starka här med ett vasst kontringsspel.

2 kommentarer:

På plats i Sollentuna sa...

Mattelin klev av skadad efter cirka 20 min. Även om Daniel inte gjorde bort sig så var Sollentuna försvaret starkt och blockade Stens skott gång på gång!

Kommer bli en nagelbitare på fredag, hoppas ni lyckas fylla hallen så vi får en härlig match!

Söderberg sa...

Ja, det brukar bli en och annan i hallen och självklart hoppas vi på en bra match!