tisdag 14 februari 2012

Söderberg tippar omgång 18

Jaha, det är lika bra att tippa lite inför omgång 18 som startar nu på fredag och avslutas inte förrän nästa söndag.

HK Eskil - IFK Nyköping, fredag kl 19:30 i Eskilstuna Sporthall
Det blir inte värre än så här, för vår del. Eller för någon annans del heller. Att möta HK Eskil på bortaplan är den tuffaste matchen av alla. De är dessutom det enda laget som fortfarande är obesegrat på hemmaplan den här säsongen. Men, va tusan, det står 0-0 när matchen börjar och vi kan spela utan press. Det enklaste vi kan göra är att kriga i 60 minuter och den största utmaningen blir att hålla hela matchen med ett metodiskt spel framåt och ett jäkla fokus bakåt. Då kan det bli en positiv afton och något att ta med sig hem till Nypan. Alltså, vi får se till att göra vår bästa match hittills i kassen, försvaret och anfallet.

Mitt tips: 25-26.

***

Tyresö IF - IK Cyrus, lördag kl 14:00 i Tyresöhallen
Toppen mot mitten. Det lär knappast saknas tändvätska hos Tyresö IF. Mycket står på spel och de måste vinna här för sen har de kvar att möta RP IF Linköping (borta), Ricoh HK (hemma), Strömnäs GIF (hemma) och HK Eskil (borta). I dessa fyra matcher kan det lika gärna bara bli 2 poäng och därmed missad kvalplats. Men IK Cyrus borde inte vara något hinder här i omgång 18.

Mitt tips: 34-25.

***

HK Country - HK Tyrold, lördag kl 16:00 i Skövde Idrottshall
Hemmalaget har bra häng på topp-3 men presterar inte längre som de gjorde i höstas med Robin Wärn i laget. Lägg dessutom till en skadad Jimmy Otter. Ungdomliga HK Tyrold har allt att vinna men jag tror att de väger lite för lätt här.

Mitt tips: 31-28.

***

Ricoh HK - RP IF Linköping, lördag kl 16:30 i Sjöstadshallen
Två lag som är obesegrade efter nyår. Om hemmalaget ska ha allt i egna händer nu på sluttampen måste de vinna här och visst tusan tror jag att de kommer vinna. Hemmalaget lär plocka fram både rutin och finess så vinsten kan inkasseras.

Mitt tips: 27-24.

***

Sollentuna HK - Täby HBK, söndag kl 15:00 i Sollentuna Sporthall
Även här hittar vi en viktig match. Fast i andra änden av tabellen. Bägge har otroligt mycket att spela även om läget är värst för Täby HBK i dagsläget som ligger på nedflyttning. De måste bara vinna så de lär vara ordentligt taggade. Men det är också faran med tanke på att de har den yngsta truppen i serien. Pallar de för trycket i Grytan?

Mitt tips: 28-26.

***

HK Silwing/Troja - Strömnäs GIF, söndag 26/2 kl 14:30 i Högdalshallen
Den här matchen kommer, som ni kan se, att spelas först nästa helg. Men det hindrar inte mig från att tippa. Hemma i Högdalshallen är de otroligt starka och det finns inte mycket som talar för Strömnäs GIF här. Speciellt inte eftersom Strömnäs GIF spelar omgång 19 dagen före den här matchen i omgång 18 och då möter de Ricoh HK. Två matcher på två dagar är långt ifrån optimalt. Deras chans ligger i att de underskattas.

Mitt tips: 33-25.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kom igen, var lite realistisk. Du tror att ni ska kunna hålla tätt mot Eskil som snittar 34 mål/match framåt, och dessutom på deras hemmaplan. Det blir tyvärr stortorsk för eran del!

Anonym sa...

Vad tror du? Skall de ge upp på förhand. Nä, hitta på ngt roligt och kör trippelpunkt. Det lär ju inte gå sämre än 6-0. Kör på.

Söderberg sa...

Att tycka är fritt, Anonym. Vilket var precis vad jag gjorde.

Oddsen att vi får storstryk är säkert jättestor. Men vi i IFK Nyköping går aldrig in till en match med tron att vi kommer att få storstryk. Vi ska som vanligt se till att göra vårt yttersta. Om det inte skulle räcka till mot seriens bästa lag är det en annan sak.

Jag ska tänka på saken om jag kan bli mer realistisk i framtiden. Men jag tror det får vänta tills det att jag slutat med handbollen.

Palmen sa...

Vi (Silwing) har ju faktiskt match på fredagen också. 2 matcher på 3 dagar är inte heller helt optimalt. Så vi spelar faktiskt omgång 19 före omgång 18...

Söderberg sa...

Just det, Palmen! Men du har ju sett oförskämt pigg ut så det där blir nog inga problem. ;-)