fredag 28 oktober 2011

Tyrold-stjärna drabbad av "hångelsjukan"

Blott 17 år gammal visade han i de tre inledande omgångarna att han skulle bli en viktig kugge i årets unga HK Tyrold. Vänsternian Karl "Kalle" Ågren har nu varit borta från handbollen i ett par omgångar då han åkt på en släng av "hångelsjukan" (kissing disease på engelska) eller körtelfeber som läkarna säger. Varför det ibland kan kallas för "hångelsjukan" beror på att man just kanske har hånglat lite för mycket. Utbyte av saliv kan vara en smittkälla men det finns även andra. Värt att poängtera kanske att det finns fler smittkällor.

Treijner & Söderberg har kollat läget med den nya HK Tyrold-stjärnan som verkligen klivit fram efter att Holmberg och Söderström lämnat laget.

Orkar du med några frågor Kalle?
- Självklart orkar jag göra med det, bara kul!

Fint. När förväntas du bli frisk? Det kan väl hålla i sig ett tag va?
- Jag är klart på bättringsvägen nu. Halsen är inte sig själv än men om jag bara ger den några dagar så ska allt vara i sin ordning igen. Jag siktar på att vara tillbaka i gymmet om två veckor från idag. Handboll kommer dock dröja. Jag är tillbaka på planen igen om fyra veckor, i bästa fall.

Okej! En stabil öppning från din sida med 21 mål på tre matcher. Till skillnad från förra året har du nu haft mycket speltid. Vad skulle du säga är de största skillnaderna på laget HK Tyrold i år jämfört med förra året?
- Största skillnaden är väl givetvis åldersskillnaden från föregående säsong. Både på gott och ont. Vi har många väldigt duktiga spelare som har slutat men det ger utrymme för oss yngre att stiga fram.

Var spelade du matcher förra året förutom några på slutet i HK Tyrold?
- Jag spelade tidigare i IK Bolton. Främst med a-pojkarna men ibland även med herrarna och juniorer i vissa sammanhang. Om jag minns rätt så var det någon gång i februari eller mMars som jag gick till Tyrold.

På vilka fronter har du själv gått framåt till den här säsongen tycker du?
- Svår fråga. Jag blev väl lite tagen på sängen i de första matcherna med Tyrold förra säsongen. Det är stor skillnad från ungdomshandbollen som jag var van vid. Jag skulle säga att jag till den här säsongen har lärt mig att anpassa mitt spel för seniorhandboll bättre. Nu jobbar jag mycket på fysiken och därför är körtelfebern ett stort nederlag så här mitt i säsongen.

Ja, det förstår jag. Apropå körtelfeber eller "hångelsjukan" som det även kallas. Har du skaffat ny flickvän?
- Haha, inte alls. Jag kilar stadigt med min tjej sedan i början av sommaren någon gång. Körtelfeber kan ju faktiskt smitta på andra sätt också som tur är, haha.

Ja, det har du rätt i. Tack för att du svarade på några frågor och krya på dig nu!
- Tack så mycket. Vill passa på att gratta för ett bra arrangemang i Nyköping också. Var kul att komma dit och spela. Synd att det inte blir någon mer match där den här säsongen.

Kul att du uppskattar Handbollsfredag. Det var en bra match med många mål, mycket publik och som vanligt ett bra arrangemang. Så borde det vara på fler ställen!

Inga kommentarer: