onsdag 26 oktober 2011

Söderberg tippar omgång 6

Lite toppen mot botten i kommande omgång och i de matcher där mittenlag möter varandra tycker jag ändå att det känns rätt klart vilka som ska vinna.

Här har ni mina tips på omgång 6.

HK Eskil - Täby HBK, fredag kl 19:30 i Eskilstuna Sporthall
Seriens bästa lag mot seriens sämsta. Om vi ska gå efter tabellen. Det är alltså ettan mot tolvan som möts där ettan har hemmaplan. Optimala förutsättningar för en ordentlig utklassning. Eller? Jo, jag ser ingen anledning att det inte skulle bli så här. HK Eskil är riktigt jäkla bra. Stora, starka och snabba. Jag har inte sett Täby HBK spela men vi kan lugnt konstatera att en ordentlig torsk senast mot Sollentuna HK inte imponerar, på hemmaplan dessutom. Ja, jag vet att vi också torskade mot röda vargarna men då bara med en boll efter vår sämsta match på mycket mycket länge.

Jag tror inte att Bristedt och Sten kommer att göra sina sedvanliga tio mål mot det här tunga försvaret och Tobbe Olsson i målet. Håller HK Eskil skärpan i 60 minuter ska de göra minst 40 mål och släppa in mindre än 20. Men då ska de nöta på med samma manskap som vi mötte senast.

Mitt tips: 41-18.


Tyresö IF - IFK Nyköping, lördag kl 14:00 i Tyresöhallen
För det första ska det bli skönt med lördagsmatch. Även om jag gillar fredagar bättre. Söndagar är sämst och det vet ni att jag och många fler tycker sedan tidigare. Brejdings gäng hänger med i toppen och de har verkligen visat att de är ett lag att räkna med. Jag har inte sett de spela på några år men vet vad de gamla och nya spelarna går för. Det kommer onekligen att bli en tuff match för oss samtidigt som det verkar som att vi äntligen kommer att matcha en full trupp igen, efter alla avstängningar och sjukdomar. Toppen mot botten även här och Tyresö IF är förstås favoriter. En stämpel de gärna får ha. Vi vet i vanlig ordning vad vi kan prestera och det är det viktigaste för oss. Att vi verkligen hittar tillbaka dit efter två tunga matcher på sistone. Tänker inte gå in djupare än så när det gäller vår egen match.

Mitt tips: 33-34, nu är det vår tur att vinna i slutsekunden.


HK Country - HK Silwing/Troja, lördag kl 16:00 i Skövde Idrottshall
Toppmöte mellan tvåan och fyran i tabellen. Nu väntar dock en riktig prövning för HK Silwing/Troja där det via Brejdings blogg ryktas om att "hela" startsexan kommer att missa matchen. Oavsett är hemmalaget favoriter att ta hem segern. Det gäller för Högdalsgänget att få stopp på samarbetet mellan Krantz på M9 och Wärn på M6. Jäkligt samspelta.

Mitt tips: 29-25.


Ricoh HK - IK Cyrus, lördag kl 16:30 i Sjöstadshallen.
Femman mot sjuan. Ricoh HK, som har ett vasst lag nedskrivet i matchprotokollet, torskade senast lite överraskande borta mot RP IF Linköping - och skyllde på domarna. Det ska de inte behöva göra och de ska heller inte behöva skylla på att spelare inte kommer upp i nivå när alla spelat i Elitserien. De borde veta vad som krävs. Men motivation slår klass. Fast jag tror inte att det blir så här nu när de har hemmaplan.

Mitt tips: 35-26.


Strömnäs GIF - RP IF Linköping, söndag kl 15:00 i Norrmalmia Sporthall
Nedre halvan mot den övre. Strömnäs GIF jagar sin första seger. Dessvärre kommer de få fortsätta jaga efter den för RP IF Linköping kommer inte släppa in så värst många bollar med det där målvakts- och försvarsspelet. Strömnäs GIF behöver få in förra årets skyttekung Claes Forsberg mer i målprotokollet. Antar att det är någon gammal skada som gör att formen inte riktigt är där, än. Simon Karlsson och Rickard Jonsson behöver hålla en hög nivå för hemmalaget men bortalaget har en imponerande bredd där många avslutar och gör mål. En skräll om de grönvita vinner.

Mitt tips: 24-31.


Sollentuna HK - HK Tyrold, söndag kl 15:00 i Sollentuna Sporthall
Bägge lagen placerar sig för närvarande på den nedre halvan av tabellen och så kommer det även att se ut när vi summerar serien framåt våren. Bortalaget har inte haft med vasse Karl Ågren de senaste matcherna men in har istället Oskar Byrén kommit. Ingen försämring där alltså. Samtidigt producerar Toni Johansson och Rasmus Andén framåt. HK Tyrold spelar kvickt och ska kunna springa sönder sina motståndare om de jobbar i 60 minuter. Säkra kanter. Sollentuna HK har sina pålitligaste målskyttar i V6:an Joakim Svensson och Kai-Henrik Striem, även om hälften av hans 20 är på straff. Men de räknas de också och är en bedrift i sig. Fuxborg kom också igång senast men då var det Täby HBK som stod för motståndet. Nu är motståndet några år äldre och bättre. Men jag tror inte att det räcker till vinst även med hårt krig och slit i 60 minuter för röda vargarna. Inte ens med en storspelande Mattelin.

Mitt tips: 24-27.

8 kommentarer:

Marcus sa...

Vi tänker för det första inte släppa in 34. För det andra tänker vi inte släppa poäng mot Er.

Bollen är rund och må bästa lag vinna.

Rubb sa...

HK Eskil - Täby HBK,
Ingen skräll här inte men tror på lite jämnare match då Eskil kommer matcha andra uppställningen hårdare
Mitt tips 33-22

Tyresö IF - IFK Nyköping, Nepp absolut inga poäng till Nyköping mitt tips 34-25

HK Country - HK Silwing/Troja
Tror absolut inte att hela första sexan kommer att saknas det kan inte va möjligt men Country tar nog detta ändå
Mitt tips 31-27


Ricoh HK - IK Cyrus, Goodbye cyrus i och med förlusten mot Tyresö så gick tåget här blir det stryk igen visserligen är det långt kvar men Cyrus blir inget topplag utan kan bli indraget vid kvalstrecket neråt men blir nog mittenlag till slut.
Mitt tips 34-23

Strömsnäs IF - RP IF Linköping, Trodde Strömnäs skulle bli farliga hemma men icke utan poängen har kommit på bortaplan men här kan det skrälla till och RP får en reaktion på förra matchen eller skiljer det för mycket.
Mitt tips 26-24

Sollentuna HK - HK Tyrold,
Tror fortfarande att Sollentuna åker ur men om dom ska ha någon chans måste man vinna den här typen av matcher blir nog ruggigt jämnt
Mitt tips 28-27

Rubb sa...

HK Eskil - Täby HBK,
Ingen skräll här inte men tror på lite jämnare match då Eskil kommer matcha andra uppställningen hårdare
Mitt tips 33-22

Tyresö IF - IFK Nyköping, Nepp absolut inga poäng till Nyköping mitt tips 34-25

HK Country - HK Silwing/Troja
Tror absolut inte att hela första sexan kommer att saknas det kan inte va möjligt men Country tar nog detta ändå
Mitt tips 31-27


Ricoh HK - IK Cyrus, Goodbye cyrus i och med förlusten mot Tyresö så gick tåget här blir det stryk igen visserligen är det långt kvar men Cyrus blir inget topplag utan kan bli indraget vid kvalstrecket neråt men blir nog mittenlag till slut.
Mitt tips 34-23

Strömsnäs IF - RP IF Linköping, Trodde Strömnäs skulle bli farliga hemma men icke utan poängen har kommit på bortaplan men här kan det skrälla till och RP får en reaktion på förra matchen eller skiljer det för mycket.
Mitt tips 26-24

Sollentuna HK - HK Tyrold,
Tror fortfarande att Sollentuna åker ur men om dom ska ha någon chans måste man vinna den här typen av matcher blir nog ruggigt jämnt
Mitt tips 28-27

uffe sa...

Kalle Ågren i Tyrold har körtelfeber

Palmen sa...

Mitt tips:

Eskil - Täby: Toppen mot botten, klar seger för Eskil.
38-25.

Tyresö - Nyköping: Nyköping har börjat över förväntan men det blir nog en plump i protokollet här.
34-29

Country - Silwing: I "stjärnornas" frånvaro kommer "doldisarna" att lyfta sig och kriga till sig en bortaseger!
32-33

Ricoh - Cyrus: Som vanligt beror det helt på vad Ricoh mönstrar för lag, men de borde ta hem detta relativt lätt.
30-25

Strömnäs - RP: Har ännu inte sett RP men resultaten tyder på att de kan bli farliga i år. Strömnäs har för dålig bredd för att hota.
22-26

Sollentuna - Tyrold: En viktig match för båda lagen då dessa kommer att kriga mot varandra hela säsongen om kvalplatserna. Tror på en skräll här, inte för att vinnaren är oväntad, utan siffrorna.
22-33

Söderberg sa...

Intressant grabbar!

Anonym sa...

Cyrus vann med 28-21 så jävla dåliga är dom bevisligen inte dom kommer nog tillhöra toppen trots allt.

Söderberg sa...

Riktigt starkt av Jönköpingslaget!