måndag 10 oktober 2011

Baksidan med handbollen

Bloggkollegan, pådrivaren, lagkaptenen och den tänkte förstemålisen för dagen, Pelle Treijner, fick kasta in handduken på söndagsmorgonen. Sjuk. Nu fick istället Emil Persson chansen med stöd av Lidas på bänken som andremålis. Han fick för övrigt tidigarelägga sin resa till Nypan under söndagen från Avesta eftersom han först inte var uttagen.

Jacke poängterade tidigt vid samlingen att vi nu saknade just den stora pådrivaren och att det var allas ansvar att peppa och puscha fram till matchstart. Jag tycker att det sköttes på ett mycket bra sätt. Taggningen var det inget fel på. Sedan att Westerlind tog med sig "go'fika" från pappa Peters bageri gjorde inte saken sämre. Lyx!

Det var Handbollssöndag och på läktaren satt 500 förväntansfulla människor som återigen skulle få se det nya, unga och fräscha IFK (tidningen tjatar om detta hela tiden. Fast jag, Gee och Treijner är inte är så unga längre) spela hemmamatch.

Vi var obesegrade innan via en seger och en oavgjord. Nu stod HK Country på andra sidan planhalvan. Laget som av många är favorittippat eller åtminstone hamna i den absoluta toppen. De är handbollens svar på fotbollens AC Milan. Spelar i rödsvartrandigt.

- Det blir häftigt idag killar. Ni ska få spela mot handbollens AC Milan, sade Jacke och sken upp i klubbis innan matchen.

Vi spelade precis så bra som vi gjort tidigare och efter våra förutsättningar. Emil visade klassen under första halvleken och gjorde att vi höll jämna steg hela tiden, där vi fick kämpa lite mer för våra mål. Trots några slarvpassar hit och dit från vår sida, jag som åkte på ett kullager av Wärn från V6 (!) så låg vi bara under med ett i halvtid, 10-11.

Återigen höll vi oss till matchplanen. Förbaskat kul.

När andra kickades igång var vi väl inte riktigt med (fast det var det viktigaste vi sade i halvtid, att vara med på en gång) samtidigt som HK Country satte rejält med fart. Vips så låg vi under med fyra bollar men nya, unga och fräscha IFK hängde inte med huvudena utan vi jobbade metodiskt på med vårat spel och rätt som det var så var vi ikapp och även förbi, målmässigt. Det var ett jäkligt schysst tryck i hallen också.

För tredje matchen i rad får vi ett rött kort. Nu var det Melchers tur - igen. Gästernas Jimmy Otter fick Melchers arm på halsen/ansiktet. Det gick snabbt i satsningen och det var en solklar utvisning (Melcher hade två utvisningar sedan tidigare). Så länge Melcher var på planen gjorde han det bra och det var samtidigt ett styrkebesked att vi spelade bra i hans frånvaro.

Slutet blev, som vanligt, dramatiskt. Vi tar timeout med halvminuten kvar och ställning 25-25. Direkt när domarna blåser igång kommer armen och vi blev ställda och hann inte alls med det som vi kom överens om. Fogel stressade iväg bollen till mig på kanten som inte han ner i struten. Jag fick inte riktigt tag på den och HK Country vann bollen och tog timeout.

Bollen hamnade hos Jimmy Otter med fem sekunder kvar. Han utmanade Fogel på H2 och jag hann knappt täppa till samtidigt som Otter hamnade i en taskig vinkel. Han fick ändå iväg ett skott mot bortre, som tyvärr letade sig in. Vild glädje utbröt hos gästerna, vilket är förståeligt men just i detta ögonblick önskade jag och säkert alla andra i laget, att man inte höll på med handboll. Så förbaskat jäkla tråkigt.

Men det är ju bara idrott och idag är det måndag och ny vecka. Nya möjligheter. Jag vill gratulera motståndet för en väl genomförd match. Kul att möta ett nytt lag och ni uppträdde på ett schysst sätt.

Men oj så nära vi var...

***

Amel Suljevic gör en stor match. Förvissor några billiga avslut men han är grym i straffskyttet (4 av 4) och gör fem spelmål och flera sköna assists. Han vågar och har verkligen vuxit i sitt spel för varje match och är vår bästa spelare offensivt sätt denna Handbollssöndag. Vi får inte glömma bort hans unga ålder och att han inte spelat på den här nivån tidigare. Därför blir jag så imponerad.

***

Tycker att övriga i laget spelar bra också. Alla gör vi små fel här och där men vi får inte glömma bort att vi möter ett bra lag. Nu vet jag att de saknade några namn som Eirik Rolid, Erkan Demirbag och jag såg även att den förre IFK Skövde-spelaren Joakim Henberg fanns med i matchprogrammet. Så de har en imponerande bredd i laget där Wärn var en viktig kugge på M6.

***

Kul att Fogel kunde spela så pass mycket trots sin ömmande fot. Han hade en grym satsning på slutet som tyvärr, helt felaktigt, blev avblåst som stürmer fast bägge motståndarna stod innanför. Små marginaler.

***

Jag behöver inte riktigt påtala vikten av Gees comeback.

***

Som sagt, vi gör det bra efter våra förutsättningar men det är samtidigt lite surt att behöva se en sådan vass lirare som Tobbe Johansson stå på läktaren och inte vara med på planen. En spetskompetens med spelintelligens, rutin och skytte. Han hade kunnat vara det där lilla extra (heja!).

***

Fantastisk som flyttkarl är han också. Melcher likaså. Tack snälla!

***

Domarna var konsekventa och bra. Första halvlek blev det utvisningar på det mesta. I andra knappt för något. Men de var ändå konsekventa även om det är lättare om det är samma nivå i 60 minuter.

De har en tokskön inställning till sporten också. Det gick att prata och småskoja. De försökte inte ta plats och synas. Mer av den kalibern. Almir Kadiric och Ibrahim Sivic.

***

Jag vann Brejdings tävling på hans blogg. Gratis inträde och fika på valfri hemmamatch med Tyresö IF. Jag tror jag utnyttjar fikat till vår bortamatch sen Brejding.

Tack!

***

Lite uppföljning på när jag tippade omgång 3.

Täby HBK - HK Silwing/Troja 30-35 (Mitt tips: 25-35)
Inte så illa pinkat ändå. Rätt antal mål på Vestis gäng men hade väl räknat med att det skulle bli tyngre för Täby att möta storväxta Silwing. Men rätt vinnare.

IK Cyrus - Sollentuna HK 39-20 (Mitt tips: 36-20)
Skapligt nära här. Vänd upp och ner på 9:an så är det klart. Rätt vinnare.

RP IF Linköping - HK Eskil 19-22 (Mitt tips: 24-26)
Det skiljde tre mål i matchen och två i mitt tips. Men jag hade inte riktigt kalkylerat med så få mål som det faktiskt blev. Fast jag är inte helt förvånad. Två av seriens bästa målvakter i respektive mål och två bra försvar. Rätt vinnare även här.

Ricoh HK - Tyresö IF 39-32 (Mitt tips: 28-33)
Här sket sig mitt tips. Svårt att veta med jojo-laget Ricoh men tydligen var Tyresö IF, återigen, alldeles för slarviga. Men med facit i hand är jag inte överraskad att Ricoh vann. De har som bekant ett lag, på pappret, som har en meritlista som täcker in det mesta. Fel vinnare men var ändå nära på att Tyresö skulle sätta 33 bollar.

HK Tyrold - Strömnäs GIF 28-28 (Mitt tips: 31-29)
På förhand en givet jämn match, vilket jag också tippade via två måls marginal till HK Tyrold. Men nykomlingarna Strömnäs GIF har allt att vinna i varje match och fick med sig en poäng. Starkt!

IFK Nyköping - HK Country 25-26 (Mitt tips: 28-28)
25-25 hade inte varit ett orättvist resultat. Bra tippat Söderberg!

***

Jag har fortfarande inte fått något matchprotokoll från vår match mot HK Silwing/Troja förra helgen. ALLA matchprotokoll ska in till SHF!

5 kommentarer:

pelle sa...

Fan, man blir både stolt och ledsen när man fick beskedet igår. Germe var vänlig nog att ge rapporter till mig och man var duktigt nervös där hemma. Trodde att en pinne var bärgad när vi hade bollen coh 23 sekunder kvar, men tydligen får man bara anfalla i några sekunder?

Jävligt strongt att komma tillbaka från underläge och att sånär spöa ett namnstarkt Country. Nu laddar vi om och tar två poäng i nästa fight istället!

Anonym sa...

Undrar lite varför man spelar båda kanterna i 60 minuter utan att de uträttar speciellt mycket? Tycker t ex att Marcus P förtjänar att få chansen att visa vad han går för då han var riktigt het på försäsongen. Mackan är stark i första fas också och att göra några "enkla" mål skulle ju vara guld!

Jeppe sa...

Grymt bra tippat Rille!!

Anonym sa...

Ge oss repotage från upplandslagen Skånela och rimbo som öser på i allsvenskan interjuver med bröderna östlund och familjen trollbring

Söderberg sa...

Mackan är, som du säger, het och är bra både i läget, på inspring och i kontring.

Samtidigt tror jag att Axel är vår snabbaste spelare och vi har knappt hittat ut med bollen till honom i kontringsspelet. Eller i struten heller om vi ska hårddra det med tanke på hur vass han är i läget.

Att jag själv spelat nonstop nu i tre matcher, utan att ha uträttat särskilt mycket, får ju stå för dig och din härligt anonyma åsikt.

Om du sett samtliga matcher och noterat hur många utspel jag och Axel har fått, eller kontringslägen så kanske även du kommer till insikt med att det inte alltid är så lätt att spela på kanten. En kantspelare gör inte ett helt lag eller avgör matcher på egen hand, om man inte heter Luc Abalo eller dyl och kan skapa lägen från ingenting.

Många gånger handlar det om att ta löpningar i det tysta och det viktiga är inte vilka som gör mål.

Men det är alltid intressant att höra vad experterna tycker, särskilt när man är anonym.

***

Tackar Jeppe!

***

Det är väl inte omöjligt att det kommer reportage längre fram.