torsdag 27 oktober 2011

Barsom till Vadstena HF

För mig som gammal P 80-kille känns det lite extra (heja!) kul när jag träffar på gamla kombatanter från mitt årtal. De är inte så många längre och en stor orsak är givetvis åldern. Men en som kämpar på är Barsom "Barre" Barsom som jag spelat mot åtskilligt antal gånger från hans tid i Vadstena HF med P 80-laget.

Vi möttes i seriespel, ICA-cupen och gud vet vad. På senare år har vi även spelat träningsmatcher när han spelat med Mantorps IF HF. Nu har han lagt spel på den något högre nivån på hyllan efter Mantorps IF HF:s sorti ur division 1. Pendlandet från Vadstena tog ut sin rätt efter sex säsonger och division 2-spel lockade inte.

- Och nu är jag tillbaka på brottsplatsen, förklarade Barre för bloggen.

Så Vadstena är igång med handbollen igen?
- Ja, de har dragit igång ett herrlag igen efter att inte ha haft något på två år. Så det är bara att börja om i division 4 igen. Lite lagom nivå för en gammal avdankad spelare som mig. Vi är många som tränar och vi har väl ett snitt på 18 personer på träningarna. Så framtiden ser bra ut. Vi hade seriepremiär i helgen (15 oktober) där vi slog Motala i ett derby med en boll, 25-24. Det var en mycket skön start.

En stor skillnad från Barres tidigare handbollskarriär är att han nu spelar på niometer istället för på mittsex. En omskolning som de flesta tränare skulle slita av sitt hår för. För vi vet ju alla att mittsex aldrig ska få bollen i uppspelen.

- Det är mycket roligare att spela på niometer, samt att vi har unga och hungriga på M6 istället, kommenterar Barre sin omskolning.

Vi har haft många täta matcher mot varandra genom åren. Håller du med?
- Jo, vi hade en hel del roliga matcher ihop. Vi vann väl oftast hoppas jag. Har för mig att matcherna brukade vara ganska tuffa och tjuriga. Eller?


Barre Barsom i Mantorps IF HF förra säsongen.

Javisst, det var mycket prestige och det är möjligt att ni vann fler matcher än vi men glöm inte bort att vi kom före er i P-SM (8:e plats)! Du har spelat i Vadstena HF, Örebro SK samt Mantorps IF HF. Vilken har varit den bästa tiden i karriären?
- P 80-tiden var ju den bästa någonsin i min handbollskarriär. Det var mycket matchen och cuper. Häftigt att åka Sverige runt och spela handboll. Vi var ett bra gäng som hängde ihop i många år.

Bästa minnet?
- Bästa handbollsminnet måste ju vara steg 5 i pojk-SM. Det var häftigt att lilla Vadstena kunde ha med ett lag där bland alla andra storklubbar. Bönderna var på besök, haha.

Har du någon mer legend kvar där nere från P 80-tiden som spelar?
- De som fortfarande spelar som jag känner till är Mattias Jivegård. Han spelar hos oss. Han är ju Vadstena-kille också. Det är nog bara vi två som jag kan komma på från P 80-tiden i närområdet.

Apropå Barsom, är du släkt med Abgar "Abbe" Barsom?
- Jodå, Abbe är min kusin.

Har du några roliga historier om Abbe?
- Nja, inga roliga direkt. Det var en otroligt stor förebild för mig då det är en grym bolltalang. Duktig i alla bollsporter.

Lycka till att föra Vadstena HF uppåt i seriesystemet!

3 kommentarer:

Handboll sa...

Han glömde ju nämna förlusten i Norrköping förra söndagen. Förlust med 12 bollar är inte roligt att prata om i en intervju, men det är den hårda sanningen.

Söderberg sa...

Haha, han har varit med förr, Barre. ;-)

ifk(heja)P80 sa...

Tung kille på 9meters!!
Om barre kan klara 9m jobbet klarar nog ja en cb på plan oxå:D
P80 regerar fortfarande:D