lördag 15 oktober 2011

En eldsjäl i handbollssverige

De jobbar många gånger i det tysta och de ger chansen till oss spelare att koncentrera sig på det vi helst vill göra – spela handboll! En unik eldsjäl i handbollssverige hittar vi här i vår aktuella division 1 norra. Närmare bestämt i ett av lagen som är favoriter till att vinna hela serien, HK Eskil. Hasse Leonardsson har varit med och startat klubben i sitt hjärta och han har också repat sig efter en stroke.

Hans favoritblogg, Treijner & Söderberg, har snackat handboll med Hasse.

Hur är läget?
- Jag mår bättre än jag någonsin gjort i hela mitt liv. Nu känns det toppen.

Låter kalas. I en målsnål historia vann ni borta med RP Linköping. Berätta!
- Vi saknade Alexander Karlsson och Sebastian Horti på H9. Även ”Tuben” saknades. RP Linköping hade ett bra försvars- och målvaktsspel där målvakterna i bägge lagen gjord en fin insats (19-22 till HK Eskil, reds. anm.). Den här segern stärkte oss och det har sett bra ut på träningarna i veckan.

Den eviga frågan, vad säger du om division 1 norra och södra?
- Norra serien är inte sämre än södra.

Hur gick det till när HK Eskil bildades?
- Jag spelade i Guifs juniorlag (51:orna) tillsammans med bland annat Bobban Andersson. Jag lirade centerhalv (M9). Vi var nog Sveriges bästa lag då men förlorade finalen i J-SM mot Lugi med 12-10. På den tiden var det direktutslagning och inga gruppspel som det är idag. Efter juniortiden flyttades Bobban upp till a-laget och det höll på att dö ut med handbollsspelandet för oss andra. Lumpen kom in i bilden. Men vi ville ändå fortsätta spela och vi var ett järngäng, där jag kanske var den drivande, som kom på idéen att bilda en ny handbollsklubb. Det var många som då sa att vi aldrig skulle klara av det. Men vi fick över 56-laget från Guif och 1971 bildades HK Eskil och i år har vi 40-årsjubileum.

Hur gick det sen?
- Vi vann division 4 och tragglade på i division 3 i många år. Sedan vann vi där och gick upp i division 2 och sedan även i division 1, som då var landets näst högsta serie. Det var året 80/81 och då ramlade även Guif ner från högsta serien. I den serien fanns också HK CV, som var en sammanslagning av City och Verdandi. Så många lag från Eskilstuna i den serien då.

Bästa Eskil-minne?
- Det finns givetvis flera men ett är segern i ICA-cupen 2005 med HK Eskils 90-lag. Ett annat är finalen i J-SM med 81:orna (med Guif-tränaren Krille Andrésson) när vi mötte Växjö (Jonas Källman och Åke Muwanga). Ett tredje är med F 85-laget som vann J-SM 2003 mot Sävehof som då bland annat hade Johanna Ahlm i laget. F 85-laget var som fotbollens fiktiva lag Åshöjdens BK. Vi gick från division 4 till Elitserien. Då slogs vi ihop med Göksten och blev Eskilstuna Damelit.



Varför kallas du för Mr. Eskil?
- Jag sköter det mesta i klubben. Nu har vi också en väldigt bra organisation. Innan min sjukdom (4 augusti 2003) jobbade jag dygnet runt. Har jobbat sen 1978. Nu blir det några timmar om dagen men min dotter Linda jobbar 75%.

Vad är storyn bakom Mr. Eskil-skylten på din permobil?
- Den fick jag i 60-årspresent av mina barn.

Grattis i efterskott och det var ju passande att både eldsjälen och klubben jubilerar i år. Nu senast på Eskil Cup noterade jag att Mr. Eskil-skylten bytts ut mot The Boss. Vad säger du om den?
- The Boss hittade jag i Stockholm. Jag tyckte det var lite kul. En annan sak är när jag var i Göteborg när Springsteen skulle spela och då trodde alla att det hängde ihop med det.



Vad tror du om säsongen då?
- Det blir 6-7 lag i toppen. Inget lag kommer att rycka. Vi är med bland de tre bästa. Vi kanske har det bästa målvaktsparet också.

Hur ser det ut i HK Eskil annars?
- Vi har bra ungdomslag. Årgångarna 94, 95, 96 och 97 är riktigt bra.

Hur kommer det sig att ni får fram bra ungdomslag?
- Vi har bra tränare. Gamla Eskilspelare som ställer upp.

Hur fungerar samarbetet med Guif?
- Vi har ett jättebra samarbete med Guif. Vi hindrar ingen spelare att gå dit samtidigt som vi även kan få från dem.

Har du någon avslutande hälsning till läsarna?
- Må bästa lag vinna. Jag tror att vi är bästa laget. Det krävs lite flyt också för att vinna en serie. Och jag tycker att ni har en skitbra blogg. Jag läser den minst en gång varje dag.

Tack så mycket för de avslutande orden Hasse, fortsätt gärna göra det. Och vi ses nästa fredag på Handbollsfredag. Då är det länsderby och dags att fylla Nyköpings Sporthall.

***

Visste ni att Hasses grabb har samma vinnarskalle som han själv och att han heter Andreas "Stocken" Stockenberg och är tränare i Alingsås HK? Jo, så är det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Eskillegend!