lördag 7 maj 2011

Uppkopplad i Romholmen

Jag fick förtroendet att vara ansvarig för stuga nr 2. Nyckelansvarig. Tungt ansvar. Och så är jag äldst här i stugan också. Tillsammans med mig bor också en av testspelarna, Alexander "Ryssen" Andersson, från Katrineholm. Av det lilla jag såg på träningen hade han några dräpande skott. Lite kuriosa kring Ryssen och varför han kallas så. Jo, det bottnar faktiskt från landet i öst. Alexander är född i Ryssland. Han hette heller inte Alexander Andersson från början utan Gregory Popov. I stuga nr 2 bor även Niklas "Fogel" Fogelgren. Han är ej träningsduglig då han dragit på sig en öroninflammation och kör en kur penicillin. Men han är guld att ha med. Ska bjuda på en skön bild på Fogel, eller Bird som Simon sa, här efter helgen. Melchers pappas (Peter) dator, som vi har i vår stuga, saknar minneskortläsare så bilder kommer senare. Hur som helst har Fogel/Bird kallats för Timbuktu här ikväll också. Mustaschen och håret är slående likt och när han också svarade upp med att prata skånska för en stund blev vi alla övertygade. Timbuktu it is.

Som ni kanske förstått bor också Melcher här. Har någon skön bild på han också, i sin variant av OnePiece. Ziperall är märket (halva priset mot OnePiece) och jag kan på sätt och vis förstå mysfaktorn i detta plagg men vill samtidigt inte se en utveckling som går mot att halva befolkningen springer omkring i dessa Teletubbies- eller Barbapapa-dräkter. Ni må tro att han fått höra ett och annat. Jublet blev inte mindre av att Melchers kusin, Viktor Brofjord, dök upp i en likadan Teletubbies-dräkt. Samma färg. Håll ut. Bild kommer.

Undrar när jag kommer att studsa omkring i en sådan dräkt. Det lär jag väl få äta upp den dagen det sker.

Träningen tidigare ikväll då? Hmm. En lugn sådan vilket var rätt skönt efter veckans rivstart. Vi värmde igång för att sedan gå loss med skottarmen så de fyra målvakterna fick sig en duvning. Våra egna, Treijner och Persson, var där liksom Sikeås Peter Hansson och Avestas Fredrik "Lidas" Lidström. Jag snackade lite med dem och Lidas Avesta har haft ett rejält uppehåll vilket gjorde att han upplevde att tajmingen inte riktigt fanns där. Han upplevde också att skotten gick aningen fortare på den här nivån. Kan förstå det. Peters Sikeå kör lite lätt just nu och han är också van att spela på en högre nivå då han spelat i ettan förut. Säkert en aning nervöst också för alla try out-spelare utifrån.

Vi kanter fick många avslut. Mycket roligt förstås.

Utespelare på besök utifrån var Dan Eklund från Avesta. Vänsternio är hans position. Eftersom vi kanter spelade på ena halvan såg jag inte så mycket av Dan. Detsamma gäller de bägge niometersspelarna från Katrineholm, Amel Suljevic och min stugkamrat, Ryssen. Amel drog sedan hem efter träningen. Han ska vara med oss och träna på torsdag igen.

Efter träningen stod klippan Veronica och serverade lasagne, tillagad av målvaktslegenden Mattis. Smakade mycket bra. Strax därefter packade vi in oss i bilarna, med destination Romholmen. Väl där installerade vi oss i stugorna och efter många om och men hade alla en varsin sovplats, eftersom Peter valde att åka in till stan för att sova. Fast när vi väl började luska såg vi att en bäddsoffa var en dubbelsäng. Så, Peter, du hade inte behövt sova i stan. Muhaha.

Kvällsaktiviteten blev en Gurka-tävling. Asp styrde upp. Jag försökte få några representativa bilder. Gurka är kortspelet som är en stor tradition i IFK-kretsar. Spelarna utifrån snappade snabbt upp spelreglerna. Tyvärr hjälpte inte det linjebjässen Rickard Jonsson från Sikeå. Han försvann ur tävlingen först av alla från mitt bord. Viktor hade stundtals stora problem med reglerna och fuskade omedvetet. Det straffade sig tillslut och Viktor åkte ut. Och ut åkte vi en efter en. Två spelbord. Åtta vid varje. De fyra bästa från varje bord skulle gå till final. Jag tog mig dit men fick ge mig och slutade femma efter att Jeppe Göransson öppnat en runda med en riktig junioröppning. Alltså en knekt. Ni som kan spelet vet vad jag menar. Jeppe gick sedan och vann hela skiten. Inte så konstigt eftersom han är en mästare på att se allas kort. Men stort grattis till dig, Jeppe!

Det har också haglat med nytt material till Svarta Boken. Asp har köpt en ny svart bok som är med här under helgen. Den kommer att få en bra start vill jag lova.

När Simon Skuthälla lämnade Asps stuga, efter Gurka-tävlingen, för att dra mot sin egen kom hans slutord till oss alla med i Svarta Boken.

- Okej. Nu drar vi och hämtar vatten och sen eldar vi upp stugan.

Förhoppningsvis menade han att de skulle slänga in lite ved i kaminen för att få upp värmen. Och kanske ha vattnet till att skölja munnarna med efter tandborstningen. Fast man vet ju aldrig vad Simon har i gärningen.

När jag och Fogel kom tillbaka till vår stuga satt Melcher och hans gamle lagkamrat från Katrineholm, Ryssen, redan där. Vi började prata och samtidigt fasa inför söndagens fystester. En sak vet vi. Det blir 2,4 km på tid. Coopers test. Men mitt i allt prat om löptester drog Melcher på en riktigt skön felsägning.

- Michael Jordan sprang 200 meter på 19,32 sekunder.

Att den gamle basketlegenden var så förbaskat snabb. Inte konstigt att han var bäst. Fast jag tror ändå att det var en viss Michael Johnson som hade det förra världsrekordet på 200 meter.

Jo, höll på att glömma. Innan Gurka-tävlingen. Utanför stugan. Jag hade fyllt upp min halvliters flaska med vatten från handfatet på dasset i det lilla skjulet. Jag smakade av och tyckte att vattnet smakade märkligt. Bräckt. Ja, precis. Bräckt smakade det.

- Det här vattnet smakar ju bräckt, sade jag.

- Hahaha. Vatten kan ju inte smaka bräckt, haha, bräckt, kontrade Moe.

Den fick han äta...dricka upp.

City Gross Johan Lennartsson hade några fina felsägningar också. Får se om vi tar de vid ett annat tillfälle.

En sak är säker. Nu ska i alla fall stuga nr 2 släcka ner och inkvartera i de bägge sovrummen.

***

Tog ett kort snack med målvaktslegenden Mattis här ikväll. Jag var nyfiken på vad han skulle styra upp för käk imorgon. Till lunch får vi korv i ugn med bostongurka och en massa ost på. Potatismos till det. Efter klockan 16 får vi någon skön pasta med fläskfilé, grönsaker och vitlök. Senare på kvällen ska det grillas.

***

Stuga nr 2 kommer förhoppningsvis att kunna se herrarnas SM-final via datorn här i stugan. Om övriga ska se detta i vår stuga ska Melcher klura ut något smart system för betalning av detta.

Hur mycket är det värt att se SM-finalen mitt ute på vischan, i en skog, vid ett hav här i Nyköpings skärgård?

Inga kommentarer: