torsdag 19 maj 2011

IFK Tumbas Hampus Asp talar ut

Nu har det gått ett tag sedan bloggen tog sig ett snack med vår röst i Tumba, tillika vår gamle lagkamrat, Hampus Asp. Bloggens bägge skribenter är högaktuella tillsammans med Hampus att idag kliva på färjan som ska skapa svensk handbollshistoria - den första Handbollskryssningen.

Hur är läget i IFK Tumba så här års?
- Slitna kroppar efter mycket hård träning. Vi har hållit igång sen i påsk. Men som vanligt mycket bra stämning i gruppen.

Det löste sig till slut med att ni får spela era hemmamatcher i Eriksdalshallen. Hur kommer det att påverka er att spela i en helt annan hall tror du?
- Spelet tror jag inte påverkas nånting alls. Vi kommer spela lika bra där som i Idrottshuset i Tumba. Tror också att vi kan öka vårat publiksnitt sen förra året. En bra lösning.


Fiskelycka för Hampus. En extra spinnare på köpet.

Ni får in skyttekungen från Allsvenskan, Skillhammar, men tappar samtidigt supertalangen Freiman. Det ryktas även om att din bror Andréas är på väg till klubben samtidigt som ni verkar få behålla mittsexan Jesper Linnell då Guif såg han som en kopia av Blank i spelstilen och snarare behövde ett komplement. Har ni värvat färdigt eller vad är på gång?
- Skillhammar ska bli kul att ha med och brorsan får vi väl se hur han gör. Vi har inte värvat färdigt ännu men vad som är på gång in är väldigt oklart. Men det kommer nog in ett par nya spelare till innan säsongen drar igång. Linnell har skrivit på för Tumba nu ja vilket är mycket glädjande.

Har du klart för dig hur upplägget kommer se ut innan Elitserien drar igång här i höst?
- Det finns de som har koll, jag är inte en av dem.

Vad är det för typ av träning ni kör nu? Hur mycket tränar ni?
- Gemensam träning måndag, tisdag och torsdag. Alltid konditionshandboll då, alltid tvärslut efteråt. I anslutning till dessa pass är det fys enligt eget program. Jag kör i regel alltid explosiv/tung styrka/bål innan dessa pass. Onsdag, fredag och lördag är det egen träning. Också här efter eget upplägg. Här blir det löpning för min del. Behöver jag säga att jag sover som en stock varje natt efter de här passen?

Då är vi två om att sova tungt. Förutom att träna i sommar, har du något inplanerat i form av semester?
- Jag tränar med Tumba till och med nästa vecka då skolan slutar. Sen tar jag mig hem till Nyköping för att jobba som brevbärare och tänkte träna en del med er. Helt ledig är jag bara ett par veckor i juli innan vi drar igång med handbollen runt 20 juli. Men jag ser fram emot en sommar i härliga Nyköping!


Långt ifrån en handbollshall. Hampus gillar Nyköpings skärgård.

Tar du med dig kamera på Handbollskryssningen?
- Haha, nej, jag ska aldrig mer ha med mig kamera på kryssningen. Ska heller aldrig göra stunt-kullerbyttor från sjunde till femte våningen.

Låter tryggt och bra. Avslutningsvis några snabba om fiske till Axels stora förtjusning:

Gädda eller Regnbåge
Svårt att toppa en riktigt stor gädda, så gädda!

Reflex eller Wipp
Reflex

Nylon eller Tvinnad
Tvinnad

Haspel eller Multiplikator
Haspel

UL eller Jerk
UL alla gånger

Jigg eller Wobbler
Jigg

Powerbait eller Mask
Mask, klassiskt

Sjö eller Kust
Helgarderar mig här, har båt i havet men besöker gärna fiskfyllda insjöar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Silly season: Tobbe lämnar NHK och NHK håller på att tappa alla sina spelare då flera har lämnat och ett par till väntas gå!

Robert Krantz sa...

Tobbe har flyttat hem till Nyköping. I övrigt har ingen A-lags spelare försvunnit. Det blir säkert några fler förändringar innan serien startar i höst, någon som lämnar och något nyförvärv. Men att alla spelare ska lämna är en klar överdrift.