torsdag 26 maj 2011

Andréas Asp är klar för IFK Tumba

Det var väl egentligen bara en tidsfråga innan hans signatur skulle fastna på ett papper för en klubb i ett högre seriesystem. Med Andréas Asps enormt höga ambitionsnivå, vilket inte minst visar sig i hans överlägsna inställning till träning och match, har han nu gjort sig själv en tjänst genom att skriva på för IFK Tumba. Elitserien är rätt forum för denna atlet som uppenbarligen har ett enormt IFK-hjärta via IFK Nyköping, IFK Skövde, IFK Nyköping igen och nu IFK Tumba.

Du har nu skrivit på för IFK Tumba. Hur känns det?
- Det är en kul känsla, jag ser verkligen framemot att hjälpa IFK Tumba i Elitserien och dessutom blir det roligt för egen del också att få en större utmaning än att bli punktad varje match.

Vad är tanken att du ska ha för roll?
- Jag är en allround tvåvägsspelare och kommer säkerligen att konkurrera på flera positioner. Jag är alltid behjälplig för lagets bästa och vill också tillföra ett stort hjärta på planen i kombination med en inställning att alltid ge allt.

Till och med säsongen 08/09 har du varit IFK Nyköping trogen. Därefter, 09/10, testade du ett år med IFK Skövde för att sedan köra med IFK Nyköping igen den gångna säsongen. Nu blir det återigen ett IFK-lag, Tumba. Spelade föreningstypen, Idrottsföreningen Kamraterna, in i ditt val av klubb?
- Det är inget medvetet val men jag vet att det även i IFK Tumba finns en speciell och hjärtlig föreningskänsla. Den hoppas jag trivas med precis som jag har gjort i både IFK Nyköping och IFK Skövde.

Nu får du återigen spela med brorsan Hampus. Senast det begav sig, 08/09, gjorde vi en kalassäsong i division 1 och fick kvala till Allsvenskan. Hur ser du på saken att brorsan spelar i ditt nya lag?
- Det ska bli skitkul och det är en av de främsta anledningarna till att jag valde Tumba! Vårt brunkarspel gick ju kalasbra i division 1 norra i alla fall, vi får se om det håller i Elitserien också nu när vi båda två har hunnit bli ännu bättre handbollsspelare. Fan vad bra vårt lag var det året förresten och det med bara Nyköpingsbor i gänget! (Pelle bodde ju i Nyköping då med...) Det smärtar dock än idag att vi var så nära att gå upp, men som vi alla minns var ju handbollförbundet tvungna att "hjälpa" Kärra på liknande sätt som UEFA hjälper Barca.


Andréas mot rampljuset i Elitserien.

När börjar du träna med laget?
Jag har redan varit med på några pass och känt mig för i laget för att se huruvida jag kan komma att trivas och det verkar som sagt vara en mycket go stämning i truppen! Mitt kontrakt börja gälla från 1 juni men jag kommer bara att vara med sporadiskt fram till sommaruppehållet eftersom jag jobbar kvar ett tag till i Nyköping. Under den tiden kommer jag träna mestadels individuellt och med er men när Tumba drar igång med kollektiv 22 juli kommer jag dock att vara hundraprocentigt närvarande.

Du har redan hunnit känna på pulsen i Elitserien. Vad tror du om era chanser?
- Vårt mål i IFK Tumba är att vi ska etablera oss i Elitserien och de chanserna hoppas och tycker jag är goda. Vi får se var vi står i kvalitet när vi fått träna tillsammans och fått göra de förberedelser som krävs för elitseriespel. Vi kommer ju inte att vara guldfavoriter precis, den postionen tillfaller såklart IFK Skövde med den trupp de nu har. Om Andy dessutom är med på något löppass den här sommaren och om Äpplet inte blir dränkt av Joar i Stavangers hamnbassäng i sommar så borde de minst gå obesegrade genom hela serien för att sedan bli ännu bättre. Jag önskar mina vänner i väst ett STORT lycka till i deras favoritskap och med Andy i löpspåret!

Glad för din skull men du kommer att vara saknad. Ett stort lycka till nu!


Gitarr och fiskespö. De två viktigaste pinalerna i flyttlasset.

***

Samtidigt tipsar målvaktslegenden Mattis om att de har Champions League-yra ute på Restaurang Läget. Både fotboll och handboll. Projektor och duk är införskaffat.

Inga kommentarer: