fredag 20 maj 2011

Bidraget som inte nådde finalen

Jag gjorde det hela på skoj. Tog chansen och hoppades på en skräll. Men den stora skrällen uteblev och min enkla kamerautrustning, som för en gångs skull fick till något som inte var suddigt på en handbollsmatch, fick se sig besegrad av en hög med pressfotografkameror. Rättvisa är därmed skipad för lekmän som jag har inget i en final att göra. Men jag kommer igen.

Okej. Lite info för er som kan lite om kameror så kan ni förstå varför bilden inte blev bättre än vad den var. Canon 1000D användes. Objektiv Canon 55-250 mm. ISO-800 och slutare 1/100 så kanske ni förstår att bilden i sig var ett lucky shot där jag satt på den ena läktaren i Lindesberg Arena för att försöka fokusera på målet på andra sidan. Det är ju en bit, utan stativ. Så, nog med bortförklaringar.

Historia kring bilden då. Division 1 norra till att börja med. HK Lif Blå mot IFK Nyköping den 12 februari i Lindesberg Arena, som sagt. Knappa halvminuten kvar av första halvlek när IFK:s Tommy Dalin går upp för skott. M6:an Daniel Tornler försöker hålla ner HK Lif Blås Niklas Warvne och bakom står målvakten Giorgio Jancevski helkoncentrerad och till vardags spelande i a-laget. Skottet tar lite på Niklas Warvne och Giorgio räddar bollen utan att släppa någon retur. Kontring och mål som följd. 15-12 i halvtid istället för att det kunde ha blivit 14-13. Bilden symboliserar således ett viktigt ögonblick i matchen som slutade 31-23. HK Lif Blå krigade på bra och var förmodligen extra (heja) taggade i och med att vårat lån, Jonatan Jepsson, gjorde sin första match med oss och dessutom mot sitt gamla lag.

Idrotten kan vara hård men med facit i hand, so what, vi fixade kvalet och en seger i den här matchen hade inte gjort någon skillnad även om man alltid vill vinna.


Mitt bidrag till Årets Handbollsbild 2011.

Och ja, jag skulle gärna vilja att hela målet var med i bild för att det skulle bli en mer välkomponerad och balanserad bild. Men ändå. Denna bild är dessutom beskärd ytterligare som ni kanske kan se på det mer kvadratliknande formatet. Mycket att lära. Till att börja med kan Nyköpings kommun byta ut alla lampor i vår sporthall så ljuset blir som ett ljus ska vara. Alltså ljust. Då kanske jag kan få till bättre bilder på hemmaplan och vi kanske också kan vidareutveckla vårat inspring så vi kan släcka ner utan att det tar en kvart att starta upp igen.

Nu fick jag det sagt, igen.

Inga kommentarer: