fredag 13 maj 2011

Intervju med Daniel Karlsson i Tyrold

Den gångna säsongen bjöd på fyra möten mot Tyresölaget HK Tyrold för vår del. Förutom de två seriematcherna blev det även två kvalmatcher här innan vi skulle kvalspela.

En varsin seger i seriespelet följdes upp med en varsin seger i träningsmatcherna. Förutom Tyrolds vassa ytternior i Patrik Söderström (V9) och Petter Holmberg (H9) kom jag särskilt att fastna för de kliniska avsluten, styrkan och förmågan att suga åt sig bollarna inne på linjen av lagets mittsexa Daniel Karlsson. Förutom att han spelade bra i matcherna mot oss lade jag också märke till att hans mönster, när jag sammanställde statistiken, visade på en sanslös formkurva i målskörden här under vårsäsongen.

Under första halvans 11 matcher var han med i matchprotokollet samtliga matcher men registrerades "bara" för 20 mål. Resterande 11 matcher var han registrerad på 10 av matcherna och gjorde där 47 mål. Jag sade högt för mig själv:

- Va fan hände? Han var ju grym mot oss, vad hände under hösten?

Så jag tyckte det var bäst att reda ut ett och annat och tog mig ett snack med den talangfulla mittsexan.

Vad har du för mål med din handboll?
- Mitt mål med handbollen är att bli så bra som jag kan bli. Gärna spela i dem högre serierna, både i Sverige och utomlands. Skulle vara rätt schysst och dra på sig en landslagströja någon gång i karriären.

Meriter i handbollen?
- Vet inte vad som räknas som meriter egentligen. Har varit med i finalsteget i ICA-cupen, pojk-SM, och junior-SM och även tagit plats i Allstar team under pojk-SM. Tråkigt nog så vann vi inget av finalstegen. ICA-cupen samt pojk-SM spelade jag i klubben Skogås HK. Till junior-SM slogs vi ihop med ett annat lag, Tyrold. Vi blev då Hammarby. Var även skriven som reserv till juniorlandslaget. Det är mina meriter inom handbollen.

Under säsongens första 11 omgångar gjorde du 20 mål och på de sista 11 omgångarna gjorde du 47 mål. Vad hände?
- 2007 drog jag på mig en skada, just mot klubben IFK Nyköping i en träningsmatch, när jag lirade i klubben Swithiod IF. Denna säsong har varit som en uppbyggnadssäsong för min del. Fick inte så mycket speltid under de första spelomgångarna. När våran "första m6:a" drog på sig en knäskada mitt under säsongen var jag tvungen att spela mer och det funkade kanon. Kom snabbt in i spelet och det har funkat bra med mina tidigare skador.


Daniel Karlsson, en mittsexa med potential och med höga mål. Brukar vara en bra kombination.

Vem spelade in till dig flest gånger av bombarna Petter och Patrik?
- Haha, det är nog ganska jämnt men skulle nog säga Petter.

Ska du spela nästa säsong? Klubb?
- Ska absolut spela nästa säsong men för vilken klubb det blir är oklart.

Vad gör du helst när du inte spelar handboll?
- Slappar gärna med polarna, äter gott.

Vad kör du helst i gymmet och hur mycket pumpar du upp i bänkpressen?
- Ben och rygg har alltid varit mina favoriter men nu efter skadan så är det lite klurigt att köra ben. Då måste jag säga att ett riktigt ryggpass är det jag kör helst. 130 kg har jag maxat som mest i bänkpress. Inte så mycket och hänga i granen, haha.

Haha. Inte fy skam. Tack för intervjun och hoppas du får vara skadefri nu.
- Tack för att du har visat uppskattning för mitt handbollsspel, riktigt kul att höra.

Inga kommentarer: