söndag 22 maj 2011

HK Tyrolds Söderström vann skytteligan

Det skulle stå mellan två personer men i slutändan kunde en vinnare koras i skytteligan för division 1 norra. Med ynka ett måls marginal vann HK Tyrolds Patrik Söderström skytteligan före Jimmy Karlsson i Skånela IF.

Bloggen har snackat lite med Patrik om säsongen som varit och om lite annat också förstås. Varsågoda!

Du gick ju och vann skytteligan här i division 1 norra på 139 mål. Har du alltid gjort mycket mål?
- Jag gjorde ju tydligen det! Ja, det har väl alltid varit det jag varit bra på i stort sett.

Hur var din säsong?
- Min säsong har varit väldigt upp och ner från match till match beroende på hur förberedd man varit på match.

Vad tycker du om lagets säsong, vad fungerade bra respektive dåligt?
- Lagets säsong har inte uppnått målen vi satte innan säsongen men allt det har berott på dålig närvaro på träningar samt matcher. Då vinner man inte mycket om man bara är 6 stycken nere på träningarna och ska spela i division 1. Jag måste dock tillägga det att Mange Oscarsson, vår tränare för den här säsongen, gjorde alltid träningarna värda att gå ner på även fast man visste att lite folk skulle komma. Det ska han ha cred för!

Till nästa säsong då. Har du fått några anbud?
- Jag har fått lite bud från olika klubbar.

Vad händer med HK Tyrold och spelartruppen i övrigt? Kanske förutom dig själv då, vilka drar till andra klubbar/slutar?
- Ingenting är klart ännu men det blir nog bra till slut hoppas jag, vare sig jag blir kvar eller inte.

Berätta lite om ditt landslagsäventyr!
- Jag var mest med på de flesta riksläger och sådana samlingar. Sen när jag hade en väldigt bra säsong bakom mig med P SM-brons samt att det gick väldigt bra på ett träningsläger innan Scand Iberico i Norge, så fick jag åka med dit. Det jag minns mest är väl det första målet jag fick göra. Fick lägga straffarna mot Danmark mest samt spela spets i ett 5-1-försvar.

Vad har du för mål med handbollen?
- Det vet jag inte just nu faktiskt. Jag har inte riktigt bestämt det. Skulle absolut vilja spela i Tyskland eller Spanien men då krävs det mycket jobb och mycket tid samt göra många bra val. Just nu är det mer att se hur bra jag kan bli sålänge det fortfarande är roligt att spela.


Patrik Söderström, i mitten, på landslagsuppdrag 2007. Till vänster står Rex Blom, även han spelare i Tyrold och till höger Linus Schmidt som slutat med handbollen för att spela amerikansk fotboll. Har bl.a. hunnit vinna SM-guld i den sporten.

Är Tyrold laget du spelat alla dina handbollsår i?
- Vi var först Tyresö IF hela 90-gänget i Tyrold men vi bytte över, hela laget, till Tyrold p.g.a. organisationsfrågor. Det valet har nog varit det bästa för alla som spelade kvar med tanke på hur mycket mer vi utvecklades i Tyrold under USM-åren.

Är du i full gång med försäsongsträning?
- Ja, det är jag!

Dina intryck av Handbollsfredag i Nyköping?
- Överlägset bästa arrangemanget i hela division 1. Jätteroligt att komma ner med så god stämning på läktaren och ett så bra bemötande. All cred ska ni ha för det!

Vad pysslar du helst med när du inte kör handboll?
- Ja du det är väldigt mycket handboll. Annars blir det ofta att man åker och kollar på matcher som släktingar spelar men annars är det väl mycket att umgås med familj och vänner.

Du gjorde som sagt ett gäng med mål den här säsongen. Vilken målvakt hade du svårast för?
- Oj, det var en svår fråga! Då måste jag nog säga han från Linköping. Han hade ett övertag på mig i första matchen vi möttes.

Vad får ni som spelare i Tyrold göra för att hjälpa klubben under säsongen?
- Inte så mycket. I år var det bara några stycken som gjorde saker. Jag hjälpte vårt F 96-lag med träningar några gånger i månaden men det var mest bara roligt att få hålla i träningar.

I hur många matcher, av dina 21 spelade, blev du punktad?
- Det vart väl kanske 7-8 stycken men då var det aldrig hela matcherna.

Förutom försäsongsträning i sommar, förmodar jag, vad har du mer på tapeten?
- Jag ska jobba en del och så får vi se vad sommaren bjuder på för väder.

Lycka till med handbollen nu!
- Tack för en så bra och rolig blogg. Hoppas ni fortsätter med den!

Tackar för det!

Inga kommentarer: