fredag 6 maj 2011

Intervju med Jacke Sundberg

IFK Nyköpings herrlag har sedan någon vecka klart med ny tränare, förutom Peter Melchersson som varit med tidigare. Kent Karlsson ut. Jakob "Jacke" Sundberg in. Jacke kommer från en riktig handbollsfamilj där han själv har en många herrans år som spelare i klubben och det begav sig redan som 6-åring och över 1000 gjorda mål senare i föreningen är han åter involverad - som renodlad tränare. Två år har det också hunnit bli som spelande tränare.

Du har varit borta från handbollen några år förutom en gedigen insats här på planen med HK Extra (Heja) mot Norrköpings HK mot slutet av serien. Vad har fått dig att vilja ta över rodret som ny tränare i IFK:s herrlag?
- Jag har alltid tyckt om handbollen och har ett hjärta för klubben, så när jag fick förfrågan behövde jag inte lång tid på att bestämma mig. Tror att jag kan utveckla individerna till att bli smartare och förstå vikten utav att tänka handboll på planen plus att bli fysiskt starkare.

Du har gjort många säsonger i IFK som spelare och ett par som ledare. Många sanslöst roliga minnen också kan jag förstå, det är ju IFK vi pratar om. Ge oss någora bra storys från din tid i IFK!
- Det finns ju hur mycket som helst. Sjuka grejer som hänt. Man har haft fantastiskt många medspelare som har varit sjuka i sig och även ledare, men för att ta några exempel som är rumsrena har jag ett minne från när vi hade Björn Björnsson i kassen. Han var ju från Island och där är de ju inte kloka nånstans. På uppvärmningarna fick vi skjuta honom i bröstet från en meter allt vad vi orkade och skjuta fotbollsskott från sex meter. Helt galen människa. Efter en match, Mariestad borta, öppnade han en isländsk delikatess, nämligen torkad kolja som luktade satan. Katten började nästan grina av den lukten och de 30 milen hem i bussen var sjukt jobbiga.

Sen när man har haft ynnesten att få spela med Stenis och där vet man ju aldrig vad som händer. Han åkte bl.a. till Gotland i sin lilla Bayliner med den röda skolatlasen som sjökort...

En annan är när vi hade Linkan som tränare och vi hade bortamatch i Borlänge. Vi kom till hallen 4,5 timme innan match och spelade fyra serier bowling. Alla var helt slut och vi låg under med 12-3 efter tio minuter. Germe fick rött efter några minuter och satt på läktare och tjurade, Hahahahaha.

Men framförallt minns man omklädningsrumsmentaliteten. Vi hade bättre och större omklädningsrum på den tiden och vi satt i timtal och ljög i bastun efter träningarna. Speciellt jag, Öjert (Fredrik), Shaggy (Johan) och Stenis (Jan-Erik). Shaggy imiterade 1600-talsmunkar i duschen. Perfekt akustik där enligt han. Sitter och garvar för mig själv nu när jag tänker tillbaka på allt. Kanske skulle skriva en bok med alla storys...



Söderberg var framme med kameran när Jacke var på bandet Plan Threes unpluggedspelning i september 2010.

Dina känslor om dig själv som ledare, hur är Jacke som tränare?
- Är ungefär som jag var som spelare, energisk, tänkande.

Vi har både hört av dig och läst i media att detta ska bli en brutal försäsong. Skulle du vilja ge en liten hint om vad som komma skall?
- Ni ska springa längre, fortare, oftare, hoppa högre, skjuta hårdare, lyfta mer...

Hur var det, gjorde du någon j-landskamp när det begav sig i tonåren?
- Fick dra på mig en svensk tröja i Eskilstuna. Ingen officiell landskamp men en träningsmatch (minns inte motståndet). Jag spelade med Boquist och min gamla vapendragare från Bajen, Mathias Adjovi. Det var enkelt att vara kantsexa då. Bra utspel så man fick hänga några kassar.

Din talang på handbollsplanen är få förunnat. Du har alltid haft lekstuga i a-laget utan att riktigt satsa. Hade du bara öst på hade det förmodligen resulterat i proffsliv mm. Vad fick dig att inte vilja satsa helhjärtat med tanke på all talang?
- Det där stämmer inte. Många har den uppfattningen om mig att jag aldrig har tränat. Jag spenderade som ung säkert 3-4 timmar per dag med teknikträning. Testade skott, skruvar, inspel mot väggar. Hemma satt jag ofta och lekte med en handboll för att träna upp känslan i handlederna, Tittade på mängder med handboll på VHS. Sen tog jag aldrig 150 kg i bänk (97,5, fan va nära 100) men hoppade högt och sprang fort, så tränat har jag gjort.

Lade sedan handbollen på hyllan tills dess att Hammarby ringde. Då satsade jag för fullt i två år och blev en hygglig spelare. Efter två år hade jag fått spelat med och mot världens bästa: Olsson, Wislander, Magnus Andersson m.fl. Bli utlandsproffs var aldrig något som lockade och det kändes naturligt att sluta vid 27. Hade tom tank...


Skönt att reda ut det där. Hur som helst har du alltid varit en stor underhållning på planen och fin förebild för en annan när man hängde på a-lagsmatcherna som pojkspelare. Du värvades till Hammarby och gjorde där två säsonger i Elitserien tillsammans med Lukas och Staffan m.fl. Du ansågs som ett fynd som kommit från ingenstans och gick direkt in och blev en stabil målskytt på högsta nivån i Sverige. Vad är dina bästa minnen därifrån?
- Första derbyt mot Djurgården. Publikrekord inom svensk handboll och säkert 8300 bajare av 8500 på Hovet. Vi vann med två tror jag. Sjuk stämning och kul att många Nyköpingsbor var där och stöttade mig och Lukas. Sen att spela på den nivån med en av mina bästa vänner var också jävligt kul.

Har du någon rolig historia från Hammarby att dela med dig av?
- Satt med Staffan efter en träning och kollade på ett annat lag som tränade efter oss. Tror det var Bolton. Jag hämtade kaffe till oss båda och efter en stund ville jag ha påtår och tänkte att Staffan kunde hämta eftersom jag hade köpt och hämtat kaffe i första läget. Då tittade han på mig och sa: 349 a-landskamper, 3 vm-guld osv osv. Det var bara att gå...

Sen var vi på en försäsongsturnering i Tallin. Vi spelade i en liten by som såg ut som den var från tidigt 1900-tal. 09 på morgonen kommer vi till hallen och på läktaren står 40-50 bajare och har gjort ett tifo, bestående av popcorn som de slängde överallt. Vaktmästaren var inte så nöjd men vi tyckte det var kul. Sjukt intresse vissa bajare har. I den matchen stod för övrigt andrekeepern i Ryssland. Busschauffören som Hellgren brukade kalla honom. Han var fan 2,20 m lång och 150 pannor. Lyckades sätta två men vet inte hur för man såg fan inte nätet...

Sen hade vi en fest där några lagkamrater var med på hemma hos mig. Min barndomsvän och gamle IFK-kollega Fredrik Öjert var med. Öjert snackade med Tobbe Karlsson om att han var en jävel på genombrott i sin ungdom. Det slutade givetvis med att Öjert försökte sig på ett kullager på Tobbe i köket men satt som ett frimärke på ena köksluckan...



Jacke i Hammarby.

Ditt skönaste mål, alla kategorier?
- Första träningen med Bajen. Ronny Karlsson stod i mål, rutinerad målvakt. Jag var nervös som fan, kom på kontring. Fick en knuff mot sidlinjen och vevade till mot bortre, via örat, kryssribba in. Ronny sprang fram till mig och sa:

- En gång till och jag dödar dig!

Jag sköt lågt en vecka efter det. Men det finaste gjorde jag mot Skånela i en träningsmatch. Var fri på kontring men väntade in två försvarare och drog en jamare från tio meter, Bollen sitter nog fortfarande kvar i krysset. Det bästa med det var att Lukas sa:

- Den snyggaste och hårdaste jamare jag sett!

Det var stort, hahahaha.


Du har varit nere några vändor genom åren och hälsat på Lukas i Danmark. Dina intryck av proffslivet där?
- Han har det bra där nere, lugnt och skönt. Han har även mycket tid till att träna på gurka, armbrytning och sten, sax, påse. Något som han aldrig besegrat mig i.

Nu är vår trupp säkert långt ifrån klar inför kommande säsong. Vad skulle du vilja få in för spelartyper i laget?
- En Karabatic, en Gentzel, en Tobbe K och en Lukas K samt en Stenis.

Handbollsfredag i Sporthallen har blivit en succé med bra ös och arrangemang. Vad tror du vi behöver göra för att få arrangemanget ännu bättre och fylla hallen varje match?
- Arrangemanget är bra och det är vi som står för produkten. Vinner vi och blir bättre blir arrangemanget bättre.

Vad händer på semestern?
- Till skillnad mot er ska jag bara vila och jobba med sommarhuset. Blir nog lite fiske och en och annan grillning.

Vad gör du helst på ledig tid?
- Jag har ett stort intresse för Arsenal FC och följer dem dagligen. Gillar film och lyssnar på Lundell och Springsteen.

Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?
- Att Barcelona slutar fuska och att träningen ikväll blir bra.

Hjärtligt välkommen ska du vara i alla fall och tack för intervjun. Nu kör vi!
- Tack själv!

***

Jackes handbollshistoria:

IFK Nyköping 1983-1998 (spelare)
IF Swithiod 1998-1999 (spelare)
IFK Nyköping 1999-2002 (spelare)
Hammarby IF 2002-2004 (spelare)
IFK Nyköping 2005-2007 (spelande tränare)
IFK Nyköping 2011- (tränare)

1 kommentar:

Germerud sa...

Den där jl-a Borlängematchen... Jag vill i alla fall påstå att vi ledde matchen när jag (mycket orättvist) fick rött kort.
- Vilket iof bara gjorde mig ännu mer förbannad på läktaren... Mycket får man uppleva med idrotten.