fredag 9 december 2011

Täby HBK har en brant utvecklingskurva

Lite överraskande leder en blott 19 år gammal yngling skytteligan i division 1 norra efter 10 spelade omgångar. Erik Sten spelar i nykomlingen Täby HBK och bloggen har kollat läget med Erik som snittar 8,5 mål per match.

Skytteligaledare och bara 19 år gammal. Min spontana fråga: Hur mycket skjuter du på matcherna?
- För mycket! Nu de senaste matcherna har det blivit lite väl många skott. Men en normal match blir det uppskattningsvis 20 skott. Nu senaste matcherna har det dock varit drygt 20 skott, minst sagt. Men procenten är på bättringsvägen och jag jobbar kontinuerligt med att höja min procent i avsluten.

Vad är din bästa egenskap som handbollsspelare?
- Mitt skott.


Erik i solljuset.

Och din sämsta?
- Min rörlighet, eller snarare brist på rörlighet. Alltså snabba stegisättningar till exempel.

Vad vill du med din handboll?
- En svår fråga. Givetvis finns det en dröm där någonstans om att kunna leva på sporten. Men för tillfället känns det en bra bit bort så jag försöker fokusera på nuet vad gäller handbollen och sen får vi se var jag hamnar.

Största framgång hittills i din unga karriär?
- Helt klart när vi gick till steg 5 i USM för A-pojkar.

Har du haft några förfrågningar från andra klubbar?
- Nej det har jag inte.

Vilka klubbar har du representerat?
- Jag började min karriär i Vallentuna HK och gick sedan till Täby HBK för 3,5 år sedan.


Verkar vara en glad lirare, den där Erik Sten.

Gjorde du många mål även förra säsongen när ni gick upp? Minns du hur många?
- Jag spelade inte en enda match i A-laget förra året så kan inte påstå att det blev några mål där då.

Ni i Täby HBK har seriens lägsta medelålder (17,5 år). Känner ni att ni växer in i division 1-kostymen mer och mer och tar lärdom av matcherna?
- Det tycker jag verkligen även fast vi fortfarande är lite valpiga och orutinerade i vissa situationer. Tycker att vi har haft en brant utvecklingskurva inom laget den här säsongen. Med tanke på att alla spelare, förutom tre, gjorde debut i A-laget den här säsongen så tycker jag vi presterat helt okej.

Vad har ni utvecklas mest under hösten känner du?
- Allt har verkligen utvecklats. Men för att peka på några saker har rörelse på niometer, plocka in kanterna, tålamodet och givetvis rutinen utvecklats.

Okej, det var nog allt för den här gången Erik. Tack för intervjun och vi ses på söndag!
- Tack själv! Välkomna till Täby!

Tackar!

Inga kommentarer: