måndag 5 december 2011

Idrottsfyllt plan från norr

Då ska vi se här. 2 poäng blev det och det har Treijner redan nämnt. Men här kommer några rader från mig om matchen.

I första halvlek spelade vi bra offensivt men fick inte till vårat 5-1-försvar och Strömnäs GIF gjorde det bra genom en irrationell Johnny Landgren på H9. De hittade även gång på gång in till Stefan Nordlund och Pierre Johansson på M6. De gjorde det bra framåt men deras bästa spelare var Anton Wikman i målet. Han tog 4 av 5 straffar under halvleken samt något friläge. Och ändå ligger vi bara under med ett mål. Jag personligen är grymt missnöjd över min insats precis på slutet och efter timeouten där Jacke var tydlig med taktiken.

- Nu stannar ALLA kvar och tar returer.

Claes Forsberg, tror jag det var, gick upp för skott vilket täcktes av Rikard Ahlin och Gee och jag såg hur bollens fart avtog samtidigt som jag var övertygad om att bollen gick mot Emil i kassen. Som den kantråtta jag är, och har varit i 24 år, sade ryggmärgen ändå till mig att gå på en sista kontring. Fan. Bollen nådde ut till V6:an Anton Lundström som inte gjorde något misstag. 15-14 till hemmalaget efter första. Och jag var riktigt besviken över att jag frångick taktiken bara 15 sekunder efter att den gavs. Kan inte riktigt förstå hur det gick till. Hoppas jag lärde mig något av det, även om jag är gammal.

Men i den andra halvleken visade vi upp ett bättre spel. I defensiven. Vi bytte från 5-1 till 6-0 vilket var ett lyckodrag från Jackes och Tommys sida på bänken. Deras tågresa skulle inte vara förgäves. Fast hemmalaget bet sig ändå kvar i matchen även om de, liksom vi, slarvade en hel del med bortkastade bollar. Lite som Treijner skrev att det inte var något skönspel men jag tycker att vi straffade dem bättre och snabbare.

Emil Persson växte i vårat mål och kunde göra några viktiga räddningar när det som väl behövdes. Idag klev hela IFK-kollektivet fram och vi hade bra spridning på målskyttet. Och att vi orkade trycka på. Några bidragande orsaker till att vi vann. Men visst fan hade Rickard Jonsson (hjärnskakning) gjort det svårare för oss med sin aggressivitet bakåt och räckvidd framåt.

Och sen fick jag vara 100%:ig i avsluten också. 4 av 4 och det är jag grymt nöjd med och det smakade extra (heja!) bra efter att ha klivit upp 05:10 och kommit hem 23:30. Det smakade också fint att ha lite publikstöd via Viktors pappa Lasse samt även våra gamla lagkamrater Johan Lennartsson och Milad Farshid (Sikeå SK) som bland annat hade med sig målvakten Peter Hansson som var och provtränade med oss i somras. Kunde tydligt och klart höra en klassisk IFK-kommentar från läktaren i andra halvlek från Milad där även några av våra spelare stämde i.

- Hur kommer han dit då?

Domaren Patrick Ericsson svarade:

- Han springer dit!

Hahaha, skönt svar och det stämmer ju. Domarna Charlie Norrhammar och Patrick Ericsson svarade för en stabil insats.

***

Innan matchen guidade jag mina lagkamrater genom Piteå och Sveriges första gågata. Efter matchen så jag till att grabbarna fick käka Norrlands godaste hamburgare på Sunes Gatukök. Lite synd att de hade svårt att hantera 15 vrålhungriga IFK:are bara. Det sket sig lite med beställningarna men vi fick i oss alla lyx- och dundermål och allt vad det hette till slut.

***

Hårde Hardy och hans Djurgårdens IF satt och väntade på Kallax när vi kom upp på förmiddagen. Nyköpingssonen Mattias Carlsson hade tryckt ner kepsen ordentligt och borrade ögonen djupt i Sportbladet i väntan på att Stockholms Stolthet skulle få lyfta. Och på hemvägen, också Kallax, delade vi kaffekö med Micke Renberg. Men vi kunde inte se att han köpte något. Inga NHL-pengar kvar?

***

Planet hem fylldes med Hammarbys bandylag och ett dansgäng från Enköping som cockpiten ville hylla efter att de tagit SM-guld. Men några större ovationer blev det inte. Vi var ett rätt slitet gäng i IFK.

***

Och så fick vi se vinterns första snöflingor under minibussresan mellan Luleå och Piteå. Snöblandat regn med snöflingor stora som snöbollar. Läckert!

***

Norrmalmia Sporthall bjuder på en mysig hall med en fräsch (som Ahlin skulle sagt) foajé. Mer sånt!

***

Bröderna Simon och Erik Karlsson satt på gaten bredvid oss på Kallax efter matchen. De hade spelat ännu en hemmamatch på "bortaplan". Och Simon Karlssons goda straffskytte håller i sig. 3 av 3. Där är han riktigt stabil.

***

SN skriver några korta rader om matchen här.

Och Piteå-Tidningen här.

4 kommentarer:

Larseman sa...

Bra Rille! Jävligt bra! Inge mer statistik nu din siffermupp.

/Din bästis

Söderberg sa...

Bästis, man kan aldrig få för mycket statistik!

Johan sa...

Bra sida ni har!
Läste en krönika på Silwings hemsida och Leif wirdfors i DIF brukar skriva på deras hemsida ibland, roligt inslag! Inget ni skulle ta er an som nästa steg i utvecklingen av Sveriges bästa blogg?

Tack för en bra sida:)

Söderberg sa...

Hej Johan!

Kul att du gillar läsningen här på bloggen. Jag har tänkt tanken om något gästinslag här på bloggen och då kanske främst genom en krönika. Samtidigt tycker inte jag att det känns som rätt forum att ha en annan skribent, om än för ett inlägg.

Annars tycker jag att vi försöker kommentera, uppmärksamma och länka andra sköna inslag som skrivs här i handbollssverige. Och det är det som känns som primärt i dagsläget för bloggen Treijner & Söderberg.

Men om du Johan är Johan Petersson, ex-landslagsstjärnan, får du gärna höra av dig om du vill komma in med en krönika. ;-)