torsdag 15 december 2011

HK Tyrolds M9:a i en pensionärsvurpa

Jag noterade att HK Tyrold hade en rejält tunn trupp nu senast mot IK Cyrus. Behövde kolla upp detta så jag hörde lite med den kvicke M9:an Toni Johansson, eftersom han bland annat inte var med.

Toni, jag såg att du inte var med nu senast mot IK Cyrus. Är du skadad?
- Haha, jag gjorde en pensionärsgrej. Ramlade i en trappa med hala skor och drog axeln ur led. Lite komiskt faktiskt och jag kommer inte kunna gå på handbollen igen förrän i mitten av januari. Om jag har tur kan jag spela mot Tyresö IF igen den 27 januari. Men det kan lika gärna ta längre tid.

Aj fan. Det har ju gått bra för dig annars, eller hur?
- Ja, det är lite surt och visst har det gått bra. Jag hade börjat träna regelbundet med Hammarbys a-lag och jag satt även med på bänken borta mot IFK Skövde när vi vann.

Ni hade bara 9 spelare i truppen mot IK Cyrus. Ganska tunt. Varför?
- Kalle Ågren fick ju bakslag och jag tror han åkte på halsfluss. Så samma för han med handbollen, i slutet av januari om han har tur. Vi brukar också ha med två a-pojkar men de hade ju SM så därav den tunna truppen.


Toni Johansson, i grönt, under steg 5 i J-SM.

Vet du varför ni spelar redan nu på lördag och inte som alla andra efter nyår?
- Varför vi spelar nu i helgen har jag ingen aning om. Det är konstigt eftersom vi har några som ska spela JuniorElitCupen i Katrineholm. Tror det är 3-4 spelare.

Snackade lite med tränare Grönblad i IK Cyrus och han kände en viss oro för dig. Du hade visst haft lekstuga mot dem på försäsongen. Berätta!
- Ja, det gick bra mot dem på försäsongen och jag gjorde lite som jag ville, haha. Har ungefär varit så i varje match denna säsong. Ibland kommer punkten till slut som hemma mot HK Eskil när vi ledde med 3 bollar med 20 minuter kvar. Eller så blir det för mycket stryk och kroppen orkar inte riktigt sista 15 minutrarna.

Okej! Men ta och krya på axeln nu så du kan vara tillbaka snart då!
- Yes, jag hoppas också axeln ska bli bra så snabbt som möjligt så jag kan vara tillbaka mot Tyresö IF hemma.

***

Jag passade också på att följa upp hur det står till med den andre HK Tyrold-spelaren Kalle Ågren efter hans turer med "hångelsjukan" och nu halsflussen.

Kalle Ågren, värst vilken oflyt du har med ”hångelsjuka” och halsfluss!
- Jo, jag vet! Ruskigt segt.

Har du fått någon mirakelkur nu?
- Jag är färdig med penicillin nu i alla fall men har fortfarande ont i halsen. Tror det fortfarande är körtelfebern som sitter i.

När kan du vara tillbaka?
- Jag hoppas kunna börja gymma om tre veckor, helt otroligt alltså. Vet inte när jag är tillbaka, kanske sitter i hela säsongen.

Vilket mörker. Men snart kommer det ljusare tider ska du se för vi når snart brytpunkten med vintermörkret och hoppas även du piggar på dig då!
- Tack ska du ha!

***

Lider med grabbarna. Unga spelare med ambitioner där det dessutom går riktigt bra för dem när de väl är på planen. Ågren spelade de tre första omgångarna och gjorde där 21 mål. Riktigt bra för en 17-åring i division 1. 21-årige Johansson har spelat i de 10 första omgångarna och där sopat in 40 mål. Ett bra snitt även där.

***

Att Ågren missat en massa matcher är inget nytt men att nu också Toni Johansson blir borta ett tag är ett hårt slag mot HK Tyrold. Två riktigt duktiga spelare. Men som alltid så bäddar det för att några nya får chansen. Utveckling! Ni kommer snart också få läsa mitt snack jag hade med Christian Grönblad, IK Cyrus-tränaren, och hans tankar om matchen på lördag samt vilket manskap de kommer att matcha.

Kan väl avslöja att även Jönköpingslaget kommer få spela utan några av de bästa de har. Och då är inte Erik Höglund inräknad med tanke på att han inte spelat något under hösten.

Två sargade lag där många nya måste kliva fram. Kan gå precis hur som helst känns det som men lite fördel hemmalaget får det nog ändå vara tycker jag.

***

Träffade för övrigt på en groggpinnebandylirare på stan igår som jag kört någon groggpinnebandymatch tillsammans med i korpen. Han är från Piteå och jag nämnde att jag nyss var och käkade på Sunes Gatukök. Han drog först en djup suck och sa därefter att han längtade hem efter ett dunderlyxmål, eller vad det hette. Det var i alla fall en dubbel 150-grams hamburgare. Tror faktiskt att det var en sådan jag fick av misstag istället för mitt lyxmål som bara var en dubbel 90-grams hamburgare. Jag blev rätt mätt faktiskt.

Passade också på att briljera med att vi gick på Sveriges första gågata. Ja just det, sa han. Han undrade givetvis vad jag hade gjort där.

- Vi spelade mot Strömnäs i handboll...

Och han inflickade direkt och fyllde i med ett "GIF".

Visst, sa jag. Strömnäs GIF heter de.

Och tur för den här killen att han ska hem över jul så han får trycka i sig ett dunderlyx. Han var VERKLIGEN sugen, det såg jag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Låt oss hoppas att både Tony och Kalle är tillbaka i spel för Tyrold i vår!!! Stoooor skillnad när de är på plan!!!!