fredag 30 december 2011

Halvtidsintervju med Sollentuna HK

Nu är det nära, det nya året. Sollentuna HK:s tränare Jan Waltin har delegerat intervjun till lagets finurliga V6:a Joakim Svensson och han tror inte att Waltins svar skulle varit speciellt annorlunda. Återstår att se om jag får en rasande Waltin på mig här sen, haha.


Målsättningen innan säsongen var att etablera er i ettan och ha minst fyra lag efter er. Står ni kvar där även så här i halvtid?
- Målsättningen är fortfarande densamma. Så som serien utvecklats så känns målsättningen högst realistisk så en åttondeplats i serien är helt klart inom räckhåll, Rickard! När det gäller att etablera oss i ettan tycker jag vi är på god väg rent spelmässigt. Vi fick ett varmt välkomnande i inledningen på serien med några stora förluster. Där lärde vi oss att de misstag man kunde göra i tvåan, utan att lagen utnyttjade det, inte alls var likadant i ettan. Här blir man straffad på ett annat sätt och när det gäller den biten tycker jag vi är på god väg att etablera oss men har fortfarande en bit kvar. Förhoppningsvis tar vi ytterligare något kliv nu efter nyår så att vi spelar kvar i division 1 även nästa säsong.

Waltin trodde på Johan Renkse som årets utropstecken i ert lag. Är han ett utropstecken tycker du eller har även någon annan klivit fram?
- Johan har varit ett utropstecken i år, främst i försvarsspelet där han är den i laget som snabbast har anpassat sig till division 1. Framåt har han haft den otacksamma uppgiften att vara den som fått spela mycket H9, vilket gjort att målproduktionen blivit lite lidande men den kommer säkerligen bättras på under vårsäsongen. Annars har Andreas Fuxborg varit ett utropstecken. Vi visste inte vad vi hade att vänta av Andreas innan han kom men vi hoppades självklart att det skulle vara en spelare som lyfte vårt spel på niometer. Efter en lite trevande inledning har han verkligen kommit igång bra och har den senaste tiden varit ett stort utropstecken för SHK!

Som seriens mest sevärda spelare nämnde Waltin Johan Henriksson i Ricoh HK. Har du någon annan som du skulle vilja lägga till efter att ha sett alla lag?
- Johan har väl inte varit alltför sevärd utan det finns mycket där som inte kommit fram under hösten. Annars tycker jag att Demirbag i HK Country är en väldigt sevärd spelare att titta på.

Waltin höll HK Country och Ricoh HK som favoriter i serien. Ser ut att bli åtminstone ett rätt där. Vilka tror du vinner serien och vilka får kvala upp?
- Jag utgår från de matcher vi haft mot topplagen så jag säger att HK Eskil tar hem serien. De har både HK Country och Tyresö IF på hemmaplan under vårsäsongen vilket jag tror avgör. Kvalplatserna tar HK Country (2:a) och Tyresö IF (3:a).

Ligger ni där ni trodde att ni skulle ligga i tabellen?
- Jag trodde att serien skulle se ut ungefär som den gör nu i halvtid. Jag trodde på förhand att det skulle vara vi i SHK, ni i IFK Nyköping, Strömnäs GIF, HK Tyrold och Täby HBK som skulle kämpa om att klara sig kvar i division 1 utan att behöva kvala. Vi ligger just nu nia vilket är ungefär vad vi i SHK trodde på förhand.

Upplägget i jul och nyår?
- Vi tränar på som vanligt med undantag för de helgdagar som dyker upp i kalendern. Några träningsmatcher har jag inte hört något om så vi kör på som vanligt för att vara redo den 11 januari när Tyresö IF väntar på bortaplan.

Några nya spelare på ingång eller några som flaggat för att lämna?
- Vi har haft en intressant spelare som varit nere och tränat. Dock oklart om det blir någon övergång i skrivande stund. Mattias "Hova" Svensson kommer att lämna för att ge sig iväg utomlands några månader men han är tillbaka starkare än någonsin till sommaren. Annars har några spelare i reservlaget visat framfötterna så det kan mycket väl bli så att några tar klivet upp i a-laget nu efter nyår.

Er bästa match under hösten?
- Trots 3 vinster (Täby HBK, IFK Nyköping och Strömnäs GIF) tycker jag att vår bästa match var den mot HK Country hemma där vi hängde med bra i stora delar av matchen men till slut förlorade med 2 mål. Vi saknade några spelare i den matchen men vi kämpade och spelade precis så disciplinerat som man behöver när man möter bättre lag. Vi lyckades få stopp på deras farliga H9:a Jimmy Otter, som jag tror gick mållös av planen (Korrekt, reds anm). Tar vi med oss den kämpaandan till vårsäsongen kommer vi bli farliga i många matcher.

Er sämsta match under hösten?
- Vi gjorde en del svaga insatser inledningsvis av säsongen. Bland annat mot Ricoh HK i premiären men den match som jag tycker vi borde vunnit är hemmamatchen mot HK Tyrold. Vi hade verkligen chansen att skapa ett litet utrymme till lagen bakom men tog inte alls den chansen. Det var krampaktigt och ingen spelare i SHK kom upp i någon speciellt hög nivå.

Någon spektakulär händelse som hänt under hösten?
- Några riktigt spektakulära händelser från någon match/resa kommer jag inte på just nu. Får återkomma med detta under våren.

Spelare ni kan få ut mer av i laget?
- Självklart kan man få ut mer av samtliga spelare i laget. Ska man vara lite mer specifik så tycker jag vi kan få ut mer av våra spelare på högersidan där vi har mycket hög kvalité. Vi lider lite av att inte ha någon vänsterhänt på niometer men jag tycker att vi som lag kan bli bättre på att få ut mer av högersidan. Sen tror jag Mattelin har en växel till att ge efter nyår så där kommer lagen få det tufft att göra mål.

Spelare som överraskat?
- Ingen som riktigt sticker ut där. Upp till samtliga i laget att ta chansen att bli den spelaren under våren.

Spelare i annat lag som ni hade extra svårt för?
- Vi hade stora problem med Petter Holmberg i premiären mot Ricoh HK. Erik Sten i Täby HBK kände vi oss tvungna att punktmarkera till slut. Sen tycker jag vi hade extra svårt för Toni Johansson i HK Tyrold som ställde till med en del besvär för vårat mittförsvar.

Aktuell skadelista?
- En del småskavanker är det ju alltid men vi har inte någon spelare i nuläget som tvingas vara borta någon längre period.

Tippa tabellen som den kommer se ut när vi summerar framåt våren!

1. HK Eskil
2. HK Country
3. Tyresö IF
4. RP IF Linköping
5. IK Cyrus
6. HK Silwing/Troja
7. Ricoh HK
8. Sollentuna HK
9. IFK Nyköping
10. HK Tyrold
11. Täby HBK
12. Strömnäs GIF

Vem vinner skytteligan?
- Jag tror Erik Sten håller undan i toppen.

Ta ut ditt eget All Star Team i division 1 norra!

Målvakt: Tobias Olsson, HK Eskil. Tycker denna position var svårast men vänsterkant som jag är så älskar jag fina utkast så Tobias får platsen i målet, dels tack vare det!

V6: Mattias Landgraff, Tyresö IF. Ingen som riktigt utmärkt sig så får man ta sig själv!? Nejdå, finns några bättre. Tror att någon av RP IF Linköpings skadade kantspelare haft stor chans på denna plats men jag utgår från de spelare som vi mött och då tycker jag Landgraff är den spelare som vår Mattelin haft störst problem med.

V9: Erik Sten, Täby HBK. Tycker antalet mål talar för sig själv. Skottet är riktigt hårt och många målvakter har haft problem med den bössan. Han är ett sådant hot att många lag känt sig tvungna att plocka bort honom, däribland vi. Kan de få igång ett bra spel 5 mot 5 när han punktmarkeras kan de bli farliga i bottenstriden.

M9: Markus Berg Loen, HK Silwing/Troja. Mackan har det som en bra spelfördelare ska ha. Bra speluppfattning och kan sätta sina lagkamrater i bra lägen. Samtidigt är han ett stort hot själv vilket gör honom svår att möta. Mackan har även rutinen och är en spelare man vill ha i sitt lag när matcherna ska avgöras.

M6: Roger Järeholm, Ricoh HK. Roger är den mittsexa som vi haft överlägset svårast mot. Rogers karriär talar för sig själv och det finns ingen annan mittsexa i denna serie som än så länge kommit upp i hans kapacitet. Roger är riktigt bra bakåt och framåt vet han precis vart gränsen går för att bli bortdömd vilket gör att han nästan alltid lyckas med det han gör.

H9: Alexander Karlsson, HK Eskil. Här var det svårt att välja mellan Alexander Karlsson och Petter Holmberg men jag tycker att Alexander Karlsson är jämnare än vad Petter Holmberg i Ricoh HK är. Petter Holmberg kan försvinna ur matcherna ibland vilket gjorde att valet föll på Alexander Karlsson.

H6: Erkan Demirbag, HK Country. Måste välja Erkan trots att HK Country har Jonatan Eriksson som leder skytteligan för högersexor. Tror dock att Erkan hade varit med där uppe om han spelat lite fler matcher. Erkan är den jobbigaste spelare jag spelat mot i denna serie. Man måste alltid vara på tå för man vet aldrig vad som händer när trollgubben Erkan har bollen.

Tack ska du ha Joakim! Gott nytt år!
- Tack detsamma. Ses i Nypan 24 februari och tack för en bra blogg!

Tackar så mycket! Välkomna då!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vet inte om du har noterat, men...

"Hallén, Viktor 1994 Tyresö IF HK Drott 2011-12-28"

...övergången är nu klar.

Söderberg sa...

Tack för det! Jo, jag såg det häromdagen. Hade hoppats dunka ut det direkt men jag väntar på en intervju med Hallén. Blir lite roligare så. :-)