söndag 21 augusti 2011

Intervju med Hammarbys tränare Kalle Matsson

Hej Kalle och tack för att du ställer upp på den här intervjun!
Tjena, det känns självklart att ställa upp. Jag tycker det är roligt att ni skriver om handboll och bidrar till att skapa intresse kring idrotten.

Tack för det Kalle! Först och främst vill jag gratulera dig än en gång till jobbet som elitserietränare! Sedan måste jag ju höra hur sommaren har varit? Hörde ju att du varit en sväng i Lidköping. Har du hittat på nåt annat kul?
Tackar så mycket. Det har varit en rätt så lugn sommar, har växlat Stockholm, Halmstad och Lidköping och försökt att njuta så mycket som möjligt av ledigheten.

Ok, ja men skönt med en lugn sommar då inför elitseriesäsongen. Som jag förstår är ni i Hammarby i full gång med träningen igen. Hur har upplägget sett ut i sommar och hur ser det ut närmsta tiden?
Japp vi har varit igång kollektivt sedan 25/7 innan dess körde spelarna utifrån individuella program. Vi har jobbat hårt för att spelarna ska utveckla sin fysik och kommer nu att mer och mer fokusera på de tekniska och taktiska detaljerna. Vi startar träningsmatchandet lördagen 20/8 mot Västerås och kommer även att spela turneringar de två följande helgerna. Totalt har vi 8 matcher på oss för att hitta de former som vi vill använda när serien startar.

En match mer än vad vi har då. Det har ju varit minst sagt turbulent runt Hammarby handboll i år. Eller åtminstone har det känts så utifrån, där det talats om konkurser och liknande. Kan du säga något om turerna runt föreningens vara eller icke vara?
Nja kan väl egentligen inte säga så mycket, jag försöker att hålla mig utanför turbulensen och fokusera på att göra det så bra som möjligt sportsligt utifrån de förutsättningar jag får. Det jag kan säga är att jag är väldigt glad att klubben fortfarande finns och att jag är tacksam över att få träna Hammarby.

Ja, för handbollens bästa är det alltid bra att ha med klubbar från Stockholm i högsta serien. Hur ser truppen ut i år? Tror du den har påverkats av turbulensen? Det ryktades ju om spelarflykt i och med konkursen. Känner du att ni har ett slagkraftigt lag? Kommer ni vara bäst i Stockholm!? Truppen håller på att formas och vi jobbar hårt för att vara så slagkraftiga som möjligt till seriestarten. Självklart har spelarna påverkats av turbulensen och många utav dem har visat fantastiska Hammarby-hjärtan och fortsatt att träna hårt trots all ovisshet som varit. Hur slagkraftiga vi blir återstår att se, men jag är helt övertygad om att vi kommer att ge många lag tuffa matcher och jag tycker att det finns mycket kvalité i truppen. Det gäller att jag som tränare får spelarna att tro på sig själva och att vi använder de kvalitéer de har på rätt sätt. Om vi blir bäst i Stockholm är absolut inget fokus jag har i alla fall, vi vill bli så bra som möjligt. Vad Tumba gör kan vi inte påverka (förutom när vi möts då…) och vi kommer absolut inte lägga mer fokus på dem än på något annat lag.

Hur ser det ut på ledarsidan då? Vem kommer dela ansvaret med dig framöver?
Vi jobbar på att få en så stark organisation som möjligt runt laget och arbetet där är för tillfället inte helt klart så jag ber att få återkomma i frågan.


Här ser vi Kalle i ASK-mundering hämtad från Anderstorps hemsida. Har dessvärre inte fått nån fin bild på Kalle i Hammarby-dress.

Ok, ja du är välkommen att höra av dig närhelst du önskar! Läste på er hemsida att det var bra tryck på ert mobiliseringsmöte. Känns det som att ni i laget har bra stöd från styrelse och fansen?
Det är oerhört mycket folk som brinner för Hammarby och jag får mycket energi från det engagemang som finns runt omkring.

Som Nyköpingsspelare måste jag ju också fråga hur samarbetet med Tyrold kommer att se ut? Och varför valde man bort Täby till förmån för Tyrold? Eller kommer ni fortsätta med båda lagen? Vad händer med Täby nu i annat fall? Lite snurrigt ställda frågor kanske, men jag tycker det verkar lite snurrigt också!
Haha, kanske lite snurrigt. Nej då, är faktiskt inte så rörigt. Vi har haft ett bra samarbete med Täby men nu ville klubbarna lite olika saker och då är det bättre för båda klubbarna att avbryta samarbetet. Det var absolut ingen jättegrej utan blev en naturlig gång då Täby hade många ”egna” spelare som de ville ge chansen i Div1 och jag önskar dem stort lycka till. Att det sedan blev samarbete med Tyrold kom ur situationen där de hade få spelare och vi hade ett gäng killar som vi tror kommer må bra av seniorspel på div1 nivå. Tyrold samarbete kommer fungera utifrån exakt samma regler som de som gällde mellan Hammarby och Täby förra året. Det kan alltså innebära att spelare som spelat elitserien ena omgången dyker upp i division 1 i en senare omgång. Jag kan förstå att vissa andra klubbar anser detta vara oschysst, men vi följer de regler som handbollsförbundet satt upp. Vi vill att våra killar ska få en så stimulerande och utvecklande miljö som möjligt att vistas i, därför tycker vi att det är viktigt att erbjuda division 1 spel.

Ok, tack för det svaret - blev lite klarare i alla fall! Tänkte avsluta med en personlig fråga. I förra intervjun med dig sa du att det skulle vara rätt förutsättningar och ambitioner för att du skulle ta ett a-lag igen. Nu har du ett elitserielag att styra över. Känner du att det är rätt förutsättningar och att det här steget är rätt för dig personligen som tränare?
Ambitionerna är absolut rätt och förutsättningarna kan bli lika rätt de med. Självklart finns det en del som jag hade önskat varit annorlunda när jag klev på detta, men jag kan inte påverka det som varit. Jag kommer göra mitt allra bästa för att försöka skapa de förutsättningarna jag vill ha i Hammarby både för mig som tränare men framförallt för spelarna i laget. Jag kommer naturligtvis vara beroende av att massa andra människor lägger ner sin själ för att hjälpa klubben och vända den negativa trenden som vi hamnat i. Jag har stor tilltro till de människor som nu jobbar i Hammarby och tror att de kommer lösa de problem vi står inför. Det återstår en massa jobb, men så länge det finns hopp för klubben kommer jag göra så mycket som jag kan för att det ska gå så bra som möjligt för klubben på alla plan.

Tack för att du ställde upp på den här intervjun Kalle! Som gammal Lidköpingsbo och LHK:are känns det jättekul att någon från stan och klubben fått ett sådant fint uppdrag. Stort lycka till, både till dig och Hammarby!
Tackar så mycket, lycka till i division1 och i försvarandet av titeln som årets blogg.



Inga kommentarer: