fredag 26 augusti 2011

Är Amel och Almir Suljevic släkt?

Ja, min rubriksättning är helt klart en världslig och stor fråga som jag ställde mig själv häromdagen efter att ha läst en blänkare om att M6:an Almir Suljevic värvats till Önnereds HK från Redbergslids IK. Han har ju för sjutton samma efternamn som vårat nyförvärv från Katrineholms AIK, tänkte jag. Jag ställde Amel mot väggen och radade upp ett gäng med frågor.


Amel Suljevic (IFK Nyköping) och Almir Suljevic (Önnereds HK)

Tjenare Amel! Läste tidigare i veckan att Almir Suljevic värvats till Önnered från RIK. Råkar inte vara någon avlägsen släkting eller så?
- Tjenare Rickard! Nej, vi är faktiskt inte det. Har fått den frågan några gånger. Bland annat från Dalarnas distriktstränare som var tvungen att komma fram till mig på SverigeCupen och fråga om vi mot förmodan var släkt (han är ju från Borlänge ursprungligen). Men farsan har pratat lite med honom när han jobbat i Duveholmshallen på JuniorElitCupen bara för att dubbelkolla att det inte var nåt avlägset. Men nej, bara samma efternamn.

Ja, okej. Då har vi rett ut det där. Hur känns det annars att ha bytt KAIK mot IFK?
- Det känns bra. Skönt att allt är klart efter så lång tid och att man kan koncentrera sig fullt på handbollen nu. Ska bli kul att få testa vingarna i lite högre divisioner och gänget man kommit till verkar helsköna!

Härligt att du trivs med oss och att allt är klart. Vilket typ av handboll gillar du?
- Jag gillar fartfylld handboll där man inte är rädd för att trycka fullt i andrafas. Sen som den jugge man är så gillar jag även när man drar ner på tempot i anfallsspelet för att sedan tempoväxla blixtsnabbt. Kroatien och framförallt Balic är väl praktexemplet.

Jo, Balic är allt en lurig spelare. Vad gör du när du inte tränar handboll?
- När jag inte tränar handboll så umgås jag mycket med kompisar och gör allt möjligt. Följer väldigt mycket sport också, framförallt Arsenal då. Har vid det här laget förstått att det kan generera i mer speltid också.

Haha. Ja, det är ju tränare Sundbergs favoriter. Jag hoppas att det kommer gå väldigt bra för Arsenal för det innebär ju också att vi får värma upp med fotboll, om de vinner. Vad hoppas du kunna bjuda Nyköpingspubliken på?
- Det jag hoppas kunna bidra med är väl framförallt att styra upp anfallsspelet lite och ta nån form av playmaker-roll. Jag trivs bäst när jag får sätta andra i bra lägen och vara lite halvfarlig på halvdistans.

Känner du att du redan hunnit utvecklas något sedan du kom till Nyköping? I sådana fall, vad?
- Ja, har kommit in mer och mer i tempot som är högre än tidigare.

Hur var det att debutera här förra helgen mot RP?
- Det var skoj. Tempot är ju som sagt högre och det tycker jag är kul. Själva matchen var väl lite hafsig och slarvig. Precis som en första träningsmatch för säsongen bör vara.

Hur gick det för dig där tycker du?
- Det gick sådär. Kom inte riktigt till. Hade stundtals bra samarbete med M6 men är inte helt nöjd. Är ju bara första matchen i ett helt nytt lag så är i och för sig förståeligt.

Visst är det så. Det kommer. Vad märkte du för skillnader i den matchen mot vad du är van vid när du spelat med KAIK nu senast i division 2?
- Det smälls på bättre och är högre tempo.

Kul att du kommit till oss måste jag säga. Funkar bra på planen och du smälter bra in i gruppen. En kille med bägge fötterna på jorden. Det är bra! Varmt välkommen ska du vara!
- Tackar, ska bli riktigt kul!

***

På tal om Önnereds HK så vann de i onsdags mot det norska elitserielaget Viking Stavanger HK med 34-32 (17-17). Stabil seger av allsvenskarna där norrmännen hade landslagsmeriterade Kjetil Strand och Vegard Samdahl i laguppställningen. Joar Gjerde stod över matchen.

Inga kommentarer: