söndag 17 oktober 2010

Snart femte omgången klar

Omgång nummer 5 börjar närma sig sitt slut och vi väntar bara på onsdagsmatchen mellan Irsta och Silwing i bombardier. Om jag har läst tabellen rätt kommer det lag som vinner där att gå upp i ensam ledning. Vid oavgjort har vi fyra lag på 7 poäng i toppen, men jag skulle bli förvånad om Irsta inte kniper två pinnar på hemmaplan.

I övriga omgångar har Ricoh besegrat Lidingö som därmed är fast i botten på 0 poäng. Får försöka läsa Sonnys blogg och utröna vad som gått snett.

Rp vann borta mot Skånela med en boll efter att ha slängt in sista kulan 59.57 eller nåt liknande. RP hade annars åtta bollar upp som mest. Starkt av Linköping att ta hem det hur som helst och det lär bli en riktigt tuff uppgift för oss nästa lördag att ta dem på bortaplan.

IVH vann med två bollar mot Täby och man undrar ju om det inte fanns med några elitseriespelare även denna gång i Täbys trupp. De verkar klart ojämna och svårspådda med sitt samarbetsavtal med Bajen.

Tyrold förlorade med 7 hemma mot Eskil. Styrkebesked av Eskil eller genomklappning av Tyrold? Läste på deras hemsida (japp, de kör referat igen!) och det lät som att Petter Holmberg och Patrik Söderström var för ensamma i det offensiva. Petter stod för 11 och Söderström för 8. Som jag skriver längre ner i inlägget är vi i samma sits, men jag har varit inne på att Petter är för ensam i Tyrold, även om nu den där Söderström hängde åtta. (Är det deras V9?) Nu saknade de dessutom Marwin i kassen som säkert hade kunnat hyfsa siffrorna en aning. Eskil hade det jämnare i prottot med Adolf högst upp.

Ja, var är vi då efter fem omgångar? I mittsmeten i en ruggigt jämn serie. Som mest är vi tre poäng efter serieledaren och två från kvalplats. Två segrar, en mot ett bra lag och en mot ett sämre, två förluster mot bra lag samt en oavgjord mot ett bra lag. Med lite mer fokus hade vi kunnat ha fem poäng till, men kanske mer realistiskt tre i alla fall, och själva lett serien. Men vi har förlitat oss för mycket på individuella prestationer i de tidigare matcherna och det var först nu mot Lif Blå, samt i första matchen mot Eskil som jag tycker att vi spelar bra kollektiv handboll stora delar av matchen. Mot Lif spelade vi dessutom förbenat bra bakåt.

Trots att vi har kört lite mycket enmansshower famåt har vi gjort näst mest mål i serien, 155 st. Dessvärre har vi släppt in näst mest mål också 153. Då var ändå ambitionen att vi skulle vinna serien just genom att släppa in minst mål. Den taktiken verkar ju gå åt skogen... Av de där 155 målen har ju Asp typ gjort en dryg tredjedel.. Helt sjukt men jag tror han har 56 baljor efter fem omgångar. Rysligt bra av honom, men kanske en vink om att vi behöver hitta fler avslutare på matcherna längre fram. Annars har han slagit sitt gamla rekord på 199 baljor lite efter nyår...

På övrigtfronten har vi fått några tips på nytt bloggnamn. Veronica föreslog "Snillen spekulerar", och vid en eventuell värvning kan vi enligt en annan kalla oss: "Den onde, den gode, den fule". Svårt att säga vem den tredje skulle vara och om han i så fall är ond, god eller ful. Fortsätt tänka där ute i stugorna så får vi se var vi hamnar. Nu ska jag slockna och ladda inför en härlig arbetsvecka samt FOTBOLL på uppvärmningen på morgondagens träning. Mina nya heta skor kommer troligen ge mig det övertag jag behöver för att briljera i rensningarna från backposition. Och kanske, bara kanske, kan jag även få en passning efter en av mina otaliga offensiva löp och få sätta dit bolljäveln i mål. Det kommer vara på näthinnan nu när jag somnar!

1 kommentar:

LENNART sa...

Skönt att du fick hänga två, hela två baljor då pelle! Eller hur var det?