onsdag 20 oktober 2010

IFK Nyköpings P-80 - Vilket legendariskt gäng!

Har gjort lite justeringar, efter inlägget från Niklas, här nedan med fetstil. Letade annars efter en funktion att stryka över gamla texten med ett streck och skriva den rätta uppgifter efter men vet inte om det går här. Nu blev det så här istället.
De (tränare och spelare) brukar säga att jag har bra koll på namn, lag och gamla resultat. Jo, det stämmer faktiskt. Minns fortfarande att min första fotbollsmatch, 1987, slutade med förlust 1-3 mot Ålberga GIF. Själv spelade jag i Nyköpings BIS.

Detta tänkte jag utnyttja, lite då och då, här i bloggen genom att berätta lite av varje om mina handbollsminnen.

Det var 7-9 mars, 1997 (tack Niklas). Då fick vi spela steg 5 i pojk-SM, som spelades i Lundbystrand, Göteborg. Vi tog oss dit via steg 4 på hemmaplan i Nyköping efter en härlig stämning med mycket folk på läktarna. Det satt hårt inne och vi tog oss vidare i gruppens sista match via en klar seger över Irsta. Har för mig att Janne Lennartsson var med i Irsta då och huserade på H6. Vi var tvungna att vinna med minst åtta mål (typ nåt sånt), vilket vi lyckades med samtidigt som västeråsarna inte hade något att spela för så det var helt upp till oss själva - vi visade kampmoral, som vi var särskilt kända för.

1 - IFK Skövde
2 - IFK Nyköping
3 - IF Swithiod
4 - Irsta HF

Så slutade gruppen i Nyköping i steg 4. Minns att vi torskade med typ 10 mål Skövde och sen vann vi, eller kryssade mot Swithiod som hade Foppa Forsberg i mål. Lukas Karlsson, en tvärhand hög, hade lekstuga och körde nån läcker tumskruv på Foppa, vill jag minnas.

I finalspelet slutade vår grupp på följande sätt:

1 - GIK Wasaiterna (kan även ha kommit två i gruppen)
2 - Sävehof
3 - BK Söder
4 - IFK Nyköping

Wasaiterna hade en trio, som IFK:s herrar skulle stöta på i det allsvenska kvalet 13 år senare mot Kärra, som var helt lysande i Martin Clemons-Axelsson (V9), Robert Goude (M9) samt Johan "Greta" Andreasson (M6). Wasaiterna vann hela SM efter en finalseger mot Sävehof som jag minns hade Per Sandström i målet, grym även då.

Vi kom sist och skulle få spela minst två matcher till. Vi hade inte en chans mot något lag i gruppspelet. Tror det blev 42-16 mot Sävehof (där var minnet bra, 16-43 blev det dock, tack Niklas). Nåt i stilen 33-15 mot Wasaiterna (egentligen ingen aning men de körde över oss) och sen 22-11 mot BK Söder (16-31 mot Wasaiterna samt 18-23 mot BK Söder, tack Niklas). De sistnämnda hade värvat över Foppa Forsberg, vill jag minnas, mellan steg 4 och steg 5. Annars var väl deras största stjärna Calle Tagesson, som sedan skulle spela i bl.a. DIF och H43.

Den andra gruppen hade lagen Lugi (KFUM Lundagård i ICA-cupen men hela laget gick till Lugi lagom till pojk-SM, om jag minns rätt) med en bra målis i Oscar Jensen (numera i Malmö), Växjö, IFK Skövde och Tyresö. Där vann säkert Lugi gruppen följt av Växjö. I Växjös lag spelade Jonas Källman. Har för mig att han var två meter lång även då.

Vi slutade, som nämnt, på en jumboplats i gruppen och fick först spela en match som skulle avgöra om vi skulle komma 5, 6, 7 eller 8:a. Vi fick spela mot IFK Skövde, återigen, men hade där ingen chans utan det blev nog torsk med 10 bollar (torsk 15-24, tack Niklas). De hade väl två hela uppställningar på bänken att ta till. Största stjärnan i deras lag var Fredrik Wahlström, numera i Lugi. Ett slitet IFK Nyköping fick avsluta med att spela om platserna 7-8, mot Tyresö. Snackade med Kenta häromveckan. Han trodde vi vann den matchen men jag har för mig att vi förlorade. De hade ett rätt bra lag med Markus Berg i spetsen. Även Micke Östlund, som sedan spelade i Hammarby (H9/H6), var med samt målvakten i Alingsås Petter Hansson.

Ett skönt minne att bära med sig...

Vårt lag då. Vi var mestadels pojkar födda 1980 med undantag för följande: Peter Germerud och Arvid Sundelin, bägge 1981. Tommy Dalin, Mikael Andersson samt Lukas Karlsson, alla 1982. Här har ni uppställningen. Fick inte till det med en stor bild här i bloggen men klicka på bilden för att förstora den.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Oscar Jensen är 82a och spelade med Lundagårds B-pojkar då. Vilka förövrigt vann ICA-cupen.
80-laget hade en Mörkhyad målvakt som var superexplosiv (Samuel tror jag han heter). Däremot kan säkert Christoffer Geissler varit med.

Om inte jag är fel ute så var H 65.s 80 lag med till finalspelet i pojk-sm.

Söderberg sa...

Du har rätt, anonym. Jag googlade just och hittade Samuel Anyanwu. Han var jäkligt vass i målet och stod även i Skånes lag i Sverige-Cupen som vi mötte med Sörmlandslaget. Men där i finalspelet hoppade Oscar Jensen in och spelade med deras P-80. Tror han var andremålis men han fick chansen också. Du får väl fråga honom annars. Du har också rätt i Geissler. Glömde bort honom vilken är värd att nämnas med tanke på att han spelar i elitserien med Malmö och har också hunnit med att dopa sig via en otillåten få-håret-att-växa-kur för något år sedan.

H65 var inte med i the final 8. Däremot spelades det ett b-finalspel, parallellt, i Lundbystrand. Där minns jag att RP och Kroppskultur var med, kanske även H65 men har aldrig stött på deras lag i min årgång så kan inte referera till dem. Vet inte hur många lag som spelade detta b-finalspel.

pelle sa...

Fantastisk redogörelse Rille!!

pelle sa...

Verkar vara mycket att göra på jobbet förresten.... haha

Söderberg sa...

Tack! Men det är långt ifrån lugnt på jobbet, Pelle. Detta är inlägg som jag kör copy-paste på, förberedda helt enkelt. Hade en liten fikarast så passade på. Nu är lunchrasten slut. Som vanligt en klok lunch med Asp, Lars och Mattis. Larsas jobbarpolare Henke är ju fin också...haha

NIklas sa...

Statistik hämtat från Handbollboken 97/98.


PSM Steg 5, 7-9 mars -97

Grupp 1B
IFK - Wasaiterna 31-16
IFK - Söder 23-18
IFK - Sävehof 16-43

Sävehof 4p
Wasaiterna 4p
Söder 4p
IFK 0p

Match om 7/8 plats
IFK Nyköping - IFK Skövde 15-24


För övrigt samma år då herrarna kom 2a efter ÖSK i division 3 och fick spela kvalserie mot Väntorp/Solna, Ludvika och Norrfjärden - Väntorp/Solna och IFK gick upp i division 2.

Söderberg sa...

Va ballt, Niklas! Den boken skulle jag vilja kolla i, en fröjd för oss statistik-älskare! Mitt minne svek mig rätt bra i mitt inlägg och resultatet mot BK Söder fast du, Niklas, hade väl bara vänt på siffrorna antar jag?!

Stod inte matchen mot Tyresö med? Tror inte vi mötte Skövde i den sista placeringsmatchen om 7-8. Det var väl i "semin" där det skulle avgöras 5-8? Nyköping-Skövde resp Tyresö-Söder? där vi fick möta Tyresö i 7-8 och Söder-Skövde 5-6? Vill inte tro att jag minns så fel för vet att vi var sjukt slitna i sista matchen (Tyresö?) och där vi luftade hela gänget. Typ hela första 6:an var trasiga och kunde inte spela.

Niklas sa...

ah.. stämmer, vände på resultat mot Söder!

Tyresömatchen var tyvärr inte med och Skövde stod som 7a.
Men har ju svårt att se att du typ hittat på en match bara så där.. så de lär ju missat den eller blandat ihop det på nåt sätt.. var ju inte med nåt resultat i boken från matchen om man skulle få spela om 7/8 eller 5/6

Söder sa...

Har ändrat lite information i inlägget, tack vare dig. Bra att du räddade upp där Niklas. Som du säger så har jag nog inte hittat på en match bara sådär. Skulle tro att de gjort fel där.

Ska försöka få tag på vår gamla statistiguru, Staffan, för att se om han har alla resultat någonstans.