måndag 25 oktober 2010

Hallå Tumba, hallå Hampus!

Hampus Asp, den andre och siste spelaren som lämnade oss inför säsongen 10/11. Han var nyckelspelaren som var en lika viktig kugge såväl framåt som bakåt på handbollsplanen. Hampus spelar numera i allsvenska IFK Tumba, en av favoriterna till att vinna serien och gå upp i Elitserien. Vi har tagit oss ett snack med denna bedårande kille och Christer Sjögren look-a-like.

Här kämpar Hampus mot Hallby i en match Tumba vann med 37-31. Hampus blev matchens lirare efter att bl.a. ha gjort 7 mål.

Hej Hampus Asp, denna stora, ståtliga och rejäla gosse. Hur är det med dig?
Tjena Pops! Det är bara bra med mig, jag har precis kommit hem från idrottshuset här i Tumba och gett kroppskultur deras första förlust för säsongen, så det är bra jävla skönt!

Var bor du och vad är det för storlek på lägenheten?
Jag bor en kvarts promenad från hallen, men har blivit för mycket stockholmare så det blir ofta bussen dit! Segersjö heter området jag bor i, en tvåa på nästan 60 kvadrat. Innan mig bodde en familj på fem medlemmar här så jag har gott om plats.

Trivs du bra i Stockholm och Tumba?
Jag trivs mycket bättre än vad jag trodde. Det har gått fort för mig att komma in i laget och storstadslivet.

Trivs du bra i IFK Tumba?
Mycket! Det är ett skönt ungt gäng, jag är bland de äldre i laget! Och en STOR faktor att jag trivs så bra här är för att vi har fotboll som uppvärmning 3-4 gånger i veckan!

Vad är det du pluggar? Var pluggar du? Hur går det? Känns det rätt?
Jag pluggar till byggnadsingenjör på KTH. Än så länge känns det mycket bra, jag har klarat av första perioden felfritt och imorgon börjar period nummer två med nya kurser. En tolftedel av utbildningen är avklarad nu!

Har du sett någon av våra matcher nu under säsongen? Vad tycker du, av det du sett, vi behöver förbättra? Vad ser du är den stora skillnaden i vårat spel i år mot förra året?
Jag har bara sett premiären mot Eskil, och det såg ju riktigt bra ut. Oväntat att Norrhammar skulle avgöra den matchen. Sen har jag inte sett någon mer seriematch, men jag följer er noga. Det blir väl lite annorlunda spel för er i år, Andreas in och jag ut, visst är vi bröder men vi är olika spelartyper. Han har skött sig riktigt bra ju, utifrån vad jag sett och hört! Det IFK behöver förbättra, vilket gäller varje år, är att hålla mer jämnhet i matcherna. Jag vet att IFK kan slå alla lag i serien, och håller man jämnhet i sitt spel så ligger avancemang in långt borta!

Kan du inte beskriva lite för oss hur en träningsvecka ser ut för dig i IFK Tumba?
Vi tränar alla kvällar i veckan utom fredag, och så har vi träning varje lördagsmorgon. Alla pass är dubbelpass, ett av dom är alltid handboll. Sen är det väl 70/30 fys/teori. Teorin består ofta av videogenomgång där vi granskar våra motståndare inför match.

Vem är du, handbollsmässigt, mest imponerad av i ditt nya lag och varför?
Måste jag säga en så säger jag Helge Freiman. Dels för att han är så jävla snygg, nästan lika snygg som jag. Men också för att han är en riktigt duktig handbollsspelare med stor talang.

Var får du spela på planen? Hur går det för dig?
Ytternia, lika mycket vänster som höger. I försvar har det varit blandat tvåa trea, men mest spel som tvåa nu på senare tid. Det har gått över förväntan måste jag säga, trodde verkligen inte det skulle gå så här bra som det gjort. Jag har fått mitt skytte att fungera bra i alla matcher utom Ystad borta.

Målsättning för laget?
Elitserien

Hur är stämningen på hemmamatcherna? Hur många brukar dyka upp?
Det är cirka 400 skulle jag tippa på, men ljud och ljus är bättre här än i Sporthallen (märkligt).

Skillnader mellan div 1 norra och Allsvenskan?
Större jämnhet i lagen här, och de är överlag mycket bättre. Man slipper Högdalen och andra skithallar också, men resorna är mycket längre. Förutom Djurgården och Rimbo så är Hallby närmsta bortamatchen.

Hur tror du vi i IFK Nyköping skulle hävda oss i Allsvenskan?
Svårt att säga, vi piskade ju Rimbo förra året och de har tagit en del poäng i år i Allsvenskan. Jag tror att IFK skulle få kämpa för att klara sig kvar, men man skulle klara av det.

Hinner du fiska något däruppe eller blir det när du är hemma i Nyköping och hälsar på? Största fångst här i höst?
Jag har varit hemma några svängar och då har det blivit ett par turer med båten. Största är väl nån tvåkilos-gädda bara, men ingen krok i tummen denna höst!

Hur mycket saknar du oss?
Mycket såklart, säg till när det är lagfest! (nu skriver jag så här för jag vet att ni hade fest igår, tack för inbjudan, jag är inte bitter...)

Är du bäst tränad i laget? Om nej, vem är det och vad är skillnaden mot dig (Fys som kondition).
Jag och en stålfinne är starkast i laget, men löpstarkast är jag verkligen inte, där brukar jag ligga i den bakre klungan.

Skjuter du hårdast i laget?
Nej, det gör Stålfinnen, Sebastian Johansson.

Har du någon koll på spelarna i Allsvenskan. Vem är bäst, enligt dig?
Svårt att säga, jag får återkomma i jul när vi mött alla lag.

Har ni några Golden 90's i laget? Om ja, är de lika underhållande som våra egna?
Ja, det finns många 90-talister i laget, den ena skönare än den andra. Men paret Lennartsson/Göransson är nog i en klass för sig i handbolls-Sverige.

Det pratas fortfarande om dina stora händer, att du har lätt för att greppa bollen (vi som har barnnävar är avis). Har du störst händer i IFK Tumba? Fötter också?
Hahaha, ja, jag har störst händer och fötter även här!

Åker ni storbuss till matcherna?
Minibuss är inget alternativ, vi till och med flög till Ystad, och på lördag tar vi tåget till Göteborg! Måste vara skönt att höra va?

Vem sköter prottot i ert lag? Ska vi be Rolle ge honom/henne lite tips?
Tommy Selander sköter det, än så länge prickfritt. Haha, Rolle var ju strålande med Dalins personnummer minns jag!

Har du något annat kul att berätta?
När jag blev presenterad som nyförvärv här i Tumba, så var det på en allsång i augusti, då blev jag presenterad som Christer Sjögren inför 500 pers.

Avslutningsvis Hampus, ett stort lycka till med handbollen och studierna och vi hoppas att du en dag kommer hem till Nyköping för mer spel i IFK. Vi har all anledning att återkomma till dig under säsongen för fler rapporter om din framfart i IFK Tumba. Se nu till att studera duktigt också!
Tack så mycket. Blås på där hemma nu. IFK - Heja

Inga kommentarer: