torsdag 21 oktober 2010

Hallå Peking, hallå Tobbe!

Inför denna säsong har IFK tappat två, med division 1-mått mätt, riktigt duktiga handbollsspelare. Synd för oss. Hampus Asp valde att pröva lyckan i IFK Tumba, ett lag som så sent som förra säsongen var något mål från att ta sig upp i elitserien. I år är de stora favoriter till att vara med och vinna Allsvenskan. Denna blogg kommer att snacka lite med Hamp The Champ framöver, var så säkra.

Den andre, som lämnade oss senare på sommaren, var Tobias Johansson. Han är numera bosatt nere i Peking där han bombar loss och visar sin goda speluppfattning i Norrköpings HK. Hans huvudsakliga uppgift, under de kommande fyra åren, är att utbilda sig till hoppreps-jobbare som det heter i folkmun. På examensbeviset kommer det dock att stå "lärare i fritidshem". Tobbe är först ut i denna intervjuserie som berör spelare som lämnat IFK Nyköping till denna säsong.
Ni ser, på bilden, hur läckert Tobbe försöker fånga bollen, med ovansidan av handen. Ett konststycke som inte Eskil-spelarna verkar vara med på. En av Tobbes fina egenskaper, att lura motståndarna med aviga rörelser.

En spelare av Tobbes kaliber måste så klart vara sjukt välkommen i en division 3-klubb. Det framgår inte minst av media nere i Peking, läs mer här!

Hej Tobbe, är allt bra? Några krämpor?
Hej! Jotack, det är bara bra med mig. Har precis tillbringat veckan hemma hos mamma och pappa i Nyköping och spenderat dagarna med att läsa en massa roliga pedagogikböcker och jag har även hunnit med att fritidsjobba på Långsätter. Ett skönt avbräck från skolan faktiskt. Några krämpor kan jag inte rapportera om, slut i huvudet har man ju alltid varit så det är ju inget nytt.

Hur har det gått hittills för laget?
Det har gått över förväntan tror jag. Jag tycker att vi borde ha vunnit de flesta matcher med 5 febollar till men med tanke på att de flesta bara spelat junior och division 4-handboll innan så har jag insett att vi har gjort det bra. Nu gäller det bara att orka hela säsongen vilket jag inte tror ska vara några problem då de flesta fortfarande är unga och hungriga. En topp-3 placering är något vi siktar mot och något jag tror vi ska klara av, beror på om alla lag gör som Täby eller inte då det av 12 lag är 9 farmarlag.

Hur har det gått hittills för dig?
Det har varit lite blandat. Har blandat bra insatser med betydligt sämre insatser. Första matchen mot Erping (torsdagkväll 20.20 i Lambohovshallen för övrigt, GLAMOUR!) blev det 8 baljor (3 straffar). Fick skällning av Robban att det var dags att sätta lite fart på benen men det gick ganska segt hela matchen. Andra matchen borta mot Miffe så gick det inge vidare, hyffsad bakåt men usel framåt, 2 mål. Noterbart är att jag blev punktad sista kvarten när den duktige Petter BARA gjorde 10 mål. Fel-coachat? Tredje matchen innebar första hemmamatchen inför 150 personer i Mässhallen, bra för att vara division 3. Första matchen jag var nöjd med efteråt och lyckades panga dit 10 bollar på 45 minuter innan det blev till att slicka mittlinje igen. Senast blev det Eskilstuna och säsongens första torsk. Inga kommentarer! (Storbuss för övrigt). Nu i helgen väntar Extra (heja) i Norrköping, ska bli kul och möta lite Nyköpingsfolk. Summa summarum så blir det lite annorlunda i tempo och tajming men det kommer ju längre säsongen lider.

Position?
69:an? Skämt åt sido så har jag hållit mig till nio meter än så länge. Allt från DRÄP vänster till framspelare på högerni.

Har du nämnt för tränaren att du även kan stå i mål? Även om du inte tog någon boll på träningen när du gästade oss så kan du ju stå där och se ut som en målis.
Nej, den talangen får jag visa i ett senare skede. Hur svårt kan det vara, bara att ta bollen ju? Och förresten så tog jag fler skott än Pelle, nästan i alla fall.

Du kan väl inte påstå att du missat att nämna för tränaren att du är grym på M6? Din första match som M6, träningsmatchen borta mot Swithiod, gjorde du ju 9 baljor. Grym var du.
Jag har försökt lagt in en liten hint om det men jag jobbar fortfarande på det. Med mina gadget-armar så har jag fördelar mot många i tanke att fånga bollar. Jag ska ta ett snack med Kongo imorgon och se om vi kan komma fram till en lösning. Jo, den matchen var trevlig faktiskt. Det gäller ju att sätta en hög nivå från början, eller hur?

Vem saknar du mest från ditt gamla lag (IFK)?
Det är nog ingen speciell, snarare den lagkänslan som finns/fanns när vi var tillsammans. Finns många fantastiska personer i klubben som man absolut saknar.

Har du börjat prata östgötska än?
NEJ, det hoppas jag verkligen inte. Men risken är stor då jag hela dagarna umgås med östgötar. Har dock försökt att införa språktest i gruppen men det går sådär. När det inträffar är det dags att flytta hem!

Har du något övrigt kul att förtälja?
I övrigt så är det ett väldigt skönt gäng även nere i Norrköping. Högt i tak och mycket gliringar, sprecis som det ska vara i ett lag. Sen är det jävligt kul att ha återförenats med min ungdomsledare Robban Krantz (läs: KONGO). Saknar dock det något hetsiga humöret men det har vi efter Eskil-matchen bestämt att det snart kommer tillbaka. Dessutom har han tagit med sig en del Nyköpingshumor ner till Norrköping och lämnat det tråkiga hemma så helt svår har inte flytten varit.
-----------------------------------
Vi tackar Tobbe för intervjun och önskar honom lycka till, i alla matcher förutom den på lördag - mot HK Extra (heja). Tobbe, hälsa till Rolle att vi saknar honom och hans protton!

3 kommentarer:

Antal sa...

Ha ha ha ja han kan göra en del den där mannen... Tränade ju honom tillsammans med Kongo i många år, han har bjudit på en hel del snygga inspel och avslut genom åren... Punkt finns det risk för ;-) Samtidigt känns det sjukt tråkigt...

Söder sa...

Visst är det tråkigt att punkta, Antal! Kolla först om han har en bra dag ;-)

Mackan sa...

JUDAS