måndag 30 april 2012

Han gillade den kvinnliga publiken bäst

Jag hoppades, som jag skrev i ett tidigare inlägg, att jag skulle få några svar från vår nya målvakt Daniel Andersson. Nu är intervjun klar!

Du är klar för spel i IFK Nyköping. Ett kontrakt på 1+1 år är skrivet. Härligt! Ställer du upp på några frågor till bloggen?
- Självklart ställer jag upp på några frågor till din fantastiska blogg.

Bra där. En klassisk fråga, hur känns det?
- Det känns verkligen asbra, känns helt fantastiskt att få följa med på detta tåget. 

Vad var det som fick dig att välja spel i IFK Nyköping?
- Först och främst så är det ju Simon Skuthälla som har tjatat hål i mitt huvud om hur bra Nyköping var. Och sen när jag var där så kändes allt helt rätt. Allt känns väldigt proffsigt och bra. Och sen så får man ju inte glömma eran publik, att spela inför 500 personer skojar man inte bort. 

Nej, verkligen inte. Det är fantastiskt faktiskt. Innan du kom hit och tränade, vad visste du då om staden Nyköping och IFK?
- Om staden visste jag inte så mycket mer än att det finns ett campus, 13 pizzerior och ett Max. Har faktiskt haft en blöt kväll i Nypan också! Om IFK visste jag bara att ni har 500 personer på läktarna varje match. 

Då kan jag passa på att upplysa dig om att vi faktiskt har två Max. Dessutom två Mc'Donalds och ett Burger King är på väg. Och så har vi en massa gatukök också. Men det är ingen mat för en handbollssp...*host*. Vad är ditt bästa handbollsminne hittills i din karriär?
- Det kan ha varit när vi gick till steg 5 i JSM med BK Heid, helt utan några landslagsspelare utan vi var bara ett gött krigargäng.

Vad är du för målvaktstyp?
- Jag är lite som en fattigmans Heinevetter. Och med det menar jag att jag är en inspirationsmålvakt. Jag är väl snabb och orädd också.

Du har även spelat i Tyskland i två år. Berätta!
- Jag spelade i MTV Vorsfelde, det ligger drygt 5 kilometer utanför Wolfsburg. Serien var väldigt märklig. Topp-3 i serien hade kunnat spela i Allsvenskan och ibland så mötte man killar som hade spelat i Bundesliga 1-2 år innan och sedan nästa veckan kunde man möta bottenlagen som var helt urusla. Men som alltid hade mycket publik. Efter varje vinst så var det fri öl och en back stod i omklädningsrummet. Jag råkade även bli en profil för jag var den enda utlänningen i laget. Svenskar är väldigt poppis där nere efter allt bra IKEA har gjort. Det var en rolig tid och att ha lärt sig tyska är ju alltid bra.

Lokalkändis i tidningen Vorsfelde som tomte

Spännande! Det är även så att du jobbar på Carlings. Hur är det med ditt eget klädmode?
- Ja, jag gör ju det. Jag klär mig ju alltid snyggt så på så sätt är jag väl intresserad av mode. Jag har alltid gillat kläder. I Tyskland skrattade de alltid åt mig, men vad ska man säga? Tyskar är väl inte direkt kända för sin klädsmak.

Haha, det där vet du nog bättre än mig. Sista frågan då, vad önskar du dig mest av allt just nu?
- 3500 kronor till hyran.

Soft! Lycka till med hyran. Ha det gött och välkommen till oss i Nypan!
- Tackar, ha det gött du med, så ses vi snart! Puss!

Puss!

***

Min högstadietyska räckte inte hela vägen för att förstå texten i artikeln här ovan så jag tog mig mödan att skriva av hela skiten på Googles översättning. Där fann jag ett rätt skönt citat från Danne:

- Aber ich mag die Mannschaft und die Zuschauer - besonders die weiblichen, scherzt der 20-Jährige.

Efter några smärre grammatiska ändringar borde det bli:

- Men jag gillar laget och publiken - särskilt den kvinnliga, skämtar 20-åringen.

Jag känner redan att det här kommer att bli en härlig citatmaskin i media till nästa säsong. Underbart!

2 kommentarer:

Anonym sa...

När kommer herr Söderbergs all star team ?

Söderberg sa...

Jag väntar på det sista lagets svar och sen gör jag en sammanställning av allas All Star Team. Hoppas kunna lägga ut det här i veckan.