fredag 27 april 2012

Lövgrens lyxiga problem

Och här kommer lite OS-snack som jag hade med Stefan Lövgren.

Har ni allt klart med planeringen inför OS?
- I stort sett är det klart. Vi håller på att planera resor för fullt. Damerna kvalificerade sig så tidigt så vi kunde ligga tidigt i den planeringen. Att det är mycket planering ser jag som ett lyxigt problem när det innebär att Sverige ställer upp med både dam- och herrlandslaget för första gången i OS historien.

Var kommer ni ladda upp någonstans?
- Vi kommer att starta gemensamt på Bosön med testverksamhet och så vidare. Sen försvinner damerna och herrarna till olika orter. Damerna kommer köra fys och kondition i Uddevalla. För herrarnas del är det inte klart i dagsläget. Herrarna ska sedan till Kroatien för matcher och träning. Damerna har ett läger i Portugal. Herrarna kommer sedan hem och spelar Scandinavian Open i Kristianstad 19-20 Juli . Motstånd där blir Danmark, Norge och Island. Härligt för publiken att kunna ta del av denna turnering på hemmaplan. Damerna avslutar sin uppladdning med Scandinavian Open i Norge där motståndet är Norge, Danmark och Frankrike.

Kommer det tv-sändas?
- Ja, det kommer sändas i någon tv-kanal men det är inte klart i vilken än.

Känns uppladdningen inför OS bra annars?
- Vi tycker vi har den uppladdningen vi behöver.

Vad tror du om Sveriges chanser i dam- respektive herrklassen?
- Återkom gärna efter lottningen den 30 maj.

Vilka nationer blir topp-3 i OS på dam- och herrsidan?
- På herrsidan rankar jag Frankrike och Danmark som de två starkaste ihop med Spanien. Närmast efter dem kommer Kroatien. Vad gäller damerna är Norge klar favorit. Även Frankrike är med där. Efter dem är det mer öppet och även på damsidan är Kroatien starka. Många lag har inte den där bredden som de här lagen har.

Jag läste att Wislander fick en t-banestation uppkallad efter sig i London till OS. Har du fått något liknande i någon stad, eller någon gata uppkallad efter dig?
- Haha, nej, det har jag inte fått. Men jag har däremot fått tröjan upphissad i arenan i Kiel tillsammans med Wislanders. Jag tycker det är kul för handbollens skull att en handbollsspelare fick sitt namn på en t-banestation till OS.

Hur många tröjor har de hissat upp i Kiels arena?
- Fyra stycken.

Inga kommentarer: