torsdag 23 juni 2011

Tyresö IF - ett hypat lag?

Okej. Här ska ni få ett långt inlägg med en massa text men först och främst: På vilket sätt har jag hypat (läs: hajpat, eller upphaussat om ni så vill för er som inte är bekanta med uttryck och stavning av nya och coola ord) Tyresö IF? Ett par stycken har kommenterat ett inlägg här tidigare och menat att bloggen (jag i det här fallet) hypat Tyresö IF. Den andra menade att Brejding har en tendens att alltid hypa sina lag till något bättre än vad de egentligen är.

Fick lust att kommentera dessa för att klargöra ett par saker. I brist på annat att skriva, haha.

Alltså, en läsare kommenterade att Brejdings lag alltid hypas till något bättre än vad de egentligen är. Hmm, tänkte jag. Jag känner bara Brejding från tiden i Djurgårdshof. Inte innan. Undrar om läsaren också refererar till denna tid? Det var alltså ett Djurgårdshof som för ett par år sedan trodde att de skulle bli ett topplag med alla nya spelare i laget. De hade någonting på gång. De ville någonting. Try out-dagar som ledde till en massa nya spelare. För många nya spelare? Spelare som levde på gamla meriter? Ibland lyckas sådana satsningar men det vanligaste kanske ändå är att det slutar med ett medelmåttigt resultat, eller sämre än så. Det blev väl en mittenplacering eller något sådant den gången, om jag inte missminner mig.

Det är svårt att bygga ett lag som de gjorde den gången. Men Djurgårdshof var säkert medvetna om det. De vågade. Och fick skit från alla håll och kanter. Men de genomförde det ändå. Modigt gjort. Som tack för det ville alla lag göra sitt livs match just mot dem. Extra tändvätska alltså.

På pappret var det möjligt att de hade någonting för toppen. Men träningsdosen och hjärtat för föreningen kanske inte riktigt fanns där i alla lägen för att nå en topplacering. Synd ändå att klubben nu helt rasat ihop. Vi hade många härliga drabbningar sinsemellan.

Vad gäller Tyresö IF, Brejdings nya lag, så är det främst jag och ingen annan som hypat upp laget. Om nu en namngenomgång av de spelare jag känner igen i truppen är att kalla för att hypa. Jag skrev att laget är ett material för toppen med eventuella värvningar av Brun och Eriksson från DIF. Ja, fullt möjligt. Är det också att hypa genom att kalla ett division 1-lag, som Tyresö IF nu är igen, för en av favoriterna i Eken Cup där endast ett juniorbetonat och allsvenskt DIF låg högre upp i seriesystemet? Nja, skulle inte tro det. Men man får tycka vad man vill så klart.

Mer om Tyresö och Brejding då. Visst, jag träffade Brejding på Handbollskryssningen och då menade han att de har en stark trupp. Har också växlat några ord utöver det. Han tror på sitt lag. Inget snack om det. Men är det att hypa? En tränare ska tro på sitt lag, eller hur? Brejding är rak på den punkten känns det som och han känner mycket väl till vad division 1 norra går för. Tror nog han kan göra en rätt bra bedömning på var hans lag borde kunna hamna i kommande års upplaga av serien. Han sa väl redan under förra säsongen att hans manskap var ett bra division 1-lag. Möjligt att han hade rätt redan då. De lag som vinner sina division 2 serier brukar i alla fall hänga kvar i ettan.

Hans Tyresö vann division 2 östra. Överlägset. 18 matcher, 17 segrar och en oavgjord. 139 plusmål. Fast vad var det för klass på serien då? Om vi ska kolla på tvåan och trean i serien, alltså HK GP och Matteuspojkarna, så slogs de ut av trean och fyran i division 2 norra, Sollentuna HK och AIK. Tvåan Hornskrokens IF hoppade som bekant av kvalet. Att vi sedan avfärdade Sollentuna HK enkelt och HK Tyrold vann med några bollar mot AIK visar ändå att klivet till ettan är stort. Speciellt från division 2 östra som uppenbarligen är sämre än den norra serien, med ovan nämnda siffror i åtanke.

Men detta borde då knappast stärka Tyresö IF:s aktier, eller? Jag tycker i alla fall att det är ytterst anmärkningsvärt att gå obesegrade genom en hel serie. Oavsett om man är det överlägset bästa laget. Se på DIF för två år sedan. De fick stryk till sist efter att ha varit obesegrade till den sista omgången. Rimbo visade där att motivation slog klass, vilket brukar vara fallet. Den minan gick inte Tyresö IF på. Vidare så har Tyresö IF en stomme i laget som varit med och krigat i division 1 norra några säsonger förut. Nu är alla dessa yngligar ett par år äldre. Förmodligen också bättre spelare (hoppas vi andra också blivit bättre) och dessutom fyllda med självförtroende efter en grym säsong.

Den ena kommenteraren tror att de kommer få det svårt och därför ligga till i den nedre regionen. Det är fritt fram att tycka vad man vill men jag tycker att Tyresö IF har ett skapligt lag för division 1 som det redan ser ut efter att ha gjort en snabbkoll i mitt minne från senast jag spelade mot laget, minus en grym Bergman och en rappare Grahn. Nu kanske nyförvärvet Falk Hansson i kassen blommar ut också? Om de dessutom skulle få över Brun och Eriksson från DIF kryddat med Holmberg från HK Tyrold lär de definitivt bli ett topplag. Du som kommenterade att jag hypat Tyresö med dessa förutsättningar kanske inte har så bra koll på division 1 norra kommande säsong? Tycker nämligen att den kommer att tappa i slagkraft för att döma serien redan nu. Jag tänkte skriva mer om detta till imorgon.

***

Till er läsare. Kul att ni ändå kommenterar och säger emot, säger ifrån, kommer med nya synvinklar. Säger någonting. Det blir alltför ofta enkelspårig kommunikation. Visst, jag och Pelle tycker vad vi tycker men det är kul att höra annat ibland också. Bl.a. därför som jag gick loss på dessa två kommentarer och skrev denna uppsats här ovan. Fast vänta er inte denna respons på alla kommentarer hädanefter.

Fast det är ett bra inslag så här års när det lider nyhetsbrist inom handbollen. Och vi vill väl inte att bloggen ska dö ut helt nu under sommaren? Neeej, ska ni svara då! Alla andra tar ledigt, eller alla andra, det är ju bara vi och Flincken på Aftonbladet som skriver och nu har han lagt sin blogg på is till augusti.

Så, kommentera gärna fortsättningsvis och gör det oftare och mera. Tyck till och liva upp handbollen nu i sommar!

***

Imorgon trycker jag alltså ut en text med en himla massa ord bara för att Treijner & Söderberg ska leva lite även fast det är midsommarafton. Där sticker jag ut hakan och tycker till om division 1 norra 2011/2012. En grov tippning av tabellen men även en ganska ytlig genomgång av alla lagen. Ryktena är många. Informationen knapphändig. Men jag gör ett försök ändå. Nödvändigt? Kanske inte men ni får något att läsa och det kanske blir en diskussion.

Så återkom gärna, fast det är midsommarafton imorgon, och läs.

***

Tycker att det har varit alldeles för lite fiske här på bloggen den senaste tiden. Axel "Shoulder" Eriksson är inne på samma linje. Tur då att IFK Tumbas Hampus Asp är ute och fiskar med framgång. Den här feta abborren drog han upp häromkvällen.


Inga kommentarer: