söndag 26 juni 2011

ÖSK:s Fredrik Ruud var på besök

Den sista kollektiva träningen, innan den egna träningen tog vid, innehöll ett nytt ansikte. Fredrik Ruud från Örebro SK var på plats. Han stegade, passade, sköt, dök i luckor. Ja, det mesta som man brukar göra på en handbollsträning hann även Ruud med.

Vad fick du för känsla efter ditt korta besök i Nypan?
- Jag tycker att det verkar som att ni har en väldigt duktig tränare som tar det på allvar. Han verkar ha allt väldigt uppstyrt och ett stort kunnande inom handbollen. Vilket jag gillar och tycker är väldigt bra! Träningen var bra tycker jag utifrån de spelare som fanns till hands. Det hade väl självklart vart roligare om båda målvakterna varit med. Fast alla spelare gjorde det bästa av situationen som var och genomförde en bra träning. Känslan jag fått är att det verkar vara ett bra gäng. Jag tyckte att alla verkade ha roligt och trivdes med varandra på träningen, vilket är mycket viktigt i ett lag. Jag har ju bara varit med en träning, och ska väl inte säga för mycket, men jag tycker det verkar som en väldigt bra klubb, med ett härligt lag som vill ta sig upp till toppen.


Foto: Emil Alexander Szwarcwald, oskhandboll.se

Hur ser det ut i Örebro SK så här års? Har ni kört på bra med försäsongen?
- Örebro har kört igång med försäsongen för lite över en månad sen skulle jag tro. Laget vad jag vet, består nu mest av juniorspelare, med ett fåtal seniorer kvar, likt säsongen som har varit. De som kan, har tränat på bra för att ta en plats i truppen för kommande säsong. Sen finns det ju alltid folk som jobbar osv. som inte har möjlighet att träna lika mycket som alla andra.

Ni hamnade i mitten där i division 2 östra. Hur var säsongen för er?
- Vi kom på sjätteplats i en säsong som vi visste skulle vara tuff. Vi förlorade en del seniorer som har varit viktiga för laget och hade mycket rutin. Det kom istället upp många nya ungtuppar i truppen som skulle ta plats, och vi hade nog ett av de lagen med minst rutin i. Men vi kämpade hårt och får väl säga att vi blev nöjda med att bli ett mittenlag i division 2.

Hur gick det för dig?
- För mig var det en lyckad säsong. Jag fick väldigt mycket speltid, dock bara oftast i anfall och inte lika mycket i försvar som jag hade velat. Jag utmärkte mig väl som en av de bättre i laget, och fick ta mycket ansvar, vilket jag tror utvecklade mig en hel del som spelare. Jag blev klart bästa målskytt i ÖSK denna säsongen, vilket jag även blev föregående säsong fast inte med lika stort antal mål till nummer två som denna säsongen. Så jag tycker att det klart har varit min bästa säsong i tiden hos ÖSK, även om det inte bara är målen som räknas. Jag har utvecklats och gjort en väldigt bra säsong.


Foto: Emil Alexander Szwarcwald, oskhandboll.se

Vad gör du annars när du inte spelar handboll?
- När jag inte spelar handboll så jobbar jag till största del av tiden som finns kvar. Jag jobbar på ett boende för autistiska. Sen umgås jag gärna med de vänner jag har, oftast "handbollsvänner" och spenderar en del tid på gymmet.

Tack för intervjun Fredrik, lycka till och så får vi se om vi ses framöver!
- Jag önskar er all lycka i kommande säsong! Hoppas att allt går bra och att ni når önskat resultat. Hälsa alla, så får vi se om vi ses framöver ja.

Inga kommentarer: