tisdag 19 juli 2011

Treijner & Söderberg på ett smultronställe

Här på tisdagskvällen var halva bloggen tillsammans med Asp nere i Nyköpings hamn för att ta en fika på ett riktigt smultronställe. Ja, det skulle man utan tvekan kunna kalla det. På Aktersnurran sparar man inte på krutet. Här serveras min personliga favorit bland kaffesorterna - Zoégas Mollbergs blandning. Så mustig och elegant på en och samma gång. Ahhh. Ljuvligt.


Asp höll i mitt kaffe för en stund.

Att de sedan fyller upp sina glassdiskar med så många sorter att hjärnan går på högvarv när man ska bestämma sig, gör detta till det perfekta stället att chilla på en förmiddag eller lunch. Eller varför inte en eftermiddag eller kväll? Fast det spelar egentligen ingen roll för de har öppet nästan jämt, hela veckan lång.


Två kulor i en bägare med lite Mollbergs kan aldrig gå fel.

Så, Brejding, det var egentligen hit jag borde ha tagit dig den där söndagskvällen. Då hade du fått se och uppleva en mer rofylld sida av Nypan och inte en stressig E4 hos dina konkurrenter på MAX. Hör av dig om du har vägarna förbi igen så tar vi Aktersnurran.



Det ryms också många sommarjobbare på caféet och det är faktiskt lite handbollsfolk som fått jobba/jobbar här: Hampus Asp, Joline Asp, Niklas "Fogel" Fogelgren, Mattias Westerlind och Ida Rylander. Möjligt att jag glömt någon.

Det var också här som Hampus drog sin mycket roliga, spontana och oskyldiga kommentar till en glassugen kund som sedan hamnade direkt i Svarta Boken.

- Jag vill ha en stor glasskula!
- Det är lugnt, mina kulor är de största.

***

Asparnas Caperiotumba drar ju igång sin kollektiva träning nu på fredag. De rivstartar på en gång.

- Vi kör 11 pass nu fredag till söndag, berättade Asp för mig efter en mun Zoégas.

Ska man vara avundsjuk på det?

Se upp för Caperiotumba sen!

1 kommentar:

Aktersnurran sa...

Glassmorsan tackar för smygreklamen och hälsar alla hjärtligt välkommna ner till Aktersnurran.