måndag 4 juli 2011

En fika med Brejding

Tyresös tränare Brejding hade vägarna förbi Nypan igår. Målet var att hämta upp några resenärer från Skavsta, däribland djurgårdaren Timmy Sundin som för övrigt verkar vara en riktigt hygglig fotbollsspelare i ett division 3-lag. Men innan upphämtningen skulle ske kände Brejding att det skulle sitta på sin plats att ta en fika med Sveriges bästa handbollsblogg.

Klockan 20 en söndagkväll i Nypan är det bara Max och McDonalds som har öppet. Tyckte att det var hög tid för Brejding att testa en konkurrent så jag föreslog ett besök på Max, vilket också var det smidigaste för mig geografiskt sätt. Han är som kanske bekant restaurangchef på en McDonaldsrestaurang. Men han bjöd på den eftersom det var min hemmaplan.

Det hela började med en läskig tajming där vi bägge nådde parkeringen i princip samtidigt. Kändes konstigt på något att skaka tass med Brejding en söndagkväll i Nypan utanför Max. Men förbaskat trevligt och ett skönt initiativ.

- Det är ju inte så ofta man är i Nypan så jag tänkte att det skulle sitta fint med en fika och snacka lite handboll, menade Brejding och ingen blev gladare än jag. Det är inte varje dag man sitter ner med en kombatant och ventilerar spelare, lag och silly season.

Brejding märkte direkt av en viss småstadskänsla när vi äntrade hamburgekedjans neonupplysta byggnation. Kaffet fick vi nämligen ta direkt från disken via en kaffetermos. Det kan även jag erkänna att det kändes lite b-betonat. Men det var ju inget fel på innehållet, skulle det visa sig.

Ja, vi hann på denna dryga timme avhandla det mesta om division 1 norra, lite Allsvenskan och lite Elitserien. Finns precis hur mycket som helst att snacka om. Kul att få höra lite bakomliggande storys och få lite mer kött på benen, utan att avslöja för mycket.

Vi fick väl heller inte riktigt ihop det här med Hammarby. Deras omfattande skulder och målet att ändå ha något stort på gång till seriepremiären där bajenfans ska sluta upp och bidra. Hur skulderna på så sätt kan få vänta några månader till när de egentligen skulle vara betalda igår. Vad händer sedan med Täby som gått över till Tyrold och om konkursen nu blir ett faktum, vad kommer då hända med Tyrold? Ja, alltså, var kommer alla spelarna ta vägen?

Oundvikligt att inte nämna bröderna Asp och det ska onekligen bli spännande att se vad de kommer att uträtta i Caperiotumba nästa säsong. Det gick ju rätt bra för oss när de fick spela tillsammans för två år sedan. Det var också från den säsongen Brejding plockade fram ett av sina IFK-minnen.

- Det var i Sjöstadshallen när ni förlorade mot DIF och Andréas Asp gjorde 14 mål. Synd att Hampus inte var med i den matchen. Då hade ni vunnit.

Det tror jag med att vi hade gjort för nu slutade matchen 30-29 (18-11) till hemmalaget och de fick därmed revansch (vi vann hemma med 34-25 efter samma halvtidssiffror som i returmötet). Andréas gjorde "bara" 10 mål i första matchen. Brorsan 8 mål.

Efter slakten i Nypan denna Handbollsfredag går det ju inte annat än att tänka på, den till Djurgården återvändande tränaren, Leif Wirdfors skrift på deras webbsida efter matchen:

- Det var inte Nyköping som vann. Det var vi som förlorade.

Haha. Lika roligt varje gång, haha.

Men den dryga timmen på Max gick ju alldeles för fort för min smak. Vi hann med många områden men naggade ändå bara lite på ytan. Men det var gott nog.

Avslutningsvis väntar jag på svar från Brejding ifall jag får släppa ut en viss nyhet men jag kan väl säga som så att jag tycker att Tyresös lag ser rätt intressant ut i dagsläget. Hör av dig Brejding!

Inga kommentarer: