söndag 10 juli 2011

Brun kommenterar klubbytet

Efter att bloggen lade ut nyheten om att de bägge DIF-spelarna Johan Brun och Alexander Eriksson var klara för Tyresö IF kommenterades det friskt. Ingen övergång har synts till på SHF.

Frågan kvarstår. Är de klara för Tyresö IF? Bloggen har kontaktat vänsternian Johan Brun för en kommentar.

Är ni klara för Tyresö IF?
- Nej, vi är inte helt klara för Tyresö än även om det är ett alternativ som ligger nära till hands.

Finns det några hinder i övergången?
- Är väl egentligen inga hinder. Just nu diskuterar jag med Kroppskultur också men det är inget som är klart.

Hur ser du på klubbytet?
- Ja om det nu blir Tyresö så tror jag att det kan vara ett spännande alternativ då de har ett ungt och talangfullt lag som jag tror kan bli starka i år. Sen så spelar ju lillbrorsan där vilket också gör ett eventuellt byte dit roligare!

Men Brejding sa att ni var klara?
- Anledningen till att Brejding sa att vi var klara tror jag är för att vi tillsvidare är skrivna hos Tyresö tills vi har bestämt oss för vart vi spelar nästa säsong. Så på sätt och viss är vi Tyresöspelare.

Ännu en brödrakonstellation i ett och samma lag. Det brukar kunna slå väl ut och för att nämna några som passerat division 1 norra har vi ju Asparna (Caperiotumba, tidigare IFK Nyköping), Tollbringarna (Rimbo) och Östlundarna (Skånela). Det kan alltså bli tal om ännu en fruktad brödraduo - Brunarna.

Vem är lillbrorsan?
- Brorsan heter Oscar och är född 92. Han spelar M6 och har dock precis kommit upp i a-laget och har potential att bli riktigt duktig.

Om man bara tittar på din målfabrikation ser det ut som du kommer från en rätt lyckad säsong i allsvenska DIF trots att ni harvade på i botten. Varför gick det så tungt för er?
- Ja det var tyvärr en hel del som inte stämde för oss under säsongen. Först hade vi inte någon tränare i laget förrän närmare hösten, sen så hade vi problem med för lite spelare i truppen som påverkade oss hårt vid skador under första halvan av säsongen. Vårat spel under säsongen fungerade väl inte heller som vi hade önskat.


Johan Brun skjuter mot Rimbo. Foto: Tommy Kravljanac, Fotopix

Vad har du för mål med handbollen?
- En bra fråga som jag själv inte riktigt kan svara på. I dagsläget spelar jag för att det är kul men självklart skulle det kunna vara kul att pröva på att spela elitseriehandboll någon dag.

Vad gäller elitseriehandboll så spelade du med IFK Tumba för något år sedan. Har du haft några anbud från klubbar i Elitserien till nästa säsong?
- Spelade aldrig med Tumba i Elitserien utan endast i Allsvenskan samma år de gick upp. Däremot fick jag göra några inhopp med Hammarbys a-lag som junior men det var så lite så det anser jag inte räknas. Har inte fått något anbud från Elitserien så det är inget alternativ för i år i alla fall.

Dina styrkor som handbollsspelare?
- Min styrkor anser jag vara skyttet, försvarsspelet och andrafasspelet.

Vad önskar du dig mest av allt just nu?
- Just nu önskar jag mig bara en ruggigt skön semester då jag drar till Rhodos imorgon (Läs idag, reds anm)!

Ha en grym semesterresa och en bra sommar Johan!
- Ha en bra sommar du också!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Hur kan de vara klara om det inte finns registrerat hos SHF?

Auer klar DIF - info om honom, vem e han?

Palmen sa...

Härligt Söderberg att du försöker bringa ljus i transfermörkret, men faktum kvarstår att Brun inte är Tyresös spelare. Ingen övergång registrerad hos SHF = DIF's spelare.

Sedan kanske de har skrivit på någon form av överenskommelse med Tyresö, men det är ju långt ifrån samma sak...

Kan tyvärr inte säga att jag blev så mycket klokare av intervjun. Gör om gör rätt ;)

Jonathan sa...

+1 på Palmens kommentar.

DIF kan ju nu även sätta käppar i hjulet om han nu skulle vilja gå till Kropps. Två lag som spelar i samma serie, varför skulle de vilja släppa honom till en konkurrent?

Här tycker jag faktiskt att Tyresö får ta på sig misstaget. Varför valde man inte att bara fixa övergången i tid? Klantigt.

Ang. Henri Auer så är han en finne (tror jag) som spelat i Guif sedan junioråldern. Har gjort en del elitseriematcher i Guif och petade faktiskt Emil Berggren i J-SM långt bak i tiden då båda spelade på v9. Auer blev dock skadad lagom till finalen och Emil gjorde där succé.
Auer gick sedan till Elverum i postenligan och vann både cupen och serien innan han blev proffs i ett tyskt div.3-lag. Senaste året har han nog inte spelat handboll.

Anonym sa...

Bra värvning?

Jonathan sa...

Ja, jag tycker att det är en bra allsvensk värvning.

Jonathan sa...

Djurgården verkar inte riktigt ha bestämt sig för att släppa Brun och Eriksson iaf. Så här skriver deras ordförande på difhandboll.se

"Spelartruppen är satt - samtliga spelare är klarar för nästa års Allsvenska spel."

Med tanke på att ingen övergång har skett på handboll.info så borde väl detta betyda att DIF räknar med att Brun/Eriksson spelar även nästa år i DIF?

Anonym sa...

Nu tillhör de båda två Tyresö IF i alla fall... och på köpet fick man visst en junior i form av Joakim Haage med moderklubb Tyresö. Säga vad man vill om Djurgården men snabba med pappren är de inte!

Söderberg sa...

Tackar Palmen!

Hahaha, blev inte så mycket klokare heller om de är klara eller inte eftersom Brun menar att de inte klara medan Brejding sa att de var klara. Men jag och bloggen kanske är utsatt för en kupp? :-)

Vi får se om jag fortsätter min research eller om någon av de resp. lagen kommenterar något på sina webbsida kanske?

Lirade för övrigt mot HK GP 2005/2006. Då vill jag minnas att Auer var med där tillsammans med Zacke, Tholin och gänget. Han kommer säkert vara nyttig i Allsvenskan för DIF.

Söderberg sa...

Såg precis också, likt vad Anonym här ovan redan påpekat, att övergången registrerades idag den 12/7.

IK Bolton sa...

Bra blogg !

Lite förtydligande då alla inte kan övergångsbestämmelserna.

Spelare med utgånget kontrakt behöver ej byta klubb innan 30/6. Han kan göra övergång senare, det enda moderklubben kan kräva är utbildningsersättning. Står tydligt på SHF sida.

Söderberg sa...

Tackar IK Bolton!

Jonathan sa...

@IK Bolton

Fast stämmer verkligen det? Utbildningsbidrag får du ju alltid betala oavsett vilket datum du går till en annan klubb. De enda kontraktslösa spelarna som kan gå gratis är ju de som är över 24 och då måste man gå innan 30 juni. Annars är man "kontrakterad" igen.

Om det är som du beskriver så är det ju ingen skillnad på om man skulle gå ex. 15 juni eller 15 juli vilket inte riktigt kan stämma.

Du får gärna kopiera texten som bevisar att du har rätt om du vill. Kanske är det jag som uppfattat det fel vilket jag dock inte tror.

IK Bolton sa...

Hej J ! Står ju klart o tydligt att övergång får ske efter 30/6 om man är överens ELLER kontraktet löpt ut.


Spelarövergångar

När du tänker byta klubb gäller SHF´s tävlingsbestämmelser som reglerar hur övergången får gå till.
I år gäller det födda 1995 och äldre.
Tänk på att om Du skickar in övergångsavgiften 300:- över internet, måste den kompletteras med en ifylld övergångshandling, där moderklubb samt underskrifter framgår.

Datum

1 maj - 15 februari
Under denna period kan övergångar göras.

1 maj - 30 juni
Denna period kan Du byta klubb när Du inte står under gällande kontrakt.
Se dessutom avsnittet om utbildningsersättning.

###1 juli - 15 februari
Förutsättning, föreningarna är överens eller kontraktet löpt ut.###

16 februari - 30 april
Under denna period får inga övergångar ske.
När det gäller övergångar mellan klubbar med samarbetsavtal, se SHF´s Tävlingsbestämmelser kap. 9.
Avtal mellan klubb och spelare