söndag 31 juli 2011

Han är årets nykomling i norsk handboll

Snacka om utveckling! Den 201 cm långe norrmannen Joar Gjerde gick från IFK Skövde HK till Viking Stavanger HK inför säsongen 10/11. Då lossnade allt. Massor med speltid och förtroende och därtill massor med mål ledde till att Joar fick utmärkelsen Årets nykomling i norska ligan och belönades också med att bli uttagen i Robert Hedins landslag. En intressant spelare som Treijner & Söderberg ville ta sig ett snack med.

Frågor på svenska och svar på norska. Håll till godo!

Du gjorde två säsonger, 08/09 och 09/10, i IFK Skövde HK. Det blev inte så mycket spel för dig där och nu blev du utsedd till Årets nykomling i den norska ligan. Vad fick du inte ut i Skövde som du nu så framgångsrikt plockat fram/utvecklat?
- Først og fremst tror jeg overgangen fra 2. divisjon i Norge til Eliteserien i Sverige var brå for meg, både når det gjelder å flytte fra alt hjemme, mangedoblet treningsmengden og selfølgelig mye bedre motstand. Fysisk var jeg for svag og jeg ble for lett. Samt fikk jeg 2 sesonger i Skövde som jeg vokste på og ble bedre og bedre fysisk hver måned! Når jeg begynnte forseongstreningen i Stavanger startet jeg med nye kort og jeg fikk sevtilitt og fortroende fra start, jeg fikk starte alle kampene og har vokst hele sesongen.


Joar på genombrott mot IFK Kristianstad säsongen 09/10. Skövde vann matchen med 27-26 och Joar sköt in 5 mål. Foto: Viktor Ljungström

Det har gått så bra för dig att Robert Hedin plockade ut dig i norska landslaget inför dubbelmötet mot Tjeckien i EM-kvalet. Hur har det varit att representera landslaget, berätta!
- Det var stort! En drøm som jeg tror alle som spiller håndball har. Jeg ble først og fremst overrasket over uttaket men mest glad! Det ble ikke spilletid i kvalet men fikk med meg nyttig erfaring som jeg har tatt med meg videre. Vi reiste til Serbien på 3 treningskamper og spilte mot Serbien og Slovenien. Her fikk jeg debutere og det føltes bra og få noen minutter på banen.


Laddar bössan mot Tjeckien i EM-kvalet.

Vad är de största skillnaderna mellan Elitserien och den norska ligan enligt dig?
- Den största skillnaden er nok at den svenske serien er mye jevnere og de sämste lagene ikke er så dårlige som de er i Norge. Håndballen i Sverige er kanskje også litt raskere, men topplagene i vår eliteserie tror jeg er like bra som toppene i Sverige.

På vilken plats tror du att ditt lag Viking Stavanger HK skulle komma i den svenska Elitserien?
- Oiiiii, en svår fråga! Men med de nyforvärv som vi har gjort i år tror jeg vi hadde vert topp 4. Vi har fått Vegard Samdahl som er en landslagsprofil som og har stor erfaring fra Danmark og Sverige (Skövde), og også en bra keeper i Robert Lechte og i fjor fikk vi bundesliga stjernen Kjetil Strand som ble skadet midt i sesongen så om alle holder seg skadefrie tror jeg vi har en STOR sesong i vente!

Är handbollslivet lyxigare i Norge än i Sverige?
- På ingen måte! Det er bare noen som stikker av med alle pengene. Er ingen olje shaker som er inntresert i håndball. Pluss hele Norge er fullt med arbeidende svensker som stjeler alle pengene!

IFK Skövde borde kunna vara en av guldfavoriterna i nästa års elitserie med de fina nyförvärv de gjort. Vad säger du?
- Jeg tror ikke de er gullfavoritter men de har et sterkt lag og om de får i gang Rasmus Wremer og Tobias Warvne så tror jeg de har noe stort på gang. Jeg ønsker Skövde all suksess! Det er mange fantastiske folk der og en kjempe fin forening! Lykke til med sesongen.

Hur pass återhämtad känner du dig idag efter den mycket allvarliga fotskada du ådrog dig i Nolhagahallen förra säsongen?
- Det begynner å bli bra nå! Men jeg må kanskje opperere foten etter den tragiske kampen!


Joar på galan när Årets nykomling precis korats.

Det sägs att du förlorade en vadslagning förra våren och därmed skulle du cykla de 76 milen som skiljer Skövde från Stavanger. Blev det av och hur är i sådana fall dina upplevelser från denna mastodontresa?
- Det var en fantastisk opplevelse som jeg fikk dele med min kjære mor og far. Vi tog det som et sommar semester og cyklade det på 5 dager. Er man tøff i tryne må man ta konsekvensene av det! Og jeg lærte på den harde måten at man ikke på slå vad med Henrik Schneider! Det var jo Björn Ferry som vann OS og jeg fikk treffe han når jeg kom hjem til Stavanger! Han var på skidskytte treff i Stavanger og da fikk jeg forklare for han hvorfor jeg måtte cykla den lange turen.

Bakgrund till ovanstående: Några veckor innan OS började Joar Gjerde tröttna på Henrik Schneiders antydningar om att Björn Ferry slår Ole Einar Björndalen på skidskyttebanorna när han vill och drog då till med ett uttalande som han har upprepat ett antal gånger efter det: "Om Björn Ferry vinner OS-guld så ska jag cykla från Skövde hem till Stavanger".

Jag hittade en Allan Gjerde som har spelat i landslaget under 70-talet. Är det någon släkting till dig?
- Allan Gjerde tror jeg var en målvakt som var bra for mange år siden men han har jeg aldrig møtt og det er ingen slektning av meg.

Enligt heh.nu är du 201 cm lång. Enligt en artikel på norska handbollsförbundet är du 195 cm. Har du krympt eller hur lång är du egentligen?
- Jeg er 201 cm, ikke høyere ikke mindre.

Okej, då har vi rett ut den saken. Du kom upp i ett målsnitt av 6 mål/match och slutade på en 11:e plats i den totala skytteligan den gångna säsongen. Tvåa i den interna skytteligan. Det känns som en rätt skaplig säsong för din del. Vad blir din och Viking Stavanger HK:s målsättning säsongen 11/12?
- Ja det gikk bra og det ble noen mål. Men jeg var skadad i 5 matcher så målet for denne seongen er og fortsette utviklingen min og holde meg skadefri. Målsetning når det gjelder Viking så har vi ikke hatt målsetningsmøte og dermed har jeg ingen målsetning og informere om.

Har du någon hälsning eller något annat du vill säga till handbollssverige?
- Jeg vil önska min gode venn Andréas Asp lykke til med seongen i Caperiotumba. Jeg vil også önske Skövde lykke til med seongen og håper det blir god håndball stemning i Arena Skövde.


Joar och gamle lagkompisen och polaren Andréas Asp.

Grattis till din grymma säsong och ett stort lycka till i klubb- såväl som i landslaget här framöver!

Inga kommentarer: