söndag 5 oktober 2008

Silwing/Troja - IFK Nyköping 16-28 (4-12)

Tvååå poooääääääng, tvåå poäääng, två poäääng!!! Ja, segertåget tuffar på för IFK i norr-ettan. Inför en publik bestående av hälften IFK:are och hälften spelare och ledare från Djurgårdshof vann vi en klar seger borta mot Silwing/Troja. Ja, en och annan hemmasupporter hade väl letat sig dit också. Men om det är sån här handboll S/T tänker prestera i årets serie förstår jag om hemmapubliken sviktar.

Men jag går väl händelserna lite i förväg. Redan innan avfärd mot den kungliga hufvudstaden var det ett taggat gäng som lämnade Nyköping. Glädjande för alla var att Sir Smike valt att skjuta upp familjetillökningen ett litet tag för att lira idag. I röda bussen upp var det en lugn stämning bortsett från Svenssons och Tobbes klara irritation över att Mustafa Haking tog än mer tid på sig att läsa sportbladet än vad han tog på sig att lufsa runt spåret i tisdags. Kanske ett taktiskt val av honom för att få igång lite tändning och aggression. Svensson välte ju faktiskt om kull den ene efter den andre av Silwings, för dagen lätta tunga spelare.

Vi är hur som helst framme i god tid och tog därför en "skön" promenad i pissregnet. Rutinerad som jag är hade jag självklart paraplaxet med mig och undslapp därför det mesta av vätan. Lyckligtvis är humorn i laget jävligt torr, så det var nog inget problem för de andra heller. Vi kör en ordentlig uppvärmning - medan Silwing lirar fotboll - och det känns som att vi är lite bättre förberedda. Detta ger dock inte riktigt resultat inledningsvis och efter 5 minuter tror jag vi ligger under med 3-0. Men vi är taggade bakåt och framåt får vi mängder med lägen vilket gör att det aldrig blir panik. När sedan Aspen d.ä. trycker dit vår första straff rullar det på bättre. Vi förvandlas nu till übermench medan Silwings spelare tappar allt. Under en period på över 30 minuter släpper vi inget bakåt, delvis då vi spelar ett formidabelt försvar, men mycket tack vare att Smike vecklar ut sina tentakler och suger in allt som kastas mot honom. Vi har därför hela 4-12 i halvlek.

Pausen riktas mest in på att hålla fokus och det får vi nog säga att vi lyckas med då det är vi som gör de första målen i andra. Bortsett från lite trevande i mitten av andra då det står 11-18 som sämst, spelar vi habilt och vinner slutligen med hela 16-28! Detta efter att dagens lirare Smike själv hängt en kasse i krysset från eget mål!

Viktigt med två sköna poäng till och att vi levererar ett grymt spel - detta dessutom inför ögonen på hans majonäs honungen Brejding, som kanske får lov att omvärdera sin tippning på oss som nia i årets serie.

Väl hemma i el Sportohallo hann jag kika lite på det där extralagets match mot mantorps b-gäng i division tre mellanöstrasvenskamittsödra. Första halvleks, och troligen matchens höjdpunkt är när Kenenisa Jesper Bekele tar fart, gör ett jättesprång och hoppskjuter mot mål. Som ett prov på hans spänst lyckas han komma upp i jämnhöjd med en mantorpsspelares mer eller mindre ädla delar, varpå denne på gnälligaste dialekt brölar mot domarn: "Meeeeiiiin seeeiir du eeinte va han gööööre!? Hain slog meeeii juueee pååeeee puuueeengeeeeein!" Haha, stort garv i sporthallen som föjd!

Jaja, nu blickar vi framåt mot en mycket tuff hemmakamp mot blåränderna på fredag. De har likt oss tagit fyra points och lär bli duktigt svåra. Men vi har visat grym form och vi har gott självförtroende inför nästa kamp. Närmast blir det dock måndagsträning och vi vet vad det innebär: FUSSBALL!!!!!!!!!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Underbar sammanfattning och skrivning, Percy!!! Stående ovationer!!! Roten-stipendium till Dr House!!!

Anonym sa...

Bara att instämma med föregående kommenterare. Detta är riktigt bra.

glenn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
glenn sa...

Bara att gratulera Nyköping till segrarna och det bloggande nyförvärvet. Det är alltid positivt att spöa alla Sthlms-lag.

Svårt att säga om Uppsala-influenserna märks mest i målvaktstekniken eller referenserna till Nietzsche i bloggen. Kanske ska man hoppas på det senare. Är det sant att du sitter och läser Also sprach Zarathustra på originalspråk på väg till bortamatcherna för att på ett Henrik Rydströmskt vis låtsas vara smartare än du är? ;)

Fortsatt lycka till i serien och välkommen till Uppsala alla Nyköpingsspelare som också vill lära sig att formulera sig lika väl i skrift som bloggförfattaren.

Jag ångrade inte inlägget, annat än att jag hade glömt att berömma för den helt fantastiskt målande fonetiska beskrivningen av det östgötska uttalet. F-n vad jag garva! Stilpoäng!

pelle sa...

Haha! Efter sex år i universitetsstaden har man ju snappat upp ett och annat. SEdan har jag inte studerat Nietzsche något närmare; jag tror ändå att jag känner igen en übermench när jag ser en!

Däremot kan du lita på att jag försöker låta smartare än vad jag är. Det är ju hela idén med att vara lärare. Istället för att lära sig hur man gör något på riktigt, lär vi oss om de som kan göra saker, och pratar om dem istället.

Tack för berömet ang. fonetiken! Kul att de där runt fem poängen i ämnet gett resultat.

Anonym sa...

Bra! pressa Stefan Scwarz/Barbie-Ken/Schwarzenegger till att det ska bli fotboll - det viktigaste i livet.

Anonym sa...

Klokrent Pelé! :D