söndag 29 november 2009

Torsk i Tyresö

Så vaknar man upp efter ännu en bedrövlig insats. Vad är det då som är bedrövligt? Jag kan inte riktigt sätta fingret på det därför att det brister över hela planen. Bakåt har vi stora samarbetsproblem och den här gången kunde inte smike rädda oss med suveränt målvaktsspel. Jag själv var knappt i närheten av bollarna när jag fick chansen och då släpper vi 38 bollar. Framåt är det för vanligt att vi kastar bort bollar och det håller inte. Släpper man in 38 bollar måste man ju dessvärre göra minst 39 för att vinna.

Ett problem är att vi tvekar för mycket. Eller åtminstone tror jag att det är ett av problemen. Vi hamnar på halvdistans bakåt vilket gör att kvicka M9:or utnyttjar övertaget mot treorna till att antingen själv göra mål, eller sätta kompisar i bra lägen. Många av målen som vi släpper in kommer runt zon 3 eller mellan 2 och 3. Det är så det har sett ut under stora delar av säsongen och det är något vi måste komma runt. Tanken är såklart att ha ett tigth fyrblock och bara erbjuda utsida 2, men någonstans på vägen har det där blivit otydligt.

Tyrold då? De var helt okej tycker jag och kommer naturligtvis att hänga med i övre halvan av serien. Det är ett ungt lag med en del talangfulla spelare. De har redan nu hittat en småful spelstil som de utnyttjar till att få oss ur gängorna. Domarna blåser av dem för felaktig spärr 3-4 gånger i första och sedan är de nöjda med det. Deras omöjligt stora mitt-6:a flyttar vid ett tillfälle på Melcher två zoner genom att putta honon i ryggen så att deras V6 får ett kanonläge. Vi höjer såklart rösten varpå måldomaren menar att han inte kan se allt. Nej, det kan han inte men jag trodde i min naivitet att det var just felaktiga spärrar, täckning innanför och dylikt som han ska titta på. Men han hade kanske glömt stänga av spisen hemma eller så var det nån pudding på läktaren som upptog koncentrationen just då.

Men det är fortfarande hos oss det ligger - hur vi tacklar en sådan situation när den uppstår. Nu har vi två veckor på oss att bli av med förkylningar, skaffa nya, träna och hitta ett fungerande samspel mellan målvakt och försvar. Möter vi Rimbo med den här inställningen kan det bli tresiffrigt...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ni är inte bättre än så här, tyrold är och var det bättre laget!

Ruggigt anonym sa...

Och alla anonyma må vara jävligt modiga och stå för det man skriver. Men jag tar chansen då också och påstår att du är en fet jävel som blivit uppsnurrad av IFK hundra gånger och är nöjd när laget till slut går på pumpen...

Pelle skriv om ngt kul nu istället. Kanske några kommentarer om idrottsgalan där det gick bra för oss.

mikael andersson sa...

Klart vi inte vinner mot tyrold när jag typ har två räddingar på hela matchen . till anonym ett kan jag säga att vi kan mycket bättre men i helgen var tyrold klart bättre än oss

Anne sa...

Usch nu är det så negativt och anonymt - bloggen, referaten och tidningen - så man vill nästan inte ta en titt. Läser hellre motståndarnas åsikter för att få ljusglimtar - då är det illa - Visst - det är inte roligt med förluster, men nu är det som det är. Vi måste alla hjälpas åt att komma till nya vinster. Spelarna gör sitt, publiken ska vara ett stöd i alla lägen. Alla anonyma kan slänga sig i väggen medan vi andra försöker att vara konstruktiva i kritiken - god som dålig. Pelle kom igen och hitta lite ljusglimtar! Det brukar du vara bra på.. Hur stor del var nu den mentala biten i sporten? Just det visst rätt så stor. Bryt ihop, men bry inte ner!