söndag 8 november 2009

Extra tog två nya i en ful tillställning

Fredagens seger känns fortfarande rätt smarrig i gommen och igår var jag iväg med Extra för att lira i Motala. Kul att lira match men mindre roligt att lira klockan 17 i Långtbortistan. Det blev hur som helst en seger med åtta i vad som måste varit en av de fulare matcherna jag har varit med om. Thomas Breiding surrar om röda kort i sitt senaste inlägg och menar att det måste finnas konsensus om när det är rött och inte. Igår var det säkerligen tre situationer där det röda kortet skulle tagits fram och två av dem resulterade inte ens i två minuter. En var en ren hämndaktion som inte hör hemma på en handbollsplan utan snarare i en MMA-ring och tråkigt nog var det en av våra spelare som utdelade den.

Hur kom det så långt då? Jo, de två domarna valde att helt titta bort när det fula spelet bara eskalerade. Motala spelade riktigt gubbfult bakåt med drag i armar, fula knuffar und so weiter och slutligen börjar vi med fula saker. Det slutade med att ledarna för respektive lag tog en time out utan att lämna in kortet för att lugna ner sina spelare - skaderisken började bli alltför stor. Domarna däremot tog inte åt sig och verkade mest förundrade till varför vi bara stannade upp spelet. Det blev en sportslig avslutning i vad som kunde blivit en katastrof med skador och bråk som följd. Nu hoppas jag att vi skildes som vänner och att returmötet i Sporthallen kommer gå lugnare till.

Det är andra matchen jag bevittnar i år där domarna helt ignorerar det fula spelet antingen medvetet eller omedvetet - den första var när vårt damlag tog emot ÖSK för en tid sedan. I båda fallen blev det lyckligtvis inga skador men det ska inte behöva bli så. Man brukar få de domare man förtjänar sägs det och i de lägre divisionerna kan man inte alltid räkna med de bästa av domare. Det förstår jag och egentligen spelar det ingen roll om det missas någon straff här eller det blir någon billig utvisning där. Men när spelet blir uppenbart fult och farligt då måste även den mest orutinerade eller otränade domare våga visa det röda kortet. Sedan vill jag ändå avsluta med att ge credit till alla som tar på sig den svarta tröjan och ger sig ut för att döma matcher. Utan er/dem skulle det inte bli någon match alls, och själv är jag sannerligen inte sugen på att döma.

Hur som helst var det skönt med ytterligare två pinnar för Extra som fått en helt okej start på säsongen. Melchersson fick kundvagn och bakåt spelade vi stundtals riktigt bra. På vägen hem fick Fogel bevisa sina geografikunskaper där han kunde konstatera att Östersjön ligger i flera av Sveriges län... Vicke lade några fina straffar men av någon anledning skulle han ge sig på en Staffan Olssonsnurr på sista vilket blev mindre lyckat. Nu har jag dessutom provat vax för första gången och det var verkligen ingen hit. Jag hoppas innerligt att det inte sprider sig vidare alternativt att vaxen förbättras avsevärt.

Imorgon är det måndag! Äntligen...

2 kommentarer:

Tobbe "Bombom" Larsson sa...

Bra skrivet Pelle! Skönt med en handbollsblogg som faktiskt beskriver vad som händer i matcherna, kanon. Lycka till framöver.

pelle sa...

Tack så mycke Tobbe! Jag gör mitt bästa och kul att du gillar det. Vi ska kämpa på här framöver.