torsdag 12 februari 2009

Inför Eskilmatchen a.k.a. The Seriefinal!

Varför har jag inte skrivit upp den här tillställningen? undrar min unge gamle tränare från HK71. Behöver jag det? svarar jag då. Alla spelare är taggade till max och jag tror att alla som följer IFK någorlunda nära, är taggade till max. Två bussar fullproppade med supporters kommer lämna Nypan för Eskilstuna and then some så att säga. Ja, det är SERIEFINAL imorgon i Eskilstuna. En tvättäkta sådan eftersom de leder serien och vi ligger trea i en lite släpande tabell.

Det jag hoppas på är att det blir en final värd namnet med tufft och roligt spel från båda sidor. Eskil har en bred trupp med skarpa avslutare i Adolfsson och Åkerman samt trixiga kanter. Det jag tycker är deras stora styrka är defensiven med en fantastisk målis som sista utpost. Sist käkade han upp oss totalt. Det vi måste visa upp är kyla och tålamod: klyshigt värre! Inte mindre sant för det. Men vi får inte glömma att det här är en riktig bonusmatch för oss att lira. Pressen ligger helt klart på Eskil som såg sig själva som seriesegrare för bara någon omgång sedan. De har ett på pappret lättare motstånd men likväl har de hamnat i en situation där de kan tappa allt på målsnöret. Ifjol låg de trea kring jul och fick kvala sig kvar i serien och nog kan det ligga och spöka i bakhuvudet nu. Vinner vi med två bollar imorgon är det vi som leder serien; svårare än så är inte matten!

Men men, det blir en svår nöt att knäcka då årets upplaga av HK Eskil inte är ett lag som verkar vika sig i första taget. De låg under med 7 bollar med ca. fem minuter kvar i förlustmatchen mot SIF. Det blev ett tvåmålsunderläge och de hade chansen att närma sig ännu mer. Slutligen blev det tre bollar men det visar att de aldrig ger upp. Mot DIF höll de någorlunda lugnet hela vägen och stod som segrare i en tät batalj. Men vi har siktet instället på vinst och med en bra prestation kan vi utan tvekan lyckas! Vi har sett hetare ut på träningarna det senaste och första halvlek mot Lif Blå var en indikation på att vi är tillbaka i gammal form. För att spexa till det lite inför seriefinalen tippar jag seger för de blåvita med 29-27!

HEJA IFK!!!

Inga kommentarer: