tisdag 24 mars 2009

Säsongen hittils

Ja, det är dags för en liten sammanfattning av säsongen hittils nu när serien (äntligen) är avklarad. En säsong som inleddes med skakiga försäsongsresultat men som alltså slutade med en tredjeplats i serien och kval till Allsvenskan.

Jag kom som helt ny till klubben och hade ingen koll på vare sig motståndarlagen eller vårt eget lags kapacitet. Minns fortfarande första träningen jag såg från läktaren - en torsdagkväll i augusti - där Kenta och jag snackade lite om laget och där jag även blev presenterad för Germe. Det såg seriöst och roligt ut men jag hade ju inget att jämföra med på den nivån. En titt på resultaten från förra årets serie visade att IFK var ett lag som hade fått kriga för att klara sig undan kval nedåt. Vi matchade tungt i augusti med en ganska tunn trupp och jag kan faktiskt förstå varför flera lag tippade oss runt det nedre kvalstrecket och inte det övre. Däremot trodde hela tiden lagledningen och spelarna på oss, vilket märktes i premiären hemma mot Skånela. Jag mötte kapten på väg till samling och han sa då: "Vi kan lika gärna vinna med tie". Det blev åtta, men det visade att vi var ett lag att räkna med. Sedan rullade segrarna bara på fram till den sjätte omgången där Eskilmatchen skulle bli en neslig hemmaförlust inför fantastiska 724 åskådare. Vi kallade det en tidig seriefinal och blev hånade från olika håll. Men såhär i efterhand tycker jag att den matchen blev rätt avgörande - vi kom aldrig om Eskil och trots att vi slog dem borta och hamnade på samma poäng med blott en bolls marginal, kom vi aldrig om dem. Till slut lyste nog ändå orutinen igenom och efter onödiga poängtapp blev det istället en nervös söndag innan kvalplatsen säkrades. Sista matchen mot Skånela kunde ha blivit en riktig nagelbitare, men blev istället en viktig träningsmatch inför kvalet. Det har hur som helst varit en härlig resa med mycket sång om två poäng, en del missnöje och lidande samt en jävla massa repstegar på tisdagarna.

Sonny gjorde ju en lista i DIF:s blogg som är längre än de flesta så den vågar jag inte försöka slå. Däremot tänkte jag ändå försöka göra en liten lista här över säsongen som varit. Jag har ju bara följt oss i IFK men ska försöka klämma in de andra lagen där jag tycker att de förtjänar det. Here goes!

  • Årets mål: En personlig favorit är Andreas Asps bakom-ryggen-mål på Breiding i bortamatchen mot Djurgårdshof.
  • Årets räddning: Den skulle man ju själv vilja ha såklart, men jag tycker att Tobias Olssons klackräddning på Asps knorr från kanten är bland det läckraste jag sett. Kanske inte helt planerad men den blir nästan bättre just därför.
  • Årets knorrar: Naturligtvis får Tommy Dalin utmärkelsen efter sin norrlandsturné. Han är vår egen Thorsson!
  • Årets match: Ja, utan tvekan är det matchen mot Eskil borta och det hade jag tyckt även om vi inte hade vunnit den. Den hade allt handboll ska ha i form av kämpa, snygga mål, en liten dos hat och riktigt bra målvakter. Det var grymt!
  • Årets bästa laginsats: Eskils serieseger är ju en kandidat, men sett till bara en enda match tycker jag att vår vinst mot Eskil borta vinner. Trots allt får jag ju vara hur partisk jag vill i min egen blogg.
  • Årets sämsta laginsats: Tycker jag att vi själva får ta på oss i förlusten mot Silwing och poängtappet mot Djurgårdshof. Känns som att vi utsåg oss till världsmästare och glömde av att spela handboll. Skrämmande är att Hofet inte spelade särskilt bra men ändå tog poäng!
  • Årets spelare: Det finns naturligtvis många kandidater till en sådan utmärkelse: Adolfsson i Eskil är självklart en. Det pratas även mycket om Timmy i DIF. Jag tycker däremot att Andreas Asp är årets spelare i divison ett norra. Han har gjort 199 mål i serien och är på gott och ont vår viktigaste spelare.
  • Årets publik: Vår publik till bortamatchen mot Eskil som överröstade deras med råge!
  • Årets bästa arrengemang: Tycker att vi i IFK kan slå oss på bröstet vad gäller matcharrengemangen. Funktionärer som ställer upp till tusen och sedan en lojal publik som snittade över 600 i år. Grymt!
  • Årets blogg i divison ett norra: Svår att utse tycker jag. Breidings vore ju självklar att säga, men Diffarnas har varit den jag läst mest. Diffarna började lite väl kaxigt, men har under säsongen bjudit på både bra och roliga inlägg som på vettiga intervjuer. Det blir delad vinst för dem tycker jag. (Om nu så mycket ego får plats på prispallen vet jag inte...)
  • Årets sämsta blogg i divison ett norra: Ja, jag brukar inte ge skit här på bloggen, men jag tycker att Swittes bloggförsök inte gick hem direkt. De inledde med att pissa på allt och alla och när de sedan fått stryk av de flesta slutade de helt sonika att skriva. Bättre lycka där nästa år!

Slutligen listar jag de värvningar jag skulle vilja göra inför nästa säsong. Vi har en bra stomme, men då vi förhoppningsvis lirar i Allsvenskan nästa säsong, kan det vara bra med lite breddning. Vår vänster sex är riktigt bra med Asp som förstaval och sedan en uppsjö av snabba tekniska killar som täcker upp bakom. Däremot är Hampus lite ensam på V9 och därför kan jag tänka mig Adolfsson som "utfyllnad" där. På M9 räknar jag med att Tobbe och Simon tar lika stora kliv som till i år och blir fenomenala nästa säsong. Därför väntar jag med värvning där. På H9 har vi haft stora problem med skador under säsongen och således tar vi dit Ricard Åkerman. Han är en ung mycket lovande högernia som kan täcka upp när våra duktiga, men smått skadebenägna Dalin och Germe inte kan gå fullt. På H6 behöver Rille lite konkurrens och därför tar vi Petter Holmberg från DIF. Såg honom mot Eskil och blev imponerad, samt att han dyngade in bollar från både H6 och H9 mot oss. En mångsidig spelare som kan bidra med mycket. Slutligen är M6 också en position där skador och jorden runt-resor helt plötsligt kan komma i vägen. Det finns en del bra M6:or i serien där jag slutligen beslöt mig för Swittes Erik Lönnemar. Han var grym mot oss när vi förlorade hemma mot dem, och han har fått bra kritik i flera andra matcher. Hans storlek kan behövas och han har dessutom erfarenhet av spel i Allsvenskan. Målvakter då? Ha! Jag är inte dum nog att öka konkurrensen där ännu mer - jag har ju svårt nog att få en plats på bänken som det är nu. Möjligen kan jag tänka mig att byta bort någon av de andra två...

Thats it folks! Det här inlägget blev slutligen nästan lika långt som Sonnys lista, men då behöver jag inte älta om det förfluta så mycket mer. Istället ser vi fram emot ett grymt roligt kval!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken bra lista Per!!!!!! Kul läsning!!! Håller med dig i allt men årets räddning vill jag vara partisk på och säga Mickes mot Eskil när han lät bollen gå ett varv runt sin egen kropp och däremellan styrde undan den på mållinjen med en minut kvar och ledning med uddamålet. Den ni! Har sett många lag men jag tycker inga andra spelare i serien kommer upp i Andreas och Adolffsons nivå. Båda är bra i varje del på banan men Andreas har varit lite vassare i målproduktionen (även om det är en del straffmål).

Fast jag förstår inte konceptet med punkt? Vad ska det vara bra för?? Jag hoppas vi slipper det på söndag och att ni glömmer allt från seriespelet och bara laddar för kvalet nu.

Anonym sa...

Din blogg är den bästa i hela division 1 norra.

Anonym sa...

Du ligger etta på min lista!

pelle sa...

Åh! Jag får tacka er alla för komplimangerna. Kan hålla med IFK-heja att mickes räddning mot Eskil ligger högt på listan, men det tobbe gjorde var något jag aldrig sett tidigare så den är fortfarande min etta.

Veronica - du är alltid min favvo det vet du!

Anonym sa...

Så klart att du läst sonny/petters blogg mest, de skriver ungefär fyra gånger så mycket. Jag satsar mer på kvalitet.

Ungefär som att jämföra expressen och SvD (hur många Svd har du köpt och hur många Expressen). Själv tycker jag att SvD är bättre, men Expressen mer läsvärd och vad vill man ha i en blogg. Läsvärdhet så klart.

Hmm... Sågade jag just mig själv???

pelle sa...

Brejding - Haha, du lyckades nog klanka ned på dig själv, Dif:s blogg och på mig i en och samma kommentar. Nu läser jag visserligen varken SvD eller Expressen, men jag förstår vad du menar. Får gratulera till sista segern mot Tyresö och till en säsong som inte blev så pjåkig till sist!