tisdag 3 mars 2009

Pellinho i farten igen, samt kamp för damerna! (Två skilda ämnen lyckligtvis)

Så har hälften av veckans träningar gått och i brist på folk har det varit teknikträning och spel mot ett mål. Men spel mot ett mål är ju som det brukar se ut för oss i IFK (åt vilket håll låter jag vara osagt). Måndagen inleddes med fussball och till allas glädje var jag tillbaka på plan igen. Typiskt att Sörmlands Nyheter inte var där då... Jag valde en mer offensiv position än vanligt då jag kände mig het. Till en början fick jag inte mycket att jobba med. Persson släppte inte gärna boll till mig och när så väl skedde var de helt omöjliga att göra något av. Han är väl rädd att jag ska peta honom i Vrena nu när han har tagit min plats. Men men, som det blir när jag och Zlatan spelar fotboll så tar joga bonito-fotbollen över. Vid ställningen 1-0 (tror jag var högst inblandad i det målet också) får jag bollen i svårt läge. Jag fintar då hårt skott i bortre krysset och släpper sen en taktisk fösare lågt vänster som är omöjlig för målisen, i det här fallet Simon, att få grepp om. Det blev matchavgörande och glädjen efteråt var total.

I övrigt har det ändå varit bra fokus på träningarna även om jag var smått förundrad över hur vissa utespelare ständigt lyckades skjuta fel och i otakt under målvaktsträningen. Vi målvakter får en träning i månaden ägnad åt oss, men tydligen är det svårt att skjuta så att vi får ut något av den. Det är sånt som får det kännas än mer roligt och motiverande att stå i mål på exempelvis kanternas viktiga "hoppa-ner-mot-kortsidan-träning" där man får tie skott insida lår.

Efter kvällens träning gled jag ner och tittade på damernas match mot HK eRPing. Inför var det en intressant match då de ligger sida vid sida i tabellen med fördel RP. Det blev en målfattig tillställning där två bra målvakter utmärkte sig mest. IFK hamnar efter i första halvlek men hämtar upp starkt och i andra börjar de gå ifrån. 14-12 görs riktigt snyggt av min nya facebook-kompis Nellie, där hon väggspelar med deras målvakt innan hon sätter dit bollen. Det blir 15-12 och det börjar lukta seger. Dock kan ju vi i IFK det där med att tappa "säkra" segrar och RP utnyttjar en utvisning till att komma ikapp. Ett något tidigt avslut från våra blåvita vid 15-14 gör att gästerna får nästan minuten på sig att kvittera. Med knappa halvminuten kvar passar deras nummer 24 på att armbåga Joline i ansiktet vid en frikastsituation. Oavsiktligt förvisso, men nog ska det vara två minuter där? Följden blir något komiskt att den tjejen blir ombedd att gå ut för att hon har blod på armbågen och tröjan efter att ha satt den i ansiktet på Joline. Dessvärre får RP ett kantläge som de sätter och chansen rinner ut för IFK att ta två poäng. Ibland suger det att spela lika men med tanke på att de flesta i laget - om inte alla - spelat två matcher i skol-SM tidigare under dagen tycker jag inte att det är något att skämmas för. Det var stabilt spel bakåt och stundtals riktigt bra framåt också. Bara att komma igen till nästa kamp!

2 kommentarer:

Anonym sa...

sitter och småskrattar, men respekterar dina åsikter om kvaliteten på skotten under mv-träningen! Ibland är det ju iofs svårt att tajma din internationella målvaktsstil ;)

pelle sa...

det är iofs sant!