lördag 17 oktober 2009

Intervju med Andréas Asssssssssssp

Mitt mellan tevespelande och besök i Uppsala lyckades jag plita ned och sända iväg en intervju till Andréas Asp som han sedermera har besvarat. Här får ni nu bevittna denna intervju och jag hoppas att den bereder er glädje kära läsare. Mycket nöje!

Du har ju bott i Skövde ett litet tag nu. Trivs du bra, och önskar du inte att du hellre kunde bo i Lidköping som är så mycket finare?
Haha, jag har inte varit i Lidköping så det är svårt att jämföra men du får väl guida mig någon dag i din hemstad så får vi se. Skövde är helt okej, lika stort som Nyköping med lite större utbud i stan men jag saknar havsbriserna och fisket väldigt mycket. Ett stort minus är dock att jag inte har något jobb vid sidan av handbollen än, där har inte klubben motsvarat förväntningarna. Å andra sidan har det gett mig fler tillfälligheter att besöka min flickvän och kompisar i Nypan. Men nu verkar det som att det håller på att ordna sig med jobb iaf så då blir det lite högre livskvalitet här när man inte behöver vända på varenda slant heller.

Om jag säger västgötska. Tänker du mest på kärlek och vårblommor, eller på gödsel och snus?
Haha, inte kärlek iaf för de få gånger jag bryter min vackra rikssvenska med västgötska svarar inte Lisa lika kärleksfullt tillbaka ;) Det får bli gödsel och snus då, västgötska tycker låter lite ”bonnigt” på ett skönt sätt.

Ja, och så handbollen då. Skövde har ju inlett bra hemma, men visat svårigheter borta. Vad tycker du om inledningen och når ni slutspel i år?
Det finns inget annat än att gå till slutspel i år, definitivt! Vi har gjort två storstilade insatser på hemmaplan där vi tveklöst varit det bästa laget på planen. Men på bortaplan har vi tyvärr varit ett helt annat lag och det måste vi rätta till under seriens gång om vi ska kunna utmana ännu högre upp.

Under försäsongen fick du göra mål på Johan Sjöstrand (eller stod nån annan?) när Flensburg gästade Skövde. Hur kändes det liksom?
Fråga istället honom hur det kändes att inte ta ett skott från mig när vi möttes i Arenan? =) Roligaste under försäsongen var ändå när vi träningsspelade mot Flensburg på deras hemmaplan inför 4500 åskådare. Alla dessa var på plats redan två timmar innan den matchen och trots att vi torskade väldigt klart, måste jag säga att det är den roligaste träningsmatchen jag har spelat!

Du gjorde ju bra ifrån dig på försäsongen men har fått begränsat med tid nu under serien. Är det tuffare att ta plats än du trodde?
Ja…

Jag hoppas hur som helst att du får speltid snart och chansen att visa vilken grym handbollsspelare du är! Tänkte fråga lite om din syn på årets upplaga av IFK Nyköping. Du har ju varit nere på några träningar hos oss i IFK samt naturligtvis hängt med i resultaten. Börjar med träningarna. Hur tycker du att det ser ut? Vad är bra och vad kan vi förbättra?
Jämförelsevis tycker jag det såg bättre under de två första passen den här veckan mot vad jag såg för två veckor sedan innan Djurgårdshofsmatchen. Det verkar som att några spelare har känt sig lite slitna från de många och tuffa träningspassen som har varit. Men det gäller att fokusera och prestera max under de 90 minuterna man tränar, sen kan man slå av på tempot och fundera på om man ska köpa lösviktsgodis eller popcorn till biofilmen. Sen finns det jättefin kvalitet i truppen så under många bra stunder är det allsvensk klass på träningarna.

Vad tror du om våra chanser i serien i år? Djurgården verkar dyngstarka och även Silwing verkar ha hittat ett vinnande koncept. Kan vi vara med där uppe?
IFK kan absolut vara med i toppen i år igen men då måste alla hitta in i sina nya roller och ta sitt ansvar på planen. Det gäller, som jag har sagt tidigare, att fler kliver fram och tar ut några procent mer av sitt kunnande. Jag har varit mest orolig över hur försvarsspelet skulle komma att se ut och det är inte lätt att bara sätta in nya treor hur som helst för det krävs en jävligt många viktiga egenskaper och kvaliteter. De förmågorna besitter man inte bara för att man ställer sig i zon 3. Gee och jag (även Svensson när han inte var i Thailand…) var väldigt samspelta och så kändes hela centrallinjen förra året med Hampus på v2 och Germe/Tommy på h2. Där var vi väldigt svårforcerade förra året. Nu gäller det att snabbt hitta ett nytt koncept som fungerar och det kanske inte måste vara 6-0 men jag anser att Hampus ska ha en centralare roll än vad han har haft hittills. För att nå en topplacering i år måste man lösa försvarsbiten. Offensivt är många fler bitar på plats men jag hoppas verkligen att Rille spelar snart igen. Han kommer att tillföra kvalitet och många fler alternativ i lagets spel.

Frågade de andra i laget vem som blir årets utropstecken i IFK. Vem tror du på?Hampus kommer att ha ett väldigt stort ansvar och det tror jag han kan axla. Simon tycker jag har tagit ytterligare några kliv framåt och det ska bli kul att se vad han kan åstadkomma med sina trumpinneben.

Vet inte om du sett våra nya målvaktströjor. Själv tycker jag att de är heta. Kan de till och med vara seriens snyggaste?
De ser väl rätt bra ut, men det allra viktigaste är ju logon ”igenspikat” och att i dresserna befinner sig seriens bästa målvaktstrio! Sen återstår det att se hur många träningar Mattis behöver göra innan han står från start igen ;)

Får tacka så hemskt mycket för din medverkan. Alltid ett nöje när du är hemma på besök och jag önskar dig all lycka i Skövde!
Tack själv, det är alltid ett nöje att vara hemma på besök. Fortsätt ha kul och släpp aldrig den grymma kamratandan

1 kommentar:

glenn sa...

första frågan är ett hån mot mänskligheten! ;)