söndag 25 oktober 2009

Dubbelseger i sporthallen

Swosh! Fyra nya poäng till IFK där damerna fortsatte att imponera med seger mot ÖSK och sedan slog Extra IVH Västerås UUuuuu med dryga tio bollar. Relativt många på läktarna också så det var roligt såklart.

Damerna hade det tufft inledningsvis mot ÖSK och det var framförallt framåt det klickade. Deras målis stängde semafor och trist nog var våra tjejer lite för villiga att skjuta där. De flesta gillar ju villiga tjejer, men i det här fallet hade det inte något positivt med sig - åtminstone inte sett ur IFK:s ögon. Lyckligtvis spelar IFK bättre bakåt och Julia gör ännu en bra match i kassen. Missar andra halvlek men slutsiffrorna skrevs till 20-17 men utan att ÖSK egentligen var nära. Kul att de tar poäng hemma mot serieledarna.

Extra tog emot IVH som sagt och där vann vi med 30-19 efter att ha kört över dem helt i andra. Jag och Emil delar på målvaktsbiten och vi gör en godkänd insats. Själv är jag stundtals lite låg då jag haft och har en förkylning sedan snart två veckor. Men fördelen med lite sega ben är ju att man inte hinner undan ibland så några räddningar blev det. Många utmärker sig positivt idag där Brofjord tar kundvagnen, men där Rille är vass och även Melcher är het. Tycker att Fogel gör en bättre insats idag än sist, vågar mer framåt. Vet inte hur Martin gick målmässigt men idag släpper han kulan lite tidigare och skapar härliga lägen åt sina kamrater. Lennartsson kommer in århundradets stim och öser in mål i andra och ger underjamaren ett ansikte. Jag kan fortsätta att namedroppa men tycker främst att det är en kollektiv seger idag.

Jag är kanske fräck nu, men baserat på de två senaste kamperna tycker jag att Extra spelar attraktivare handboll än a-laget. Det kollektiva spelet fungerar bättre och framförallt i längre perioder. Nu är det naturligtvis klasskillnad på motstånd och farten är mycket lägre i trean. Men de a-lagsspelare som var på plats idag borde ta sig en liten funderare tycker jag. Även bakåt har det sett jävligt dynamiskt ut i b-laget och även om vi blir grunda ibland så jobbas det jäkligt bra i just vem som ska gå ut, och vem som ska bli kvar. Nu är tempot självklart lägre men likväl har Extra släppt 21 respektive 19 mål de senaste två. Det är mer än godkänt och till och med med stortorsken mot Irsta och matchen mot Miffe inräknad är det ett snitt på lite över 24. Det kan ju jämföras med a-lagets knappa 32.

Men det går ju att se ljuset i tunneln nu och jag tror att ytterligare en bra träningsvecka kommer göra oss gott inför mötet med Skånela borta. Vi har blivit hungrigare på träningarna och jag tror att vi kan lyfta oss ännu ett eller två hack på träningarna. Nästa steg är ju att göra det mer matchlikt på träning. Vi måste bli lite mer ärliga tycker jag i det att vi jobbar tufft och effektivt istället för att dra i tröjor och täcka innanför. På träning är det inte alltid det döms för det men på match har vi inget för sånt. Precis som det fokuseras på i Extra måste vi jobba på det kollektiva, sätta kompisen i läget och även täcka upp för honom bakåt. Då blir det roligt att spela och då kommer segrarna att trilla in av bara farten. På tisdagen den första november ska vi visa Märstapojkarna att vi är krigare med stort hjärta och sammanhållning.

Sen vill jag bara avsluta med att gratulera Larsa som utökat familjen med ytterligare en bandit. Stort grattis!

Inga kommentarer: