torsdag 10 maj 2012

Treijner & Söderbergs sorti

Fredagen den 3:e oktober 2008 skrevs det första blogginlägget på den här webbsidan. Då hette bloggen Dr. House spekulerar och det var jag, Per Treijner som stod för galenskaperna då. Men Rille Söderberg var även då med i kulisserna faktiskt då han puschade mig till att starta bloggen. Vid den tiden fanns det inte så många handbollsbloggar vare sig i division 1 norra eller i handbolls-Sverige. Axnér var självklart en förebild och i serien hade vi bloggkungen Brejding. Senare kom även Sonny Östermark och Petter Strömbergs ökända DIF-blogg samt även Swithiods rätt usla försök till hätskt bloggande. De senare bloggarna inledde främst med att ge bloggkrig ett ansikte men även jag skickade en rätt omedveten diss mot Brejding och hans mannar. I samband med mötet med Djurgårdshofs IK benämnde jag honom som "Hans majonnäs honungen", vilket mer var tänkt som en humoristisk vinkling på att han hade en hög status. Jag visste då inte att IFK, genom Jacke, kallat laget i lokal media för "de halvfeta". Minns att Brejding drog en parallell och undrade om det här var det nya försöket från IFK:s sida att anspela på tjockisspåret. Så var det alltså inte men rätt roligt var det!

Hur som helst bloggade jag på i ett par säsonger och drog fram anekdoter från träningar och synpunkter på matcher. Men jag kände att någonting saknades och den riktiga udden fanns inte där. Så när en comebackande Rille kom fram till mig i september 2010 och sa att han hade några uppslag för bloggen och frågade om han fick gästskriva lite, kände jag ödets vindar och gav honom genast lösenord och full frihet. Det skulle visa sig vara århundradets bästa bloggvärvning och resten är historia!

Och det var alltså här som jag, Rille, kom in i bilden. Jag har alltid haft ett brinnande intresse att få uttrycka mig i text och har alltid haft ett allmänt intresse för sport, handboll i synnerhet.

Ni som är lika mycket handbollsnördar som mig kan säkert känna igen er när jag säger att jag kommer ihåg resultat, namn på spelare och situationer från matcher långt tillbaka i tiden. Alltså det mesta man varit med om och upplevt inom handbollen. Gamla lagkamrater och kompisar brukar kolla med mig, likt ett facit eller orakel om ni så vill, när det ska utredas vem som avgjorde den där matchen för 15 år sedan. Eller vilka klubbar som den där spelaren har representerat. Eller vem i laget som tjuvtittade i tjejernas omklädningsrum den där torsdagen på Partille Cup 1996.

Det var lite kort om varför jag kände suget efter att ge mig in här på bloggen. Att både få skriva av mig och dessutom göra det om handboll som jag gillar allra mest. Vad jag däremot inte hade räknat med är hur engagerad jag skulle bli här på Treijner & Söderberg, som bloggen döptes till den 15 oktober 2010 efter att jag publicerat mitt första inlägg.

Inläggen rasade sedan på i ett vansinnigt tempo. Det var intervjuer, videos, referat, analyser, bilder, felsägningar, reportage, look-a-likes och den 11 november 2010 blev Pelle uppringd av redaktionen på AlltOmHandboll.nu. De hade utsett Treijner & Söderberg till Sveriges bästa handbollsblogg. Förutom den stora äran blev vi länkade både här och där och vi kunde direkt se en stor tillströmning av antalet läsare.

Förutom att jag fortfarande tyckte det var enormt inspirerande och kul att blogga, blev jag efter utmärkelsen ännu mer inbiten. Kontakter med spelare och ledare har varit vardagsmat för mig i ett och ett halvt års tid nu. Det är en häftig resa som jag och Pelle har gjort här på bloggen och den kanske största behållningen är allt härligt handbollsfolk vi stiftat ny bekantskap med.

Jag har förstås otaligt många sköna minnen härifrån men roligast är kanske julfilmerna som filmades med tomten på olika platser i Nypan som sedan uppmärksammades i SN vid två tillfällen. Ett av tillfällena var i självaste julaftonsupplagan på sportsidornas julnötter. Fråga 11:

Årets roligaste lokala jultomte kommer utan tvekan från IFK Nyköpings blogg. Men vem var det som erkände att han fanns bakom tomtedräkten i den adventserien?

1 Per Treijner
x Andreas Asp
2 Rickard Söderberg


Vill ni grotta i de där klassiska filmerna är det bara att söka på adventspecial här på bloggen. Eller så kan ni kolla in Adventspecial - Tredje advent, som det låg mest krut och möda bakom, för att luska ut vem tomten egentligen var.

Men allting har ändå ett slut och det har blivit dags för oss att gå vidare. Tiderna förändras och den tid vi ägnat denna blogg behöver framöver läggas på annat. Vi låter framtiden vara ett oskrivet blogginlägg och kanske att vi syns på en annan plats eller i ett annat forum. Twitter verkar vara en trevlig grej. Handbollen kommer vi alltid intressera oss för och vara delaktiga i på något sätt.

Jag och Pelle sitter nu här bredvid varandra och känner oss väldigt nöjda med vad vi åstadkommit. Vi har haft en härlig tid med bloggen och vi vill samtidigt tacka alla er som så hängivet följt den.

Nu återstår bara att vi ska köra bäst av tre i sten-sax-påse för att kora den som ska få sätta dit det sista tangentnedslaget här på Treijner & Söderberg.

Tävlingen kan börja. Bra öppning av Söderberg, sax mot Treijners påse. 1-0 till Söderberg. Snabb replik av Treijner när hans sten plockade Söderbergs sax. Vågad taktik av Treijner att byta och kvitteringen är ett faktum, 1-1. Oj! Oavgjort i 3:e. Vilken spänning och dramatik! Bägge bytte taktik och valde påsen. Mycket nerver nu... Men där avgjordes det hela. Treijner är läskigt taktisk och kör en oväntad påse. Precis som i första och tredje rundan. Min sten slukades helt och hållet. Treijner vinner med 2-1. Vilken vändning!

Men några saker till innan jag lämnar över tangenterna. Jag vill tacka Pelle så mycket för att han släppte in mig här på bloggen. Han tog det första spadtaget här den 3 oktober 2008 så det är rättvist att han får avsluta bloggen. För att skipa lite rättvisa kanske ni också minns min kupp i vår armhävningstävling? Vi syns och hörs!

Skönt att ta revansch här på slutet efter den snöpliga och högst orättvisa armhävningstävlingen! Det har sammanfattningsvis varit en fantastisk resa med jävligt många glada tilltag - de allra flesta tillsammans med Rille. Känns bitterljuvt att avsluta bloggandet och mitt handbollsspelande samtidigt då båda har givit mig enorm glädje. Det har varit en glädje och en ära att få spela i och skriva om IFK Nyköping och jag har lärt känna underbara människor i klubben med spelare, ledare och supporters men även kommit i kontakt med sköna handbollsindivider i andra föreningar. Återstår att se om jag dyker upp i något annat forum på nätet eller inom föreningen längre fram, men i nuläget tänker jag njuta av all egentid som kommer när man inte är upplåst fyra kvällar i veckan plus match! Tack alla ni som följt bloggen och som kommenterat och gjort det här till ett samlande forum för handbollsintresserade runtom i landet! Tack till dig Rille för att du gjorde den här bloggen till SVERIGES BÄSTA!!

Avslutar med några ord som jag nästan alltid avslutade med innan. Vi ses i hallen gott folk - IFK HEJA!!!

38 kommentarer:

Gladh sa...

Tråkigt för alla oss andra, men jag förstår er.

Rolf Vestberg sa...

Vad skall jag nu börja dagen med på jobbet? Standard har varit 07.30en kopp kaffe, 07.31 logga in på bloggen?? Har varit oerhört roligt, intressant, utbildande med all den information Ni givit oss om lagen i Div 1 Norra. Vi är glada för den tid Ni givit oss läsare och hoppas ni får en bra vår och sommar. Troligtvis så ses vi i i någon hall framöver.

Söderberg sa...

Gladh, du är ju inne i stimmet själv så jag förstår att du förstår. ;-)

Vestis, känns hedrande att du valt Treijner & Söderberg först av alla sidor till det ljuva morgonkaffet. Tack för dina positiva ord och ha det så bra framöver du med. Och nog lär vi synas i någon hall kommande säsong.

Asp sa...

En epok går i graven! Bloggens död innebär många mungipor ner men jag vet ändå några som drar på smilbanden - COD jublar, Larsa & Mattis jublar över att statistiken dör, Axel jublar över att fiskebloggen dör (blir till att direktmessa honom fiskerapporterna i fortsättningen), Rille jublar som får mer tid till fiske och då jublar självklart varenda fisk i regionen som får en vänsterhänt fippelfiskare att förnedra samt att Mattis och Tommy då också jublar som nu får en tredje herre i skaran som blir förnedrad av firrarna, Kurre jublar över att slippa fler offentliga fisketävlingar och att slippa gå på offentliga aprilskämt (vilket även Melcher lär vara nöjd med) och så jublar väl även "Holma"??? Dessa bloggdödsovationer till trots - stort TACK Pelle & Rille för ert arbete och skrivande som resulterade i Sveriges absolut bästa handbollsblogg! Hatten av, pussokram! Vi ses på lördag hos Björn - helst i hans grymma soffa väl?!?!?

Söderberg sa...

Hahaha...skön du är, Asp!

Funderar på att ta en sväng till Nävsjön på söndag och kan då med gott samvete lura regnbågarna utan att ha ångest över att blogginläggen lyser med sin frånvaro. Det blir också fint att sälla sig till fippelfiskarna Mattis och Dalin. Känner att jag kommer leda fiskeligan i den konstellationen, haha.

Vi får se om jag kanske kan dyka förbi Björn på lördag också...

Tack för sköna hyllningar! P&K!

mammahandboll sa...

Tack för den här tiden, grabbar! Mycket har hänt på resan, men framförallt har ni satt Nyköping på handbollskartan, vi är att räkna med............IFK HEJA!

Söderberg sa...

Tackar! Vi är verkligen att räkna med och nu ser vi fram emot en som vanligt välfylld Nyköpings Sporthall nästa säsong!

Tobias Wikström sa...

Fantastiskt tråkigt om man kan säga så. Jag hoppas på nått sätt att någon tar vid där ni slutade men jag antar att det är svårt, har ju försökt mig på det själv men tiden räcker helt enkelt inte till.

Imponerande jobb ni gjort och ni har dragit ett stort lass för handbollssveriges "lägre" nivåer!

Hoppas på nått sätt man får läsa era funderingar igen!

Hoppas dessutom vi ses i ettan nästa år!

Söderberg sa...

Tobbe, jag får lov att erkänna att det känns bra vemodigt detta. Men precis som i ditt fall kommer inte tiden att räcka till. Tack ska du ha! Hoppas också få se Brännans IF här i Nypan framöver!

Söderberg sa...

Och den här hyllningen är ju bara för bra:

http://vassundahandboll.blogspot.se/2012/05/blogg-gar-i-graven.html

...men det kanske inte är så konstigt egentligen eftersom de är förbaskat bra på att blogga.

Sjöberg sa...

Lycka till med vad ni än företar er framöver! Att ägna lördagkvällen åt annat än att fundera på söndagens inlägg, det är ni väl värda.

Tack för de fina vitsorden för övrigt och återigen tack för all fantastisk läsning!

Söderberg sa...

Sjöberg, tack så mycket själv!

Anonym sa...

Evert Ekh säger tack!

Söderberg sa...

Tackar för det, Evert Ekh!

Milad sa...

Jävligt tråkigt att ni slutar! Sjukt bra jobbat grabbar!

De positiva med detta är att ingen i Umeå får någonsin veta mina felsägningar i Nyköping nå mer! ;)

Skämt åsido, ni kommer vara saknade! Tack för underbar läsning!

Puss&kram från Umeå!

Söderberg sa...

Tack ska du ha, Milad. Jag ska nog hitta ett sätt att sprida dina felsägningar ska du se, haha.

Ses om tre veckor! P&K!

Anonym sa...

Det kommer att bli bra mycket tråkigarfe utan er blogg, som jag följt genom åren. Det är synd att allt gott också har ett slut.

Lycka till i framtiden.

//Åke Karlsson

Göran sa...

F.. också hittade hit för 3 veckor sen av en slump har inte sovit många timmar sen dess.

kollar sidan nästan varje timme för att se något nytt.

Måste säga tur i oturen så får jag nu sova lungt varje natt istället.

Men har varit jätte roligt att följa detta synd bara att jag kom in så sent som i år 2012.

Ha bra lycka till följer allt som har med Handboll att göra och alla lag i Östergötland välkommna hit
nästa gång när ni kommer till sporthallen i Linköping,Mantorp,ljungsbro.mm

Ha bäst Göran

Stefan Antal sa...

Säger som många andra, mycket bra jobbat grabbar!

Stina H sa...

Neeeeej

Söderberg sa...

Åke Karlsson, trevligt att höra att du följt bloggen genom åren. Tack och lycka till själv!

Göran, känns smickrande att bloggen hållit dig vaken men samtidigt skönt att även du nu får tid över till annat. Som att sova. :-) Lycka till du med och det är inte helt omöjligt att jag dyker upp på något av ställena du skrev då jag ämnar att spela i HK Extra i division 3 nästa säsong. Ha det bäst!

Antal, tack ska du ha. Och tack själv för samarbetet med vissa inlägg!

Stina, joooo. Eller neeeej. Ha det bra!

E. Persson sa...

Väldigt synd att bloggandet upphör men ni får absolut min förståelse för det. Har varit sjukt kul att gå in och läsa varje dag måste jag säga. Jäkligt bra jobbat boys!!!!

Nu kan man ju lika gärna lägga ner internet....

Anonym sa...

Å vad ska man göra nu då

Söderberg sa...

Haha, Persson. Apropå att lägga ner Internet så sa min gamla lärare i företagsekonomi till klassen sista året på gymnasiet 1999:

- Det här med Internet är bara en liten fluga, så ni vet.

Briefen sa...

FAN! Va tråkigt, vill tacka för en kanon bra blogg, har följt den dagligen i 2 år, man får hoppas för oss Handbolls intresserade att några andra "dårar" fortsätter på något sätt. Det behövs ett forum för att höja "glamouren" för handbollen. Hoppas! du Rille, kommer få sådan abstinens så du är tillbaka snart igen ha de gott! / gammal M6

Anonym sa...

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!! :'(

Söderberg sa...

Briefen, jag lär säkert få abstinens. Vi får se vad som händer i framtiden. En sak är säker, jag kommer ta plats uppe hos dig på "hyllan" när det vankas Handbollsfredag. Ha det gott du med!

Anonym sa...

Brinner du för handboll och journalistik?

Vi söker dig som tycker att handboll är det absolut bästa som finns, och som tycker sportjournalistik är det näst bästa. Hör av dig till oss så berättar vi mer.

Magnus Jansson
Telefon: 0709-61 60 76
E-post: magnus.jansson@everysport.se

Linusfloyd sa...

Väldigt tråkigt att ni upphör. Får man fråga vad ni skall göra ni istället förutom att vårda familjeliv, jobb osv?

Skall ni sluta spela handboll också?

Lycka till med alles och jag vill tacka för allt ni har bidragit med och det är massor.

Var rädda om er!!

Söderberg sa...

Linusfloyd, om jag talar för mig själv så hoppas jag även, förutom det du nämnde, få lite mer tid över till fiske, bli stor och grym på gym och ta kvällarna lite som de kommer och inte vara bunden till träningstider varje kväll. Jag har inte för avsikt att sluta med handbollen utan jag ska försöka vara med en del och träna/spela i vårt b-lag HK Extra (heja!) i division 3.

Lycka till själv och tack ska du ha. Ta hand om dig!

pelle sa...

Får tacka så mycket för de fina kommentarerna! Vi får se vad som händer i framtiden men jag räknar inte med att återvända till handbollsplanen som spelare igen iaf.

Vad gäller bloggandet kommer det också ligga på is till dess att motivation och inspiration dyker upp igen och ett lämpligt forum presenterar sig.

Man blir dock riktigt rörd av allas fina kommentarer och även om det främst är Rille som ska ta åt sig äran för hur bloggen blomstrat, är jag ändå nöjd att ha varit en del av det här.

Jesper Göransson sa...

Ni har gjort ett riktigt bra jobb med eran blogg men först hoppades jag på att det var ett första april skämt...men icke.
Jag är ändå en trogen läsare som kommer gå in på bloggen ändå med förhoppningar om att det ska dyka upp något inlägg ;)

Ha det gött, så hoppas jag att vi ses snart!!

Söderberg sa...

Tack ska du ha, Jeppe. Klart vi ses i Nypan här i sommar och fortsätt uppdatera bloggen. ;-)

Lennartsson sa...

Skickar ett stort TACK till Pelle och Rille! Det har varit underbar läsning under åren. Förstår dock att ni vill ha lite egentid över ibland. Mitt problem är nu bara vad jag ska göra mellan 19-19.30 var dag här i Umeå när Sveriges Bästa Handbollsblogg gått i graven.

Tål att tänkas på.
Ni ska återigen ha ett stort TACK för ett gediget arbete.

Cheers!

Söderberg sa...

Tack ska du ha, Lennartsson. Hoppas du hittar något annat att fylla upp din halvtimme med där på kvällskvisten. ;-)

Kurre sa...

fan ska jag nu läsa när jag är på jobbet???? mycket bra jobbat grabbar, vi ses i hallen om inte på bröd...loppet.

puss

Söderberg sa...

Tack ska du ha bäste Kurre. Vi ses på brödloppet! ;-)

Anonym sa...

2012 Div 1 N Blogg

http://tyresohandboll.bloggplatsen.se/2012/09/16/8652670-da-var-det-fardiglekt/#kommentarer