lördag 25 april 2009

Vägstäd!

Nyss hemkommen från vägstädet med en bränna som kan bli svårförklarad om jag ska ta av mig kläderna inför någon. Nu är det troligen inget jag behöver oroa mig för... Vägstäd är annars precis så drygt man tror att det är. Jag hade visserligen turen att få coach Kenta som städpartner och vi var ruskigt noggranna i vårt städ; minsta fimp grävdes fram för att hamna i våra gula påsar. Största vinsten var annars den tyska porrtidning jag fann tidigt på morgonen. Heisse Thai-teens hette den, och jag kan riktigt se framför mig hur en fet tysk tradarchaffis slängt ut den efter grundlig "läsning". Efter att ha tagit en 45 minuters paus efter det fyndet var det bara att sätta igång med städet igen.

Roligaste fyndet därefter var fyndet av ca. 10 brev från kronofogden till en och samma person. Man blir lite imponerad över att personen i fråga valt att bara tippa skuldbreven vid sidan av vägen. Men jag har tappat respekten för folk rent i allmänhet efter att ha behövt plocka upp all skit kring vägarna. Trots allt är det inte bara tjocka tyska tradarchaffisar som slängt skit överbord utan barnfamiljer, yuppieas och andra svenssons har bara slängt ut burkar, flaskor, tidningar och gud vet vad istället för att ta hand om det på ett korrekt sätt. Tur att vi kamrater samlades idag för att göra reda i skiten. För det var med livet som insats jag och Kenta forcerade den svårbemästrade terrängen i jakt på tuggumipapper och annat. En sträcka på drygt två hundra meter var 10 meters rullgrus i 45 graders vinkel. Känns som att jag har stretchat vaderna för den här säsongen...

Jag är inte avis på dem som ska köra imorn. Första tanken var ju att jag också skulle köra men efter att ha tagit en titt på morgondagens pollenprognos inser jag att det är omöjligt. Men 1.4 mil till Oxelösund lär ju gå på ett kick!

Jag vill rikta ett särskilt tack till Håkan som har fixat med grymt käk och kommit med välbehövt vatten vid vägkanten. Du är guld värd!

Ps. Hittar ni ytterligare exemplar av den tyska lektyr jag nämnde tidigare ville Kenta att den skulle sparas. Ds.

2 kommentarer:

glenn sa...

Heisse Thai-teens. Hahahaha!

Ett tidningsnamn som säger så otroligt mycket mer om vad och hur mycket som är fel i dagens samhälle än en hel jävla säsong Uppdrag granskning.

Tack för samhällstjänsten!

pelle sa...

hahaha, Indeed!

Klart man ställer upp. Fick lite känslan av en sån där amerikansk fängelsefilm - tycker alltid att de står längs vägarna och pysslar med något. jag inbillar mig faktiskt att svenska fångar skulle tycka att vägstäd är värre än att sitta inne. att städa längs de svenska vägarna är dock bara snäppet värre än straffet att behöva åka på dem. stört att våra vägar är i ett sånt uselt skick som de är!

men men, bättre att sänka hastigheterna än att fixa vägarna...

puh, fick jag det sagt också!